مشاوره حقوقی وکیل دات کام

مشاوره حقوقی وکیل دات کام برترین سامانه مشاوره حقوقی کشور در تمامی زمینه های حقوقی آماده خدمت رسانی به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین می باشد.

مشاوره حقوقی وکیل دات کام

مشاوره حقوقی وکیل دات کام برترین سامانه مشاوره حقوقی کشور در تمامی زمینه های حقوقی آماده خدمت رسانی به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین می باشد.

اتحادیه ابزار فروشان تهران

آیا شما با اتحادیه صنف ابزار فروشان تهران آشنا هستید؟ این صنف در واقع انجمنی از افرادی است که دارای یک پیشه و حرفه مشترک هستند. اتحادیه متشکل از افراد صنفی است که با همکاری یکدیگر و در راستای احقاق حقوق حرفه مورد نظر خود حرکت می‌کنند. اصناف در هر شهر اقدام به تشکیل یک اتحادیه مستقل می‌نمایند. اتحادیه صنف ابزار فروشان تهران یکی از اتحادیه‌های فعال و موجود در تهران می‌باشد. در ادامه این مطلب به معرفی اتحادیه صنف ابزارفروشان تهران می‌پردازیم. برای آشنایی کلی با مراحل دریافت جواز کسب از این اتحادیه کلیک کنید.


برای دریافت مشاوره حقوقی تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اتحادیه ابزار فروشان تهران

اتحادیه صنف ابزار فروشان تهران

اتحادیه‌های اصناف توسط افراد خوشنام همان صنف تشکیل و مدیریت می‌شود. صنف ابزارفروشان تهران باهدف حمایت از حقوق صنفی رسته شغلی خود، توسعه همکاری در میان کاسبان و همچنین بهبود بخشیدن به ارائه خدمات توسط شاغلین در این صنف اقدام به تشکیل یک اتحادیه در شهر تهران نمودند.
اداره امور داخلی اتحادیه صنف ابزارفروشان تهران مانند سایر اتحادیه‌ها بر عهده هیئت‌مدیره منتخب اتحادیه است. اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه به‌صورت انتخابات و رای گیری برگزیده می‌گردند. هر چهار سال یکبار شاغلین در صنف ابزارفروشان تهران به پای صندوق‌های رای می‌آیند. و به افراد منتخب و کاندید مورد نظر خود جهت عضویت ۴ ساله در هیئت‌مدیره اتحادیه رای می‌دهد. البته گاهی برخی از اعضای هیئت‌مدیره ممکن است بیش از چهار سال در عضویت هیئت‌مدیره باشند. این اتفاق به علت رای آوردن این افراد در دوره‌های بعدی رخ می‌دهد.
اعضای هیئت‌مدیره شامل رئیس اتحادیه، معاون اتحادیه، دبیر هیئت‌مدیره، خزانه‌دار هیئت‌مدیره، اعضای معمولی هیئت‌مدیره، بازرس اتحادیه می‌شود. رئیس فعلی اتحادیه صنف ابزارفروشان تهران در حال حاضر جناب آقای فریدون غمام نو می‌باشد.

ثبت درخواست جواز در سامانه ایرانیان اصناف کلیک کنید.

آدرس و تلفن با اتحادیه ابزار فروشان تهران

اتحادیه صنف ابزارفروشان تهران در خیابان امام خمینی، مقابل مسجد مجد، کوچه شهید سلطانی، پاساژ جعفری،  طبقه سوم واقع شده است. شما می‌توانید برای برقراری ارتباط با این اتحادیه با شماره‌های ۶۶۷۲۰۶۱۸_۰۲۱ و ۶۶۷۰۷۳۲۴_۰۲۱ تماس بگیرید. همچنین شماره فکس این مجموعه ۶۶۷۱۴۸۴۸_۰۲۱ می‌باشد.

وظایف و خدمات اتحادیه صنف ابزارفروشان تهران

وظایف و خدمات اتحادیه‌های اصناف در قانون نظام صنفی به طور کامل تعریف شده است. می‌توان گفت که وظایف و خدمات تمامی اتحادیه‌ها در اکثر موارد مشابه می‌باشد. اتحادیه صنف ابزارفروشان تهران نیز از این قاعده مستثنا نمی‌باشد. قانون نظام صنفی در ماده سی خود به شرح این وظایف پرداخته است. از مهمترین وظایف اتحادیه صنف ابزارفروشان تهران می‌توان به صدور و تمدید پروانه کسب و همچنین نظارت بر فعالیت دارندگان این پروانه کسب می‌باشد.
سایر وظایف و خدمات اتحادیه صنف ابزارفروشان تهران عبارت است از:

  • ارائه پیشنهاد اتاق اصناف برای تهیه، تنظیم یا تغییر قوانین مربوط به صدور جواز کسب.
  • اجاره نمودن آیین‌نامه‌ها مصوبات و بخشنامه‌ها نظام صنفی.
    صدور، تمدید و ابطال پروانه کسب.
  • نظارت بر دارندگان پروانه کسب؛ تعطیلی محل کسب به علت عدم رعایت قانون و یا جلوگیری از ادامه فعالیت واحدهای صنفی بدون پروانه کسب.
  • تنظیم بودجه سال بعد اتحادیه و همچنین تنظیم ترازنامه سالانه اتحادیه و ارائه این دو به اتاق اصناف شهرستان جهت رسیدگی و تصویب این اسناد.
  • ایجاد تسهیلات برای آموزش مورد نیاز افراد صنفی و برگزاری دوره‌های آموزشی احکام تجارت و کسب و کار.
  • تشکیل کمیسیون‌هایی جهت حل اختلافات، رسیدگی به شکایت و بازرسی از واحدهای صنفی.
  • وصول مالیات، عوارض و هزینه‌های خدمات به نمایندگی از جانب سازمان‌های وابسته به دولت مانند وزارتخانه‌ها یا شهرداری‌ها و…
  • ارائه پیشنهاد به اتاق اصناف در حوزه تعیین نرخ کالا و خدمات یا تعیین تعداد مورد نیاز سالیانه واحدهای صنفی.

جهت شرکت در این انتخابات وارد سامانه ساران بشوید.

منابع مالی اتحادیه صنف ابزارفروشان تهران

منابع مالی اتحادیه صنف ابزارفروشان تهران مانند سای اتحادیه‌ها شامل موارد یکسانی می‌باشد. این منابع مالی عبارت‌اند از:

  • حق عضویت که توسط افراد صنفی به صورت سالانه به اتحادیه پرداخت می‌گردد. میزان مبلغ حق عضویت هر اتحادیه با پیشنهاد اتحادیه و پس از تائید اتاق اصناف شهرستان باید به تصویب کمیسیون نظارت برسد. اتحادیه نیز می‌تواند با در نظر گرفتن شرایط اعضای خود حق عضویت را به صورت نقدی و یا به صورت اقساط از  اعضا دریافت نماید. البته تقسیط حق عضویت تنها به صورت یک ساله انجام می‌گیرد.
  • دیگر منابع مالی اتحادیه وجوهی است که در ازای خدمات غیرموظف اتحادیه مانند ارائه خدمات فنی و آموزشی به اتحادیه پرداخت می‌گردد.
  • گاهی ممکن است اشخاص حقیقی یا حقوقی کمک‌های مالی به اتحادیه نمایند.
  • اتحادیه با وصول مالیات عوارض و هزینه‌های خدمات به نمایندگی از سازمان‌های وابسته به دولت، کارمزد دریافت می‌نماید.
  • درصدی از مبلغ پرداخت شده جهت صدور یا تمدید جواد کسب متعلق به اتحادیه می‌باشد.

اگر در مورد هزینه های پرداختی مساله ای برایتان پیش امده می توانید از طریق کمیسیون رسیدگی به شکایات یا اتاق اصناف تهران یا شهرستان مربوطه اقدام کنید.


برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سؤالات متداول

مهمترین وظیفه اتحادیه صنف ابزار فروشان تهران چیست ؟
از مهمترین وظایف اتحادیه صنف ابزارفروشان تهران می‌توان به صدور و تمدید پروانه کسب و همچنین نظارت بر فعالیت دارندگان این پروانه کسب می‌باشد.

ریاست اتحادیه صنف ابزارفروشان تهران بر عهده کیست ؟
رئیس فعلی اتحادیه صنف ابزارفروشان تهران در حال حاضر جناب آقای فریدون غمام نو می‌باشد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اتحادیه ابزار فروشان تهران

اتحادیه فناوران رایانه تهران

آیا شما با اتحادیه فناوران رایانه تهران آشنایی دارید؟ اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران متشکل از افراد شاغل در این صنف می‌باشد. که در راستای اهداف مشترکی برای حفظ حقوق شغلی و حرفه مورد نظر خود فعالیت و تلاش می‌کنند. در ادامه این مطلب به معرفی اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران خواهیم پرداخت. برای آشنایی کلی با مراحل دریافت جواز کسب از این اتحادیه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اتحادیه فناوران رایانه تهران

اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران

اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در سال ۱۳۶۲ تاسیس گشت. این اتحادیه در ابتدا با نام صنف فروشندگان و تعمیرکاران ماشین‌های اداری شروع به کار نمود. اما با گذشت زمان در سال ۱۳۸۹ با توجه به تغییرات و پیشرفت تکنولوژی و علم فناوری اطلاعات نام این اتحادیه تغییر کرد. طبق ضوابط خاص مصوبه در هیئت عالی نظارت در حال حاضر اتحادیه با نام اتحادیه‌صنف فناوران‌رایانه تهران و در ۱۳ رسته فعالیت صنفی خود را ادامه می‌دهد.
اتحادیه‌صنف فناوران‌رایانه تهران با هدف ایجاد همکاری مناسب در میان کاسبان این صنف همچنین حمایت نمودن از حقوق صنفی این افراد ایجاد گشت. از دیگر اهداف تشکیل اتحادیه بهبود بخشیدن به خدمات قابل ارائه به مصرف‌کنندگان و اجرای قوانین، بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های نظام صنفی می‌باشد.

ثبت درخواست جواز در سامانه ایرانیان اصناف کلیک کنید.

رسته‌های تحت پوشش اتحادیه

اتحادیه‌صنف فناوران رایانه تهران رسته‌های مختلفی را تحت پوشش خود قرار داده است. برخی از این رسته‌های شغلی عبارت‌اند از:

  • ماشین‌های اداری شامل چاپگر حرارتی، چاپگر سوزنی، چاپگر لیزری/ جوهرافشان/ کپی لیزری، اسکنر، پروژکتور و تخته هوشمند، کاغذ خردکن و پول شمار.
  • سرور و رایانه مانند مانیتور، کیبورد، PCI ، main board، وب کم ، اسپیکر، میکروفون، تبلت، لپ‌تاپ، نوت بوک و…
  • لوازم شبکه مثل سوییچ، مودم، router، firewall و…
  • دستگاه‌های بازی مانند ایکس باکس، پلی‌استیشن و…
  • لوازم جانبی مانند فلش، پاور بانک و…

برای دریافت جواز کسب خدمات کامپیوتری کلیک کنید.

عضویت و فعالیت در اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران

اتحادیه‌صنف فناوران‎‌رایانه تهران یکی از اتحادیه‌های فعال و موجود در شهر تهران می‌باشد. اگر شما علاقه‌مندید که عضوی از این اتحادیه شوید و در این اتحادیه فعالیت نمایید. در ابتدای امر باید یک واحد صنفی در حوزه فناوری رایانه راه‌اندازی نمایید. و برای این واحد صنفی از اتحادیه مجوز کسب دریافت کنید. چرا که مطابق با قانون نظام صنفی هرکسی که قصد دارد یک فعالیت اقتصادی را در محلی ثابت و یا به‌واسطه وسیله سیار انجام دهد. باید پروانه کسب از اتحادیه مورد نظر را دریافت نمایید.

شما با راه‌اندازی یک واحد صنفی در حوزه فناوری رایانه‌ای در شهر تهران، دریافت جواز کسب برای این واحد صنفی و پرداخت حق عضویت به اتحادیه مذکور به عنوان عضوی از اتحادیه صنف فناوران‌رایانه تهران شناخته می‌شوید. خوب است بدانید که اتحادیه صنف فناوران‌رایانه تهران هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی جواز کسب صادر می‌نماید. جهت شرکت در این انتخابات وارد سامانه ساران بشوید.

دوره‌های آموزشی و آزمون اتحادیه صنف فناوران رایانه‌ای تهران

اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران جهت ارتقا و افزایش میزان آگاهی و سطح مهارت افراد شاغل در صنف اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی می‌نماید. شرکت در این دوره‌های آموزشی و آزمون پایان دوره جهت صدور پروانه کسب الزامی می‌باشد. البته شرکت‌کننده باید نمره قبولی را از آزمون نهایی دوره‌های آموزشی کسب نماید. با قبولی در آزمون دوره گواهینامه پایان دوره به شرکت‌کننده تحویل داده می‌شود.

متقاضی شرکت در دوره‌های آموزشی باید هزینه آموزش را بپردازد. و علاوه بر آن یک معرفی‌نامه برای گذراندن دوره از اتحادیه مذکور دریافت نموده و به مرکز آموزشی ارائه نماید. امکان برگزاری دوره‌های آموزشی به صورت حضوری و یا غیرحضوری وجود دارد. نمره قبولی در آزمون برای شرکت‌کنندگان دوره‌های حضوری نمره ۱۰ است. و همچنین نمره قبولی در آزمون برای شرکت‌کننده‌های دوره غیرحضوری نمره ۱۲ می‌باشد. در صورتی که متقاضی موفق به دریافت نمره قبولی در آزمون پایانی دوره آموزشی نشد. می‌تواند با پرداخت ۲۰ درصد از هزینه آموزش مجدد در آزمون شرکت نماید.

لازم به ذکر است که آزمون پایان دوره آموزشی برای افراد باسواد به صورت کتبی و سؤالات چهارگزینه‌ای برگزار می‌گردد و برای افراد بی‌سواد به صورت شفاهی انجام می‌گیرد.
همان‌طور که گفتیم شرکت‌کننده بعد از پایان دوره آموزشی و کسب نمره قبولی در آزمون پایانی یک گواهینامه پایان دوره دریافت می‌نماید. این گواهی پایان دوره به مدت ۵ سال اعتبار دارد. اگر دارنده این گواهی قصد تغییر رسته و یا جابجایی واحد صنفی داشته باشد نیازی به شرکت مجدد در دوره آموزش ندارد. همچنین گواهی در سراسر کشور و در تمامی اتحادیه‌ها معتبر به شمار می‌رود.

هزینه های قابل پرداخت به اتحادیه

هر اتحادیه ای برای خدماتی که ارائه می دهد قانونا می تواند از شما هزینه هایی دریافت کند. البته این هزینه ها توسط مراجع بالاتر مشخص می شود. از جمله هزینه های تعریف شده برای اتحادیه ها عبارت است از؛ هزینه صدور، تمدید، آموزش، ورودیه اولیه، حق عضویت سالانه و… . اگر در مورد هزینه های پرداختی مساله ای برایتان پیش امده می توانید از طریق کمیسیون رسیدگی به شکایات یا اتاق اصناف تهران یا شهرستان مربوطه اقدام کنید.

آدرس اتحادیه صنف فناوران رایانه‌ تهران

اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در ضلع شمال غرب میدان فردوسی، کوچه علوی، پلاک ۴ واقع شده است. این اتحادیه در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ صبح الی ۴ بعد از ظهر فعالیت می‌کند. در ایام کرونا ساعات کاری به ۹ صبح تا ۱ بعد از ظهر تغییر یافت. شما می‌توانید در این روزها و ساعات ذکر شده به صورت حضوری به اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران مراجعه نمایید. همچنین برای برقراری ارتباط با این اتحادیه می‌توانید با شماره ۰۲۱۴۱۰۱۵ تماس برقرار کنید. جهت ارسال فکس به این مجموعه می‌توانید از شماره ۰۲۱۴۱۰۱۵ داخلی ۲۰۰ استفاده کنید. امکان ارتباط با اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران از طریق اینترنت و به صورت مجازی نیز وجود دارد. شما می‌توانید درخواست خود را به ایمیل این مجموعه با نشانی info@itunion.ir ارسال نمایید.


برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سؤالات متداول

اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در چه سالی تاسیس شد ؟
اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در سال ۱۳۶۲ تاسیس گشت.

هدف از تاسیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران چیست ؟
با هدف ایجاد همکاری مناسب در میان کاسبان این صنف، حمایت نمودن از حقوق صنفی این افراد، بهبود بخشیدن به خدمات قابل ارائه به مصرف‌کنندگان و اجرای قوانین، بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های نظام صنفی.

رسته‌های تحت پوشش اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران کدام‌اند ؟
ماشین‌های اداری، رایانه و سرور، لوازم شبکه، دستگاه بازی، لوازم جانبی و…

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اتحادیه فناوران رایانه تهران

دفتر روزنامه

ثبت و ضبط معاملات تجاری و فعالیت‌های اقتصادی تجار و شرکت‌های تجاری از نظر قانونی بسیار مورد اهمیت است. اسناد و دفاتری که این معاملات در آن ثبت شود نیز اسناد مهمی به‌حساب می‌آیند. دفترهای حسابداری مورد استفاده تجار دو نوع هستند. نوع اول رسمی که مطابق قانون الزامی هستند و نوع دوم غیر رسمی که الزامی نیستند و صرفا برای کمک و تسهیل کار حسابداران است. اگر تاجر یا حسابدار باشید احتمالاً با اصطلاح دفتر روزنامه آشنایی دارید. دفتر روزنامه از دسته دفاتر رسمی حسابداری است. برای آشنایی بیشتر با اسناد تجاری کلیک کنید.


برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: دفتر روزنامه

دفتر روزنامه

دفتر روزنامه یکی از انواع دفاتر قانونی و رسمی دفاتر حسابداری به‌حساب می‌آید. در دفتر روزنامه می‌بایست تمام رویدادهای مالی یک شرکت یا موسسه تجاری هر روز و به ترتیب زمان وقوع در آن ثبت گردد.

دفاتر حسابداری و انواع آن

بسیار مهم است که تاجران و شرکت‌های تجاری اسناد و مدارک مالی خود را جمع آوری و پس از آن اقدام به تجزیه و تحلیل اسناد مالی کنند و همچنین اسناد تجاری‌شان را تنظیم نمایند. تجار وظیفه دارند، به صورت قانونی تمام اسناد مالی و تجاری‌شان را، منظم و طبقه بندی شده ثبت و نگه‌داری کنند. لذا دفاتر حسابداری دراینجا مطرح می‌شوند.زمانی می‌شود یک سند را در دفاتر حسابداری شرکت به ثبت رساند که پس از تنظیم رویداد مالی به امضای مقام مسئول آن در شرکت رسیده باشد.

دفاتر حسابداری دو نوع هستند. نوع اول قانونی و رسمی است؛ یعنی براساس قانون تهیه و تنظیم این دفترها برای تجار و شرکت های تجاری الزامی است. دفتر کل و دفتر روزنامه دفاتر رسمی و قانونی‌اند. گروه دوم دفاتر غیررسمی یا کمکی‌اند؛ که دفاتری هستند که در قانون تهیه و نگه‌داری آن‌ها الزامی نیست. ولی با استفاده از آن‌ها کنترل و پیگیری اطلاعات مالی و اقتصادی موسسه یا شرکت تجاری ساده‌تر و دقیق‌تر خواهد شد مثل دفتر معین. برای اطلاع بیشتر درباره دفاتر تجاری کلیک کنید.

دفتر روزنامه در قانون تجارت

ماده 7 قانون تجارت به تعریف دفتر روزنامه می‌پردازد. بر اساس این ماده “دفتر روزنامه دفتری است که تاجر هرروزه موظف است مطالبات، دیون و دادوستد تجاری و معاملات راجع به اوراق تجاری مثل خریدوفروش و ظهر نویسی، به‌طورکلی تمام واردات و صادرات تجاری و معاملاتش را به هر اسم‌ورسمی که باشد در آن ثبت نماید. تاجر حتی باید وجوهی که برای مخارج شخصی خود برداشت می‌کند در آن ثبت نماید”.

آیین‌نامه تحریر دفاتر روزنامه

دفاتر روزنامه باید بر اساس آیین‌نامه تحریر دفاتر نوشته شود.در آیین‌نامه تحریر دفاتر آمده است که اشخاص حقیقی و حقوقی موظف اند تمام معاملات و رویدادهای مالی خود را با توجه به استاندارها و اصول حسابداری و به ترتیب تاریخ در دفاتر روزنامه به ثبت رسانند. اطلاعاتی که در دفاتر روزنامه ثبت می‌شود هر ماه باید در دفتر کل نیز وارد شود. تجار تا 15 روز بعد از اتمام ماه فرصت دارند تا اطلاعات ثبت شده در دفتر روزنامه را به دفتر کل انتقال دهند.

گاهی تجار به جای استفاده از روش ‌های سنتی، برای ثبت عملیات‌های تجاری از سیستم‌های الکترونیکی بهره می‌برند. اطلاعات وارد شده در سیستم تحت سرفصل‌های دفتر کل ثبت می‌شوند. تاجر موظف است تا پایان ماه بعد خلاصه‌ای از این اطلاعات وارد شده در سیستم را در دفتر روزنامه به ثبت رساند.

علاوه بر این‌ها جهت آسان شدن رسیدگی باید دستورالعمل‌های نحوه کار با نرم‌افزارهای مالی مورداستفاده خود را در اختیار مأموران رسیدگی بگذارند. همچنین تجار موظف‌اند هر سه ماه یک‌بار خلاصه عملیات ثبت‌شده در سیستم‌های الکترونیکی را حداکثر 30 روز (3 فصل اول) پس از پایان سه ماه و فصل آخر هم‌زمان با تحویل اظهارنامه به اداره امور مالیاتی مربوطه تسلیم کنند.

نحوه تحریر دفاتر روزنامه

انتقال اطلاعات و محتوای اسناد حسابداری به دفتر روزنامه روش خاص خود را دارد. دفتر روزنامه دارای ستون‌هایی با عناوین مختلف است. در ستون شماره سند حسابداری، باید شماره سند رویداد مالی مربوطه نوشته شود. سپس در ستون تاریخ، باید روز و ماه و سال رویداد مالی درج گردد. ستون شرح نیز محلی است که در آن باید نام حساب‌هایی که بستانکار یا بدهکار شدند درج گردد. در سطر بعدی شرح مختصری از وقوع آن رویداد نوشته می‌شود.

همان‌طور که در این مقاله بیان شد، تمام اطلاعات دفتر روزنامه باید در مهلت تعیین شده توسط قانون به دفتر کل وارد شود. حال در ستون عطف دفتر روزنامه شماره همان صفحه از دفتر کل که اطلاعات دفتر روزنامه به آن منتقل شده، درج می‌گردد. متقابلاً باید شماره همین صفحه دفتر روزنامه در ستون عطف دفتر کل درج گردد. در نهایت مبالغی که در سند حسابداری به عنوان مبالغ بدهکار یا بستانکار وجود دارد در ستون های مربوطه خود در دفتر روزنامه وارد می‌شود.

نکته مهم دیگر این است که حتما باید شماره صفحه دفتر روز‌نامه را که اطلاعات یک سند حسابداری در آن نوشته شده در بالای همان سند حسابداری نوشته شود. پس از اتمام وارد کردن اطلاعات هر سند حسابداری در دفتر روز‌نامه، اطلاعات اسناد بعدی نیز بر اساس تاریخ وقوع‌ به ترتیب وارد می‌شوند.


برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

دفتر ر‌‌وز‌نا‌‌مه چیست ؟

دفتر ر‌وزنا‌مه یکی از انواع دفاتر قانونی و رسمی دفاتر حسابداری به‌حساب می‌آید که می‌بایست تمام رویدادهای مالی یک شرکت یا موسسه تجاری هر روز و به ترتیب زمان وقوع در آن ثبت گردد.

دفتر ر‌‌وز‌نامه چگونه تحریر می‌شود ؟

دفاتر رو‌‌زنامه باید بر اساس آیین‌نامه تحریر دفا‌تر نوشته شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص د‌فتر ر‌‌وزنامه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون د‌فتر ر‌‌وزنامه پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: دفتر روزنامه

بازداشت تاجر ورشکسته

بازداشت تاجر ورشکسته چه شرایطی دارد؟ وقتی یک تاجر از پرداخت بدهی‌های خود به طلبکاران بازبماند به‌ اصطلاح می‌گویند این تاجر ورشکسته شده است. دادگاه با اعلام ورشکستی تاجر موظف است از وی حمایت کند. ورشکستگی جرم نیست لذا تاجر ورشکسته بازداشت نمی‌شود. دادگاه برای ورشکسته یک مدیر تصفیه تعیین می‌نماید تا اموال تاجر را بررسی و برای آن‌ها تعیین تکلیف کند. تنها زمانی برای تاجر حکم جلب صادر می‌شود که مجرم شناخته شود. در ادامه شرایط با شرایط کامل بازداشت تاجر ورشکسته آشنا می‌شویم.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: بازداشت تاجر ورشکسته

بازداشت تاجر ورشکسته

تحت شرایطی امکان صدور حکم بازداشت تاجر ورشکسته وجود دارد. در مواردی با تاجرانی مواجه می‌شویم که به علت قصور خواه سهوی یا عمدی موجب ورشکستگی خود می‌شوند. قانون دراینجا دو نوع ورشکستگی را به‌عنوان جرم معرفی می‌کند و برای آن دو مجازات تعیین کرده است. ورشکستگی به تقلب و ورشکستگی به تقصیر ازنظر قانون‌گذار جرم می‌باشند. تاجری که به این دو صورت ورشکسته شود مجرم است و می‌توان این تاجر را بازداشت و مجازات نمود.

شرایط بازداشت تاجر ورشکسته به تقصیر

درصدد پاسخ به این سوال هستیم که شرایط بازداشت تاجر ورشکسته به تقصیر چیست و چه مواردی باید اثبات گردد؟ تاجر ورشکسته به تقصیر یعنی تاجری که با قصور و بی‌مبالاتی خود در انجام فعالیت‌های تجاری‌اش و همچنین رعایت نکردن اصول تجاری، خود موجب ورشکستگی شود. باید توجه داشت در ورشکستگی به تقصیر تاجر همه این اعمال و قصور را بدون سوءنیت و از روی اهمال‌کاری مرتکب می‌شود.

ماده 541 قانون تجارت

قانون تجارت ایران در ماده 541 مواردی را به‌عنوان ورشکستگی به تقصیر معرفی می‌کند.

« تاجر در موارد ذیل ورشکسته به تقصیر اعلان می‌شود:
1. درصورتی‌که محقق شود مخارج شخصی یا مخارج خانه مشارالیه در ایام عادی بالنسبه به عایدی او فوق‌العاده بوده است.
۲. درصورتی‌که محقق شود که تاجر نسبت به سرمایه خود مبالغ عمده صرف معاملاتی کرده که در عرف تجارت موهوم یا نفع آن منوط به‌اتفاق محض است.
۳. اگر به‌قصد تأخیر انداختن ورشکستگی خود خریدی بالاتر یا فروشی نازل‌تر از مظنه روز کرده باشد یا اگر به همان قصد وسایلی که دور از صرفه است به‌کاربرده تا تحصیل وجهی نماید اعم از اینکه از راه استقراض یا صدور برات یا به طریق دیگر باشد.
۴. اگر یکی از طلبکارها را پس از تاریخ توقف بر سایرین ترجیح داده و طلب او را پرداخته باشد.»

ماده 542 قانون تجارت

همچنین قانون تجارت، در ماده 542 مواردی را مطرح می‌کند که تشخیص ورشکستگی به تقصیر به عهده‌‌ قاضی است. یعنی در این موارد قاضی می‌تواند تصمیم بگیرد تاجر را مجرم بشناسد و مجازات کند یا خیر. ماده 542 این‌گونه بیان می‌دارد:

« در موارد ذیل هر تاجر ورشکسته ممکن است ورشکسته به تقصیر اعلان شود:
۱. اگر به‌حساب دیگری و بدون آنکه در مقابل عوضی دریافت نماید تعهداتی کرده باشد که نظر به وضعیت مالی او در حین انجام آن‌ها آن تعهدات فوق‌العاده باشد.
۲. اگر عملیات تجارتی او متوقف‌شده و مطابق ماده ۴۱۳ این قانون رفتار نکرده باشد.
۳. اگر از تاریخ اجرای قانون تجارت مصوب ۲۵ دلو ۱۳۰۳ و ۱۲ فروردین و ۱۲ خرداد ۱۳۰۴ دفتر نداشته یا دفاتر او ناقص یا بی‌ترتیب بوده یا درصورتی‌که دارایی وضعیت حقوقی خود را اعم از قروض و مطالبات به‌طور صحیح معین نکرده باشد (‌مشروط بر اینکه در این موارد مرتکب تقلبی نشده باشد)»

مجازات ورشکسته به تقصیر

سه گروه از افراد می‌توانند به تاجر اتهام ورشکستگی به تقصیر بزنند، مدیر تصفیه، طلبکاران تاج رو دادستان. اگر ورشکستگی به تقصیر توسط دادگاه اثبات شود مطابق ماده 671 قانون مجازات اسلامی ورشکسته به تقصیر به 6 ماه تا دو سال حبس محکوم خواهد شد.

پرداخت هزینه‌های تعقیب کیفری ورشکسته‌‌ به تقصیر، مثل هزینه‌های دادرسی، هزینه‌های کارشناسی و… اگر اتهام ورشکستگی از سوی دادستان باشد به عهده‌‌ دولت است. اگر این اتهام از جانب طلبکاران یا مدیر تصفیه وارد شود، درصورتی‌که تاجر محکوم شود پرداخت هزینه با دولت است و درصورتی‌که تاجر محکوم نشود به عهده طلبکاران می‌باشد.

تاجر ورشکسته که مشکوک به ورشکستگی به تقصیر است ابتدا بازداشت می‌گردد و پس از بررسی دادگاه و احراز جرم مجازات بر وی تحمیل می‌گردد.

شرایط بازداشت تاجر ورشکسته به تقلب

برای درک اینکه چگونه می‌توان تاجر ورشکسته به تقلب را بازداشت نمود ابتدا با تعریف آن آشنا می‌شویم. تاجر ورشکسته به تقلب، یعنی تاجری که با انجام یک سری اعمال به‌صورت عمدی تلاش می‌کند تا از تعهدات خود به طلبکاران شانه خالی کند. اگر ورشکستگی به تقلب توسط دادگاه اثبات گردد تاجر ورشکسته به تقلب مطابق قانون مجازات می‌شود. قانون تجارت ایران در ماده 549 ورشکستگی به تقلب را این‌گونه تعریف می‌کند: «هر تاجر ورشکسته که دفاتر خود را مفقود نموده یا قسمتی از دارایی خود را مخفی کرده و یا به طریق مواضعه و معاملات صوری از میان برده و همچنین هر تاجر ورشکسته که خود را به‌وسیله اسناد و یا به‌وسیله صورت دارایی و قروض به‌طور تقلب به میزانی که در حقیقت مدیون نمی‌باشد مدیون قلمداد نموده است ورشکسته به تقلب اعلام و مطابق قانون جزا مجازات می‌شود.»

مجازات ورشکسته به تقلب

قانون مجازات اسلامی در ماده 670، برای تاجر ورشکسته به تقلب پس از بازداشت و طی مراحل قانونی مجازات حبس تعیین کرده است. طبق این ماده اگر دادگاه ورشکستگی به تقلب را اثبات کند تاجر به یک تا پنج سال حبس محکوم می‌شود. همچنین اگر مجازات حبس تاجر بیشتر از دو سال باشد ورشکسته به تقلب از برخی حقوق اجتماعی محروم می‌گردد. ابتدا تاجر ورشکسته بازداشت می‌شود و پس از اثبات جرمش در دادگاه مجازات در خصوص وی اعمال می‌گردد.


برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا ورشکستگی جرم است ؟

خیر ورشکستگی به‌خودی‌خود جرم نیست قانون‌گذار فقط ورشکستگی به تقصیر و ورشکستگی به تقلب را جرم انگاری کرده است.

مجازات ورشکستگی به تقصیر و تقلب چیست ؟

قانون مجازات اسلامی در مواد 670 و 671، مجازات ورشکستگی به تقصیر را 6ماه تا دو سال حبس و مجازات ورشکستگی به تقلب را یک تا 5 سال حبس تعیین کرده است. تاجر ورشکسته در این شرایط ممکن است بازداشت شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بازداشت تاجر ورشکسته ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون بازداشت تاجر ورشکسته پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: بازداشت تاجر ورشکسته

عدم ثبت نکاح موقت و ضمانت اجرای آن

یکی از انواع ازدواج که تنها در فقه امامیه رواج دارد ازدواج موقت یا عقد منقطع است. در این نوع از نکاح که از نام آن مشخص است طرفین عقد برای مدت زمان محدود و مشخصی با یکدیگر پیوند می‌بندند. حتی تعیین زمان از شرایط صحت این عقد است. در ضمن صیغه عقد موقت طرفین عقد با یکدیگر توافق می‌کنند در مدت زمان معین مثلا ۶ ماه یا یک سال و یا حتی یک ساعت در برابر میزان مهریه‌ای مشخص با یکدیگر ازدواج کنند و به تبع آن رابطه زناشویی داشته باشند. در مواردی مرد مجبور به ثبت ازدواج موقت است که در ادامه به نحوه ثبت و پروسه رسیدگی به شکایت از عدم ثبت نکاح موقت می‌پردازیم.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: عدم ثبت نکاح موقت و ضمانت اجرای آن


آثار عقد موقت

در عقد موقت شوهر بار مسئولیت کمتری را دارد. به طور مثال شوهر وظیفه‌ای برای پرداخت نفقه به زوجه ندارد. در صورت فوت هر یک از زوجین، دیگری از او ارثی نمی‌برد. البته فرزندی که حاصل این ازدواج است از والدین خود ارث می‌برد.

در ازدواج موقت مرد نمی‌تواند زن را از اشتغال محروم نماید. مرد حق تعیین محل سکونت را ندارد. البته بر خلاف تمام این موارد می‌توان در عقد موقت به توافق رسید.

ثبت ازدواج موقت

ماهیت عقد موقت عموما برای برطرف کردن نیاز جنسی است همچنین در برخی خانواده‌ها برای آشنایی بیشتر زوجین و شرعی بودن وقت گذرانی ایشان با هم صیغه جاری می‌گردد. هدف از ازدواج موقت بر خلاف ازدواج دائم تمتع جنسی یا آشنایی بیشتر است نه الزاما تشکیل خانواده و ادامه نسل بشر. شاید بر اساس این ماهیت نکاح موقت است که لزومی برای ثبت ازدواج موقت وجود ندارد.

در قانون فقط مرد ملزم به ثبت ازدواج دائم شده است و در مورد ثبت ازدواج موقت هیچ اجبار قانونی وجود ندارد. البته در برخی از موارد خاص است که باید ازدواج موقت ثبت گردد. از جمله : 1/ باردار بودن زوجه 2/ توافق طرفین 3/ شرط ضمن عقد.

بدیهی است هنگامی که زوجه باردار باشد برای حفظ و صیانت حریم خانواده باید واقعه ازدواج ثبت گردد. همچنین همانطور که پیش از این گفته شد مانند سایر عقود طرفین می‌توانند بر سر برخی مسائل با یکدیگر توافق کنند. در عقد موقت هم این امکان وجود دارد که طرفین در ضمن عقد با یکدیگر توافق نمایند و ثبت ازدواج را در قالب یک شرط در عقد قرار بدهند.

دادخواست ثبت ازدواج موقت | شکایت از عدم ثبت نکاح موقت

مراحل ثبت ازدواج موقت با مراحل ثبت ازدواج دائم یکسان است. همان مراحل برای ثبت دادخواست طی می‌شود. برای کسب اطلاعات کامل در خصوص روند رسیدگی و ادله اثبات دعوای ثبت ازدواج کلیک نمایید.

البته در این جا یک مرحله دیگر اضافه می‌شود و آن این که باید اثبات گردد که لزوم ثبت واقعه ازدواج موقت وجود دارد. به طور مثال آزمایش مثبت بارداری زوجه و یا اقرار شوهر مبنی بر اینکه با زن برای ثبت ازدواج توافق کرده است موجود باشد.

زن می‌تواند دادخواست خود را در دادگاه خانواده پیگیری نماید یا از طریق دادسرا اقدام کند.

ضمانت اجرای عدم ثبت نکاح موقت

در صورتی که مرد ملزم به ثبت واقعه عقد موقت باشد و از این کار امتناع کند قانون با او برخورد می‌کند. بر اساس ماده 49 قانون حمایت از خانواده اگر مرد در موارد الزامی ثبت نکاح موقت از ثبت آن امتناع کند علاوه بر اینکه ملزم به ثبت واقعه می‌شود به جزای نقدی درجه پنج یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می‌شود. جزای نقدی درجه پنج معادل هشتاد میلیون (80000000) ریال تا یکصد و هشتاد میلیون (180000000) ریال و حبس تعزیری درجه هفت معادل نود و یک روز تا شش ماه است.

همچنین در قانون مجازات اسلامی ماده 645 عدم ثبت واقعه ازدواج جرم انگاری شده است و در صورتی که مرد ازدواج را ثبت نکند زن می‌تواند از او در دادگاه کیفری شکایت کند. بر اساس این ماده مجازات عدم ثبت نکاح مجازات حبس تعزیری تا یک سال را به همراه دارد. البته باید توجه داشت که این قانون مربوط به سال 1375 است و اکنون نسخ گردیده است. همچنین با تصویب قانون خانواده مصوب 1391 بر اساس این قانون عمل می‌شود و مجازات مرد بر اساس این قانون صورت می‌گیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ضمانت اجرای عدم ثبت ازدواج موقت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ضمانت اجرای عدم ثبت ازدواج موقت پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: عدم ثبت نکاح موقت و ضمانت اجرای آن