سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید
تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل
آیا میدانید قرارداد کار چیست و در این قرارداد چه چیزهایی نوشته میشود؟ این قرارداد بین کارگر و کارفرما تنظیم شده و باعث میشود که تعهدات آنها نوشته شود و هیچکدام از آنها نتوانند از این تعهدات تخطی کنند. نوشتن قرارداد کار اصول و قوانینی دارد که برای نوشتن قرارداد باید به این نکات توجه کرد و از آنها در نوشتن بهره برد. در ادامه به بررسی یک نمونه از این قرارداد و بررسی مفاد الزامی آن میپردازیم.
طبق ماده 7 قانون کار، به قرارداد کتبی یا شفاهی گفته میشود که به موجب آن کارگر موظف میشود کاری را در مدت موقت یا غیر موقت برای کارفرما در قبال دریافت حقالسعی یا مزد انجام دهد.
قراردادهایی که منعقد میشوند به موجب قانون میتوانند از نوع تشریفاتی و یا رضایی باشند. همانطور که در تعریف قرارداد کار گفته شد، این قرارداد هم میتواند به صورت کتبی و هم به صورت شفاهی باشد، بنابراین میتوان این طور گفت که این قرارداد یک قرارداد رضایی بوده که بدون رعایت تشریفاتی به وجود میآید.
به زبان ساده به موجب این قرارداد، حقوق و مسئولیتهای کارگر و کارفرما تعیین میشود. با انعقاد قرارداد، رابطه بین کارگر و کارفرما قطعیت و رسمیت پیدا میکند.
در قانون کار، کارگر شخص حقیقی یعنی انسان شناخته میشود ولی کارفرما میتواند شخص حقیقی و یا شخص حقوقی باشد، یعنی حتما لازم نیست که کارفرما یک انسان باشد.
نکته دیگری که در رابطه با این قرارداد میتوان گفت این است که این قرارداد یک قرارداد معین است، یعنی شرایط و قوانین آن در چهارچوب قانون مشخص شده است. برای آشنایی بیشتر با قرارداد کار کلیک کنید.
هر قراردادی که منعقد میشود برای صحت آن طبق قانون باید 4 شرط اساسی داشته باشد:
این قرارداد نیز مانند سایر عقود باید با اراده و اختیار طرفین ( کارگر و کارفرما ) منعقد شود.
یعنی عملی که قرار است کارگر انجام آن را به عهده بگیرد، باید مطابق شرع و قانون باشد.
تعهدی که کارگر مسئول انجام آن شده است باید مشخص و معین باشد.
توصیه میکنیم مقاله معامله صحیح را مطالعه نمایید.
در قراردادی که بین کارگر و کارفرما منعقد میشود باید مشخصات و شرایطی ذکر شود که در ادامه توضیح میدهیم.
توصیه میکنیم مقاله حمایت از کارگر در قانون کار را مطالعه نمایید.
1. مشخصات طرفین
اولین چیزی که در قرارداد ذکر میشود، مشخصات طرفین میباشد. یعنی مشخصات کارگر و کارفرما باید به طور دقیق نوشته شود.
2. نوع قرارداد کار
باید نوع قرارداد مشخص شود، این که دائم، موقت یا به صورت کار معین است. در صورتی که از نوع موقت باشد، باید مدت آن هم ذکر شود.
3. نوع کار
سومین مورد نوع کار یا حرفهای است که کارگر متعهد میشود که آن را انجام دهد، همچنین باید حجم کار هم نوشته شود.
4. محل انجام کار
5. تاریخ انعقاد قرارداد کار
6. مدت قرارداد
7. ساعات کار
تعیین ساعت کار با توافق طرفین صورت میگیرد، البته این ساعت نمیتواند بیشتر از میزانی که در قانون کار تعیین شده باشد.
8. حق السعی
9. حقوق و مزایا
10. بیمه
کارفرمایان طبق قانون کار موظف هستند کارگران خود را بر اساس بیمه تامین اجتماعی بیمه کنند.
11. عیدی و پاداش سالیانه
12. حق سنوات یا مزایای پایان کار
در صورت پایان قرارداد، کارفرما موظف است به کارگری که طبق قرارداد یک سال یا بیشتر، به انجام کار مشغول بوده، برای هر سال سابقه، مطابق آخرین مبلغ حقوقی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار که به آن حق سنوات هم گفته میشود، به کارگر پرداخت نماید.
طبق قانون کار، در قرارداد موقت و یا انجام کار معین کارگر و کارفرما هیچکدام به تنهایی حق فسخ قرارداد را ندارند.
این قرارداد کار در 4 نسخه نوشته میشود.
در انتها کارگر و کارفرما باید قرارداد را امضا کنند.
برای دریافت خدمات وکیل کار کلیک کنید.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حقوق کار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آمادهاند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حقوق کار پاسخ دهند.
آیا با شرکت مختلط سهامی آشنایی دارید؟ قانون تجارت ایران شرکتهای تجارتی را به 7 نوع تقسیم مینماید. طبق همین قانون این 7 نوع شرکت تجاری جهت انجام امور تجاری و کسب سود و تقسیم آن میان شرکا تشکیل میشوند. 7 نوع شرکت معرفی شده در قانون تجارت عبارت از شرکتهای سهامی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت مختلط سهامی، شرکت نسبی، شرکت تعاونی تولید و مصرف میباشند. در ادامه این مطلب به معرفی شرکت مختلط سهامی که یکی از انواع هفتگانه شرکتهای تجارتی میباشد خواهیم پرداخت. برای انجام امور مربوطه میتوانید از خدمات وکیل کار استفاده کنید.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: شرکت مختلط سهامی
برخی از شرکتهای تجاری وجود دارند که در آنها دو نوع شراکت یا بیشتر موجود است. به عنوان مثال شراکت شرکای ضامن یا با مسئولیت محدود و یا سهامی در این شرکت وجود دارد. اینگونه شرکتها را شرکت مختلط مینامند. در شرکتهای مختلط شرکا با توجه به نوع شراکتی که دارند دارای مسئولیت متفاوتی در قبال قروض شرکت میباشند. شرکتهای مختلط نیز خود به دو نوع تقسیم میشود. این دو نوع شامل شرکتهای مختلطسهامی و شرکتهای مختلط غیرسهامی میشود.
شرکتهای مختلطسهامی از ترکیب و شریک شدن شرکای شرکتهای تضامنی و سهامی تشکیل میشود. در این شرکتها برخی از شرکا ضامن و برخی دیگر از شرکا سهامدار میباشند. شرکای ضامن به شرکایی گفته میشود که سرمایه آنها به صورت سهام نباشد. بلکه به صورت سهمالشرکه در نظر گرفته میشود. این شرکا به عنوان ضامن در بدهیهای شرکت مسئول هستند. به عبارتی میتوان گفت شرکای ضامن مسئول در پرداخت بدهیهای مازاد سرمایه خود نیز هستند. اما شرکای سهامی به شرکایی گفته میشود که سرمایه اهدایی آنها به شرکت به صورت سهام تقسیم بندی شده است. هر کدام از سهمها نیز دارای ارزش یکسان هستند. سهامداران برخلاف شرکای ضامن تنها به میزان سرمایه اسمی سهام خود در قبال قروض و بدهیهای شرکت مسئولیت خواهند داشت. برای انجام امور ثبت شرکت کلیک کنید.
قانون تجارت ایران در ماده 162 باب سوم یعنی بخش شرکتهای تجارتی، اقدام به ارائه تعریف از شرکتمختلطسهامی نموده است. در تعریف قانونی از شرکتهای مختلط سهامی آمده است که: « شرکت مختلط سهامی شرکتی است که در تحت اسم مخصوصی بین عده شرکا سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل میشود.
شرکا سهامی کسانی هستند که سرمایه آنها به صورت سهام یا قطعات سهام متساویالقیمه در آمده و مسئولیت آنها تا میزان همان سرمایه است که در شرکت دارند.
شریک ضامن کسی است که سرمایه او به صورت سهام در نیامده و مسئول کلیه قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود. در صورت تعدد شریک ضامن مسئولیت آنها در مقابل طلبکاران و روابط آنها با یکدیگر تابع مقررات شرکت تضامنی خواهد بود.»
یک نکته مهم قانونی در مورد شرکتهای مختلط سهامی این است که در ثبتنام شرکت باید عبارت شرکت مختلط و یا نام یکی از شرکای ضامن در نام شرکت قید شود. ماده 163 قانون تجارت در این مورد بیان داشته که: « در اسم شرکت باید عبارت (شرکت مختلط) و لااقل اسم یکی از شرکا ضامن قید شود.»
برای آشنایی بیشتر با سایر انواع شرکت ها کلیک کنید.
با وجود این که شرکتهای مختلط سهامی دارای مجمع عمومی میباشند اما نکته قابل توجه این است که این مجمع حق انتخاب مدیران شرکت را ندارد. مدیریت کردن شرکتهای مختلط سهامی صرفا بر عهده شریک یا شرکای ضامن میباشد. علت منحصر بودن مدیریت شرکت به شرکای ضامن این است که این شرکا مسئول تعهدات اضافه بر سرمایه هستند بنابراین قاعدتاً نسبت به اداره شرکت و حفظ سرمایه دلسوزتر هستند. و از این جهت که شرکای ضامن مسئولیت ضمانتی دارند در عمل در اداره شرکت احتیاط بیشتری به خرج میدهند.
از طرفی باید توجه نمود که معمولا شرکتهای مختلط سهامی زمانی ایجاد میشوند که یک تاجر برای ادامه تجارت و حیات شرکت خود نیازمند سرمایه باشد. در چنین شرایطی است که تاجر برای رفع نیاز خود به سرمایه مالی سهامی منتشر مینماید تا افراد با خرید سهام در منافع شرکت شریک شوند و مسئولیت آنها تنها تا اندازه سهام خودشان باشد. با توجه به این توضیحات تاجران یا شرکای ضامن حاضر نخواهند بود که مدیریت امور تجاری شرکت را که اکنون با فروش سهام به صورت مختلط سهامی درآمده به دست سهامداران بسپارند. چرا که سهامداران مسئولیت چندانی ندارند اما در مقابل آنها، شرکای ضامن هستند که ضامن تمام بدهی شرکت خواهند بود.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
شرکت مختلط سهامی چه شرکتی است ؟
شرکتهای مختلط سهامی از ترکیب و شریک شدن شرکای شرکتهای تضامنی و سهامی تشکیل میشود. در این شرکتها برخی از شرکا ضامن و برخی دیگر از شرکا سهامدار میباشند.
مدیریت شرکتهای مختلط سهامی برعهده کیست ؟
با وجود این که شرکتهای مختلط سهامی دارای مجمع عمومی میباشند اما نکته قابل توجه این است که این مجمع حق انتخاب مدیران شرکت را ندارد. مدیریت کردن شرکتهای مختلط سهامی صرفا بر عهده شریک یا شرکای ضامن میباشد.
سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید
تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل
منبع: شرکت مختلط سهامی
هنگامی که زن و مرد تصمیم میگیرند با هم یک زندگی مشترک را آغاز کنند، این تصمیم خود را در قالب یک قرارداد یعنی عقد نکاح در میآورند. این قرارداد نیز مانند سایر قراردادهایی که بین دو نفر منعقد میشود دارای آثاری است و برای اشخاص حقوق و تکالیفی را ایجاد میکند. یکی از آثار مهم ازدواج الزام زوجین مبنی بر تمکین از یکدیگر است. در ادامه امکان اقامه دعوای الزام به تمکین شوهر را مطرح میکنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله تمکین و عدم تمکین چیست و تمکین و نشوز را مطالعه نمایید.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: دعوای الزام به تمکین شوهر
تمکین به معنای انجام تکالیف زناشویی در برابر طرف مقابل است. تمکین یک تکلیف متقابل است و بر خلاف آنچه که در نظر عرف است شوهر نیز ملزم به تمکین میباشد. البته از نظر برخی تمکین برای شوهر معنایی ندارد و فقط در برابر تمکین زن مکلف به پرداخت نفقه است. البته این که تمکین را فقط مختص به زن بدانیم خالی از اشکال نیست چرا که مرد وظایفی همچون ریاست خانواده را بر عهده دارد، قطعا در صورتی که مرد از انجام وظایف خود در مورد خانواده و حسن معاشرت با همسر و خانواده خودداری کند در زندگی زناشویی خلل ایجاد میشود. پس میتوان گفت زن نیز حق دارد تا از ابزار قانونی برای ملزم نمودن شوهر به انجام وظائف زناشویی استفاده کند.
بیشتر بخوانید : نحوه و پیگیری دادخواست تمکین در سامانه ثنا
از جمله وظائف زوج در برار زوجه به شرح زیر است:
الف) وظائف زناشویی.
ب) وظائف مالی.
الف) وظائف زناشویی: از جمله وظائفی که شوهر نسبت به زن دارد انجام تکالیف زناشویی است. در قانون در این مورد فقط به بیان عبارت حسن معاشرت در ماده 1103 بسنده شده است. این حسن معاشرت دو وجه را در بر میگیرد:
1/ اخلاق و رفتار درست نسبت به زن، حفظ شان و حرمت زن، توهین نکردن به زن.
2/ برقراری رابطه جنسی با زن، همبستر شدن با زوجه، برطرف کردن نیازهای جنسی زوجه.
ب) وظائف مالی: از آنجا که ریاست خانواده بر عهده شوهر است در نتیجه پرداخت هزینه زندگی با شوهر است. این هزینهها در اصطلاح قانونی نفقه نامیده میشود. ماده 1106 به صراحت شوهر را ملزم به پرداخت نفقه میکند سپس در مواد بعدی مصادیق نفقه را بیان میدارد. بر اساس ماده 1107 زوج ملزم به برطرف کردن همه نیازهای عرفی زن از جمله مسکن، غذا، لباس، هزینههای درمانی و استخدام خادم به خاطر بیماری، ضعف و یا سایر دلایل است.
البته آنچه که در این ماده مطرح شده است جنبه انحصاری نداشته و ممکن است نسبت به زمان و عرف جامعه تغییر کند.
بیشتر بخوانید : انواع تمکین از جمله عام و خاص
زمانی که زوج به تکالیف قانونی خود عمل نکند ابزارهای قانونی برای زوجه وجود دارد. البته در رویه قضایی اقامه دعوای الزام به تمکین زوج از سوی زوجه خیلی معنایی ندارد و در صورت مطرح شدن رد میشود.
زوجه اگرچه نمیتواند دعوای الزام به تمکین را به طور مستقیم مطرح نماید اما راهکارهای دیگری وجود دارد. به طور مثال در خصوص عدم پرداخت نفقه زوجه میتواند دادخواست مطالبه نفقه به دادگاه بدهد. در صورتی که مرد، همسرش را از اقامتگاه مشترک بیرون کند و زندگی مشترک خود با همسرش را ادامه ندهد، زن میتواند در قالب دادخواست جرم ترک انفاق از شوهر شکایت کند.
اگر مرد زندگی مشترک را بی هیچ دلیلی ترک کند زن میتواند ادعای عسر و حرج خود را مطرح کند و در این صورت دادگاه حق طلاق را به او میدهد.
میتوان از بررسی آرای قضایی به این نتیجه رسید که طرح دعوای الزام به تمکین شوهر از سوی زوجه امکان ندارد و برای ملزم کردن زوج باید از راهکارهای دیگر استفاده کرد.
بیشتر بخوانید : دعوای الزام به تمکین زن
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دعوای الزام به تمکین شوهر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آمادهاند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دعوای الزام به تمکین شوهر پاسخ دهند.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید
تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل
در جامعه امروزی نگهداری از حیوانات توسط افراد امری رایج است. آیا میدانید مسئولیت ناشی از مالکیت و مراقبت حیوان چیست؟ یعنی اگر حیوان به کسی یا چیزی آسیب بزند، چه کسی مسئول شناخته میشود؟ آیا از مواد قانونی مربوط به آن آگاه هستید؟ در ادامه به بررسی مسئولیت ناشی از مالکیت و نگاهداری حیوانات و همچنین بررسی مواد قانونی مربوط به آن میپردازیم.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: مسئولیت مراقبت از حیوانات
ماده 334 قانون مدنی به این نکته اشاره کرده است که مسئولیت مالک یا متصرف حیوان محدود به مواردی است که در حفظ حیوان تقصیر کرده و احتیاطهای لازم را به کار نبرده باشد.
این ماده مربوط و محدود به حیواناتی است که عرفا نگهداری میشوند مثل سگ و گربه وگرنه چنانچه فردی حیوانات خطرناکی مانند شیر و ببر را نگه دارد بدیهی است که جای چنین حیواناتی در محیط شهری نیست و باید مراقب و مالک را مسئول هر گونه ایجاد ضرر و زیان دانست.
نکته بعدی که در ضمن این ماده آمده است این میباشد که اگر حیوان به وسیله عمل شخصی تحریک شده و ضرر و آسیبی به بار آورده باشد، در این صورت شخصی که حیوان را تحریک کرده مسئول میباشد زیرا آن ضرری که به وجود آمده مستند به تقصیر آن شخص در تحریک حیوان است.
هر کس حیوانی را نگهداری میکند که احتمال حمله او میرود و همچنین فرد نگهدارنده توان مهار و حفظ او را ندارد، در صورت صدمه زدن حیوان به دیگری مسئول است. اما چنانچه مرتکب تقصیری نشده باشد مسئول نخواهد بود.
برای روشن شدن این مبحث مثالی میآوریم. برای مثال کسی که از سگ بزرگی که امکان حمله کردن او به دیگران میرود نگهداری مینماید نمیتواند به بهانه این که به طور متعارف خطر حمله حیوان آشکار بوده از مسئولیت شانه خالی کند و بگوید که من مسئولیتی ندارم. او همچنین نمیتواند به بهانه قدرت زیاد سگ و این که تمام تلاش خود را برای مهار حیوان کرده است از مسئولیت رهایی یابد چون همان طور که توضیح دادیم، صرف نگهداری از حیوان غیر متعارف تقصیر شمرده میشود.
فرض کنید فردی با کسب اجازه از صاحب ملکی یا هر کسی که حق تصرف ملک را دارد وارد آن ملک بشود. در این موقعیت اگر این فرد به وسیله حمله حیوانی که از قبل در ملک بوده یا بعدا آورده شده آسیب ببیند اجازه دهنده مسئول جبران خسارت است. البته اگر خود فرد مصدوم از خطرناکی حیوان آگاه باشد و اجازه دهنده آگاه نباشد یا توان دفع خطر را نداشته باشد اجازه دهنده بری میشود.
اگر کسی بر حیوانی سوار شود و آن را در معابر عمومی یا اماکن غیر مجازی متوقف کند در صورت تقصیر، مسئول جبران خسارتهای وارده توسط حیوان است ولی اگر عنان حیوان در دست فرد دیگری باشد وی مسئول است.
این ماده با مبنای تقصیر سازگار است زیرا در ماده گفته شده که اگر حیوان در جای مجاز متوقف شده و بیاحتیاطی به سوار حیوان منسوب نباشد، فرد دیگر ضامن نیست. این ماده با توجه به فقه تدوین شده است.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مسئولیت مراقبت از حیوان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آمادهاند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مسئولیت مراقبت از حیوان پاسخ دهند.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید
تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل
مرجع صادر کننده جواز کسب تولید شکلات در هر شهر متفاوت است. برای ورود به عرصه فروش شیرینی علاوه بر داشتن مهارت تولید شکلات باید مجوزهای لازمه را از مراجع ذی صلاح کسب نمود. تمام کسانی که تمایل دارند تا واحد فروش خود را داشته باشند باید در ابتدای امر پروانه کسب بگیرند. در این مطلب به پاسخ این سوال که چگونه باید پروانه کسب تولید شکلات را گرفت، میپردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر درباره قوانین مربوط به جواز کسب کلیک کنید.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: جواز کسب تولید شکلات
داشتن جواز برای شروع تولید و فروش هر نوع شیرینی ضروری و لازم است. این جواز از سوی اتحادیه صنف قنادان تهران واقع در خیابان کارگر جنویی صادر میشود. این جواز نشان دهنده تایید فنی متقاضی از سوی مراجع قانونی میباشد. لازم به ذکر است که اتحادیه قنادان تهران اقدام به صدور جواز کسب در رسته های زیر میکند. برای اطلاع از نحوه تمدید جواز کسب کلیک کنید.
1 – قناد
2 – شیرینی فروش (سرد فروش)
3 – کافه قنادی
4 – کارگاه تولید شیرینی
5 – کیک یزدی پز
6 – پشمک سازی
7 – سوهان پزی
8 – فروشنده مواد و لوازم قنادی و تزئینات سفره عقد
9 – تولید زولبیا، بامیه و گوش فیل
10 – تولید شکلات، کاکائو، کاک، یوخه سازی، گز، نوقا، اریس و قطاب سازی
11 – تولید پیراشکی و سوخاری
12 – کلوچه پزی
شخصی که قصد دارد تا در عرصه قنادی فعالیت کند باید شرایط قانونی لازمه را دارا باشد. این شرایط به شرح زیر هستند:
۱- گواهی صلاحیت یا همان عدم سو پیشینه از نیروی انتظامی
۲- سند مالکیت عین، منفعت و یا منافع از جمله اجاره نامه، صلح نامه، هبه، قرارداد مشارکت، مبایعه نامه و یا هر قراردادی که از منظر قانونی معتبر باشد؛ اعم از رسمی و عادی. در روستاها احراز مالکیت براساس عرف محل میباشد. اشخاصی که سند عادی دارند باید تعهدی مبنی بر پذیرش مسئولیت حقوقی ناشی از آن ارائه دهند.
۳- گواهی مالیاتی از اداره مالیات ذی ربط مبنی بر تشکیل پرونده مالیاتی و تصفیه حساب
۴- شناسنامه و کارت ملی
۵- گواهی گذراندن دوره آموزشی احکام تجارت و کسب و کار در قالب دستورالعمل های آموزشی قانون نظام صنفی
۶- کارت پایان خدمت یا معافیت دائم یا پزشکی نظام وظیفه یا گواهی اشتغال به تحصیل برای آقایان کمتر از ۵۰ سال
1) داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
2) داشتن شرط سنی لازم، حداقل سن قانونی متقاضی 18 سال میباشد.
3) داشتن سلامت جسمی. متقاضی باید حتما در شرایطی باشد که از لحاظ جسمی مشکلی برای انجام این کار نداشته باشد.
برای تسریع در روند کسب پروانه بهتر است متقاضی در هنگام مراجعه مدارک زیر را دارا باشد. جهت کسب اطلاع بیشتر درباره مدارک لازم برای جواز کسب کلیک کنید.
۱) اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه متقاضی
۲) گواهی صلاحیت فنی در حوزه تولید شکلات
۳) عکس سه در چهار متقاضی
۴) سند ملکی یا اجاره نامه یا مبایعه نامه به نام متقاضی
5) گواهی عدم سوء پیشینه
6) کارت بهداشت
7) فیش واریزی هزینه عضویت به اتحادیه
۸) فیش واریز مبالغی که باید پیش از راه اندازی پرداخت شوند مانند شهرداری، بیمه ، دارایی
۹) فیش بانکی واریزی به حساب مجمع امور صنفی
۱۰) فیش پرداختی به حساب درآمدهای دولت
هر متقاضی که قصد دارد تا جواز تولید شکلات را کسب کند باید از طریق اتحادیه قنادان اقدام نماید. بخشی از این مراحل به صورت حضوری و برخی دیگر به صورت آنلاین میباشد. مراحل دریافت جواز کسب به ترتیب زیر میباشد:
۱/ ارسال درخواست جواز تولید شکلات و ابنبات از طریق سامانه ایرانیان اصناف به آدرس iranianasnaf.ir. اتحادیه موظف هست درخواستهای حضوری را نیز ترتیب اثر دهد. برای ورود به سامانه ایرانیان اصناف کلیک کنید.
۲/ تکمیل فرمهای اداری مربوطه و تحویل کلیه مدارک لازم کمیسیون بازرسی اتحادیه قنادان از محل پخت و فروش شیرینی دیدن میکنند و سپس در خصوص موقعیت مکانی و محیط تولید شکلات از نظر تمیزی و بهداشت و مطابقت آن با قوانین گزارش تهیه میکنند.
۳/ هیئت مدیره جلسهای تشکیل میدهد و درخواست متقاضی را در این جلسه بررسی مینماید. در صورت وجود تمام شرایط تاییدیه پروانه کسب برای فرد صادر میشود.
۴/ فرد حق عضویت خود را پرداخت نموده و پروانه را دریافت میکند.
جواز تولید شکلات در ابتدا به مدت یکسال و سپس برای مدت ۵ سال صادر میگردد.
برای دریافت مجوز تولید شکلات باید مبالغ زیر به حساب اتحادیه پرداخت شود:
هزینه صدور پروانه 2.030.000 ریال
هزینه آموزش های مربوط به کسب و کار و تجارت به مبلغ 800.000 ریال
هزینه صدور کارت اصناف 200.000 ریا
حق عضویت سالیانه اتحادیه 3.000.000 ریال
حق ورودی سال اول به مبلغ 8.000.000 ریال
از ابتدای شروع درخواست تا دریافت جواز کسب در صورت حاضر بودن استعلامات و مدارک ۳۰ روز زمان خواهد برد، زیرا براساس قانون اتاق اصناف، اتحادیه قنادان موظف است ظرف مدت ۱۵ روز در خصوص قبول یا رد درخواست متقاضی اعلام نظر کند و در صورت عدم ارائه هیچ پاسخی به منزله تایید درخواست خواهد بود. برای آشنایی کامل با مراحل دریافت پروانه کسب کلیک کنید.
در صورت تایید نیز مرجع صدور پروانه کسب باید طی مدت ۱۵ روز پروانه کسب را صادر کند. اما اگر مدارک شخص حاضر نباشد فرد مدت زمان ۳ ماه وقت دارد تا مدارک خود را تکمیل نموده و تحویل دهد. در خصوص استعلامات از ادارات مربوطه نیز هر مرجع حداکثر ۱۵روز زمان برای پاسخگویی دارد. درضمن پاسخ منفی بعد از پایان زمان قانونی قائل پذیرش نیست. جهت تسریع در روند دریافت جواز میتوانید از خدمات کارشناسی موسسه وکیل دات کام استفاده بفرمایید.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید
تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل
منبع: جواز کسب تولید شکلات