سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید
تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل
شاید زمانی که در مورد مالکیت فکری و معنوی صحبت میشود شما دچار سردرگمی و ابهام بشوید، که چه مفهومی دارد!؟ منظور از حق مالکیت فکری و معنوی چیست!؟ در این مقاله به این بحث پرداخته شده است که یک نوع حمایت قانونگذار از ذهن و تفکر برتر جوانان و اشخاصی است که دارای استعداد هستند. قانونگذار این دسته افراد را زیر چتر حمایتی خود قرار داده است. در صورتی که به شرایط مقرر در قانون نسبت به این دست افراد عمل نشود قانونگذار برای آن ضمانت اجرا قرار داده است زیرا میدانیم که حقوق زمانی ارزش دارد که ضمانت اجرا داشته باشد. در صورتی که نیاز به یاری در این زمینه داشتید، از خدمات وکیل کار استفاده نمایید.
حق مالکیت نسبت به تراوشات ذهنی و ابتکارات انسان است که از لحاظ مادی نیز دارای ارزش اقتصادی است. مثل کتابی که نویسنده آن را تالیف میکند. پدیدآورنده علاوه بر حقوق مالی از حقوق معنوی اثر خود بهرهمند میگردد که گاهاً ارزش آن از حقوق مادی بیشتر است.
مالکیت معنوی یا فکری در مقابل مالکیت جسمی و مادی قرار میگیرد به این صورت که مالکیت جسمی، شی یا مالی است که وجود خارجی ندارد بلکه حاصل تراوشات فکری و ذهنی افراد است و قانونگذار از این خلاقیت منحصر به فرد افراد حمایت ویژهای کرده است.
مالکیت فکری یک دارایی نامحسوس و بسیار مهم است که سوءاستفاده از آن به راحتی ممکن است. بنابراین مالکیت فکر باید به صورت فیزیکی بروز و ظهور پیدا کند، مانند کتاب که حاصل تراوشات ذهنی نویسنده آن است یا اختراع یک وسیله، در صورتی مورد حمایت قانونگذار قرار خواهد گرفت که شخص وسیلهای خلاقانه اختراع کند. در این صورت قانونگذار از این اختراع حمایت خواهد کرد اما صرف اینکه شخص ایدهای در ذهن خود دارد مورد حمایت واقع نشده است.
امتیازی است که قانون برای رفع نیازهای مادی و یا معنوی انسان به او اعطا میکند. مانند حق ازدواج که یک نوع نیاز معنوی است.
برای رفع نیاز مادی انسان در نظر گرفته شده است به طور مثال این کتاب برای من است.
۱- خود شخص آن را به وجود آورده باشد یعنی آن را خلق کرده باشد.
۲- مالک علامت تجاری خود باشد.
۳- اگر مالک واقعی و خالق بِرَند یا اختراع نیست باید مالکیت فکری را از خالق آن خریداری کرده باشد.
۱- مالک آن شخص است و متعلق به فرد یا کسب و کار است.
۲- در مواردی قابل نقل و انتقال است.
۳- میتواند دارای مالکان متعدد باشد و بیشتر از یک مالک داشته باشد.
مالکیت فکری به دو دسته تقسیم میشود:
یکی از شاخههای حقوق تجارت است که خود شامل چند مورد است.
الف) ثبت ورقه اختراع:
به مخترع یک حق منحصر به فردی میدهد که هیچ شخصی امکان استفاده متعارض با اختراع را ندارد بلکه مخترع یک حق انحصاری دارد.
این حق اختراع باید مطابق مقررات به ثبت برسد.
حق ثبت اختراع در قانون ثبت تعریف شدهاست که: مطابق ماده ۱ اختراعات و اکتشافات محصول فکر شخص یا اشخاص است که برای نخستین بار فرآیند خاصی را ارائه میکند و به حل مشکلی در یک حرفه، فن، صنعت و غیره میپردازد.
ب)علامت تجاری:
تصویر یا کلمه و یا صدا است که نام و برند شرکت را به نمایش میگذارد و این نشان تجارتی محصول یا خدمات شرکت را به نمایش میگذارد.
این علامت، کالا و خدمات شرکت را از سایر شرکتهای دیگر متمایز میکند.
علامت در واقع هر نشانی است که قابل رویت باشد و بتواند کالا یا خدمات شخص حقیقی یا حقوقی را از یکدیگر متمایز کند. البته این حق انحصاری باید مطابق قانون به ثبت رسیده باشد تا یک حق انحصاری محسوب شود.
ج) اسرار تجارتی:
همانگونه که از نام آن مشخص است، اسرار تجارتی هر نوع از اطلاعات ارزشمندی است که عموم افراد آن را نمیدانند و در صورت فاش شدن آن از ارزش اقتصادیاش کاسته میشود.
مطابق ماده ۶۵ قانون تجارت الکترونیکی: اسرار تجارتی شامل پیامی است که اطلاعات، الگوها و فرمولها، برنامهها، تالیف منتشر نشده، داد و ستد و فنون و طرحهای تجارتی و امثالهم را در بر دارد که به صورت مستقل دارای ارزش اقتصادی است و در اختیار عموم قرار ندارد و برای حفظ و حراست آن تلاش میشود.
حمایت از خلاقیتهای اشخاص مثل نوشته، کتاب، و غیره است که منحصر به آنها است را پوشش میدهد.
هر شخصی که قسمتی یا تمام اثر متعلق به فردی را که قانون از آن حمایت نموده، به نام خود و یا حتی به نام شخص پدیدآورنده بدون اجازه او عامدا و یا عالما به نام فردی غیر از ناشر آن پخش کند، به حبس تادیبی از ۶ ماه تا ۳ سال محکوم خواهد شد.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مالکیت معنوی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آمادهاند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مالکیت معنوی پاسخ دهند.
برای تمدید جواز یا پروانه کسب باید قبل از تاریخ انقضا اقدام کنید. جواز کسب به دو نوع موقت و دائمی تقسیم میشود. نوع اول جواز کسب، یعنی جواز موقت تنها یک سال اعتبار دارد و فقط برای یک بار صادر میگردد. پس از آن که اعتبار یک ساله جواز موقت تمام شد صاحب جواز به مدت 30 روز مهلت دارد تا جواز موقت را به جواز دائمی تبدیل کند. اگر در این مدت جواز موقت به دائمی تبدیل نشود، جواز باطل میگردد. لذا دارنده جواز موقت دیگر نمیتواند به فعالیت صنفی خود ادامه دهد. مگر آن که مجدداً درخواست جواز کند. اما جواز کسب دائمی 5 سال اعتبار است. صاحب جواز باید بعد 5 سال اقدام به تمدید جواز کسب دائمی خود نماید. در ادامه مقاله به نحوه تمدید جواز کسب میپردازیم.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع » تمدید جواز کسب رسته های مختلف
جواز کسب دائمی 5 سال اعتبار دارد و بعد از 5 سال باید تمدید شود، بعد از 5 سال جواز 10 ساله صادر خواهد شد. بنابراین دارنده جواز کسب دائمی باید پیش از اتمام تاریخ اعتبار اقدام به تمدید جواز نماید. صاحب جواز برای تمدید باید به سایت www.iranianasnaf.ir مراجعه کند. متقاضی پس از ثبت درخواست تمدید جواز در سایت مذکور یک کد رهگیری دریافت میکند.
متقاضی تمدید جواز کسب، باید سند جواز کسب سابق خود را با 2 قطعه عکس به اتحادیه اصناف مربوط به خود تحویل دهد. نکته مهم پیش از اقدام به ثبت درخواست تمدید جواز این است که متقاضی باید دارایی و مالیات تا دو سال قبل از ثبت درخواست را پرداخت نماید. همچنین متقاضی باید برای اثبات پرداخت مالیات مذکور مدارک لازم را نیز به سازمان مربوط تسلیم کند. علاوه بر موارد بالا متقاضی باید مدارک هویتی و شناسایی خود را نیز ارائه کند. در صورتی که در مدارک هویتی متقاضی تغییراتی ایجاد شده باشد باید یک نسخه کپی از مدارک را نیز تسلیم نماید.
متقاضی جهت تمدید جواز کسب خود باید مدارک زیر را تهیه و به سازمان مربوطه تسلیم نماید. برای آشنایی با مراحل دریافت جواز کسب کلیک کنید.
اگر متقاضی جواز کسب خود را گم کند باید در دفتر اسناد رسمی یک تعهد محضری امضا نماید. این تعهد شامل اعلام مفقودی جواز کسب و همچنین پذیرفتن تمامی مسئولیتهای ناشی از آن توسط متقاضی است. سپس باید این تعهد را نیز به سازمان صنف مربوطه جهت تمدید جواز کسب ارائه دهد.
برای استعلام گرفتن از جواز کسب باید به سایت دبیرخانه هیئت عالی نظارت مرکز امور اصناف و بازرگانان مراجعه نمایید. آدرس این سایت iranianasnaf.ir/ میباشد. پس از مراجعه به سایت دو روش برای استعلام مربوط به جواز کسب وجود دارد. یک روش استعلام جواز کسب به وسیله کد ملی صاحب جواز و روش دیگر بر اساس کد پستی جهت استعلام محل کسب میباشد. برای استعلام بع روش اول وارد صفحه مربوطه شده و کد ملی و کد امنیتی خواسته شده را وارد نمایید، اگر با کد ملی مربوطه جوازی ثبت شده باشد اطلاعاتی شامل نام دارنده جواز، شناسه صنفی، رسته، کد آیسیک و تاریخ اعتبار جواز نمایش داده خواهد شد.
در استعلام به روش کد ملی مقصود از نوع شخص، حقیقی یا حقوقی بودن صاحب جواز کسب است. برای ملیت نیز دو گزینه ایرانی و غیر ایرانی وجود دارد. در صورتی که متقاضی غیر ایرانی باشد به جای وارد کردن کد ملی باید شماره پاسپورت خود را بنویسد. در نهایت با وارد کردن کد امنیتی و فشردن گزینه ادامه، استعلام انجام میشود و متقاضی میتواند وضعیت جواز کسب خود را مشاهده کند.
عدم تمدید پروانه کسب به معنای نبود تمایل به ادامه کار و یا متوقف شدن آن کسب و کار است. بنابراین اگر در بازه زمانی مشخص شده اقدام به تمدید ننمایید، احتمال باطل شدن جوازتان وجود دارد. در نتیجه فاقد جواز خواهید شد. عواقب آن نیز جریمه، پلمپ واحد، پرداخت هزینههای مجدد عضویت میباشد.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
جواز کسب چه زمانی باید تمدید شود؟
جواز کسب دائمی 5 سال اعتبار دارد و بعد از 5 سال هم باید تمدید شود (10 ساله تمدید میشود). بنابراین دارنده جواز کسب دائمی باید پیش از اتمام تاریخ اعتبار اقدام به تمدید جواز نمایید.
برای تمدید جواز کسب باید به چه سایتی مراجعه کرد؟
صاحب جواز باید برای تمدید به سایت دبیرخانه هیئت عالی نظارت مرکز امور اصناف و بازرگانان با آدرس iranianasnaf.ir مراجعه نماید.
سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید
تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل
وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما
در قوانین حقوقی کشور ما از کارگران بسیار حمایت شده است. قانون کار برای حمایت از کارگران و حفظ حقوق آنها بیمه بیکاری را تعیین نموده است. بیمه بیکاری میتواند در مدت زمان بیکار بودن کارگر از او حمایت کند و مزایای بسیار زیادی برای تمامی کارگران به ارمغان بیاورد. در ادامه قصد داریم در مورد بیمه بیکاری و شرایط ثبت نام آن توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.
منبع : ثبت نام بیمه بیکاری
همانطور که در بالا گفته شد بیمه بیکاری حقوق ماهانهای است که در مواقع بیکاری از کارگران حمایت میکند. هر کارگر به دلایل مختلف ممکن است از کار بیکار شود و به دلیل اینکه در مواقع بیکاری فرد نمیتواند حقوق دریافت کند قانون برای او مبلغی را به عنوان حقوق ماهانه و با نام بیمه بیکاری در نظر میگیرد تا در مدت زمان بیکاری کاملا حمایت شود.
برای اینکه فرد بتواند بیمه بیکاری دریافت کند ابتدا میبایست مراحل ثبت نام بیمه بیکاری را پشت سر بگذارد. برای ثبت نام بیمه بیکاری نیز فرد میبایست دارای شرایط زیر باشد:
مهمترین شرط ثبت نام بیمه بیکاری این است که فرد باید بدون دارا بودن اختیار از کار بیکار شده باشد. افرادی که بدون اختیار از کار بیکار میشوند شامل سه دسته میباشند. دسته اول کارگران فصلی میباشند که پس از اتمام فصل از کار بیکار شدهاند، دسته دوم کارگران موقتی هستند که مدت زمان قرارداد کار آنها به اتمام رسیده است و دسته سوم نیز کارگران دائمی هستند که به هر دلیلی از کار اخراج شدهاند. این سه دسته شرایط دریافت و ثبت نام بیمه بیکاری را دارند و میتوانند برای دریافت بیمه بیکاری اقدام نمایند.
نکته بسیار مهم: افرادی که میخواهند برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کنند میبایست حداقل شش ماه سابقه بیمه داشته باشند اما اگر فرد به علت بروز حوادث طبیعی مثل سیل، زلزله و… از کار بیکار شده باشد برای ثبت نام بیمه بیکاری نیاز به شش ماه سابقه پرداخت حق بیمه نخواهد داشت.
فردی که واجد شرایط دریافت بیمه بیکاری است میبایست ظرف سی روز پس از بیکار شدن به دفتر پیشخوان مراجعه نماید و با ارائه کارت ملی و کارت پایان خدمت درخواست بیمه بیکاری خود را ثبت کند. سپس دفتر پیشخوان به او نام کاربری و کلمه عبور ارائه میکند.
فرد باید به سامانه جامع روابط کار مراجعه کند. عکس
افراد میبایست پس از وارد نمودن رمز عبور و نام کاربری خود برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام نمایند. عکس
مبلغ بیمه بیکاری نیز برای افراد متاهل بیش از ۵۰ ماه و افراد مجرد بیش از ۳۶ ماه نخواهد بود و با توجه به سابقه بیمه و نوع کار و شغل آنها معین میشود. میزان بیمه بیکاری ۵۵ درصد از حقوق کارگر خواهد بود.
بیمه بیکاری به چه منظور برای کارگران در نظر گرفته شده است ؟
بیمه بیکاری به منظور حمایت از کارگران در زمان بیکاری در نظر گرفته است.
شرط اصلی ثبت نام بیمه بیکاری چیست ؟
شرط اصلی ثبت نام بیمه بیکاری این است که فرد بدون اختیار از کار بیکار شده باشد.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت نام بیمه بیکاری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آمادهاند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت نام بیمه بیکاری پاسخ دهند.
سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید
تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل
وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما
منبع : ثبت نام بیمه بیکاری
مرجع صادر کننده جواز کسب مرغ فروشی در هر شهر متفاوت است. از آنجا که یکی از مشاغل پردرآمد در ایران که بسیاری از کسبه به سمت آن گرایش دارند فروش مرغ و ماهی است. برای ورود به عرصه فروش مرغ علاوه بر داشتن مهارت باید مجوزهای لازمه را از مراجع ذی صلاح کسب نمود. اگر قصد احداث واحد فروش مرغ یا ماهی را دارید، حتما پیش از هر چیز از شرایط لازم اطلاع حاصل کرده تا متضرر نشوید. در ادامه مرجع صادر کننده و سایر شرایط فروش مرغ را در تهران بررسی کردهایم. برای آشنایی بیشتر با مراحل دریافت پروانه کسب کلیک کنید.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع : جواز مرغ فروشی
پروانه کسب سندی است که نشان میدهد فرد صلاحیت ارائه خدمات و کالا را دارد. برای هر شخصی که بخواهد به صورت قانونی فعالیت فروش مرغ انجام دهد گرفتن پروانه کسب الزامی است. این مجوز نشان دهنده قانونی بودن فعالیت فروش است و مرجع صادرکننده آن در تهران اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی میباشد. به موجب این جواز میتوانید از امتیازات مربوط به اتحادیه مربوطه بهره مند شده و از حمایت های اتحادیه شامل حالتان شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جواز کسب کلیک کنید.
چه کاسب بخواهد ملکی را خریداری کند و چه بخواهد اجاره کند باید به این نکته توجه کند که حداقل مساحت لازم برای جواز کسب خرده فروشی مرغ فروشی 12 متر مربع است. در قانون مربوط به اتحادیه صنف پرندگان برای هر فعالیت مرتبط (در تهران) به صورت جداگانه مساحت تعیین شده، عبارت است از:
1 – توزیع کننده و عمده فروشی مرغ، ماهی و تخم مرغ
2 – خرده فروشی مرغ، ماهی و تخم مرغ
3 – فروشنده انواع پرنده های زینتی (قناری و غیره)
4 – فروشنده ماهیهای زینتی (آکواریم)
5 – فروشنده جوجه یک روزه
6 – فروشنده پر
7- فروش ملزومات پرندههای زینتی با کد isic 523839
8- فروش ملزومات آکواریوم با کد isic 1/523839
9- دفتر تهیه و پخش گوشت مرغ
۱- گواهی صلاحیت یا همان عدم سو پیشینه از نیروی انتظامی زیرا شخصی که سابقه کیفری دارد نمیتواند جواز کسب مرغ فروشی دریافت کند.
۲- سند مالکیت عین، منفعت و یا منافع از جمله اجاره نامه، صلح نامه، هبه، قرارداد مشارکت، مبایعه نامه و یا هر قراردادی که از منظر قانونی معتبر باشد؛ اعم از رسمی و عادی. در روستاها احراز مالکیت براساس عرف محل میباشد. اشخاصی که سند عادی دارند باید تعهدی مبنی بر پذیرش مسئولیت حقوقی ناشی از آن ارائه دهند.
۳- گواهی مالیاتی از اداره مالیات ذی ربط مبنی بر تشکیل پرونده مالیاتی و تصفیه حساب
۴- شناسنامه و کارت ملی برای ایرانیان و گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی
۵- گواهی گذراندن دوره آموزشی احکام تجارت و کسب و کار در قالب دستورالعمل های آموزشی قانون نظام صنفی
۶- کارت پایان خدمت یا معافیت دائم یا پزشکی نظام وظیفه یا گواهی اشتغال به تحصیل برای آقایان کمتر از ۵۰ سال
1- کارت بهداشت و گواهی معاینه پزشکی از مراکز بهداشتی درمانی
2- داشتن محلی که از نظر متراژ مطابق با قانون باشد و از نظر موقعیت مکانی مورد تایید امکان قرار گیرد.
3- انتخاب نام متناسب با عفت عمومی
4- داشتن وسایل و تجهیزات متناسب و لازم برای فروش مرغ
علاوه براینکه قانون برای متراژ داخلی مرغ و ماهی فروشی ضوابطی را وضع نموده در خصوص موقعیت مکانی نیز موارد زیر باید رعایت شود:
1) نکات بهداشتی درمحیط مغازه باید طبق پروتکلهای قانون رعایت شود مانند داشتن هواکش مناسب.
2) الزامی نیست اما بهتر است که واحد صنفی دوربین مدار بسته داشته باشد.
3)دیوارها و کف واحد باید قابل شستشو (کاشی یا سیمان) باشد؛ شیب به سمت راه آب و دارای شیر آب
4) تجاری بودن واحد و داشتن گواهی مشاغل شهرداری
شرایط محیطی و موقعیت مکانی آرایشگاه باید به تایید اماکن، وزارت بهداشت و درمان برسد.
۱) اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه متقاضی
2) عکس سه در چهار آرایشگر متقاضی
3) سند ملکی یا اجاره نامه یا مبایعه نامه به نام متقاضی
4) گواهی عدم سوپیشینه
5) کارت بهداشت
6) فیش واریزی مبلغ عضویت در صنف فروشندگان پرنده و ماهی
برای تکمیل کامل مقاله مدارک لازم برای جواز کسب را بخوانید.
هر خانم و آقایی برای گرفتن جواز فروش مرغ و ماهی باید مراحل زیر را طی نماید:
۱/ ارسال درخواست جواز فروش مرغ از طریق سامانه ایرانیان اصناف به آدرس iranianasnaf.ir. این درخواست میتواند به صورت کتبی و حضوری به اتحادیه ابلاغ گردد.
۲/ تکمیل فرمهای اداری مربوطه و تحویل کلیه مدارک لازم کمیسیون بازرسی اتحادیه پرندگان از محل مغازه دیدن میکنند و سپس در خصوص موقعیت مکانی و محیط واحد و مطابقت آن با قوانین گزارش تهیه میکنند.
۳/ هیئت مدیره جلسهای تشکیل میدهد و درخواست متقاضی را در این جلسه بررسی مینماید. در صورت وجود تمام شرایط تاییده پروانه فروش مرغ و ماهی برای فرد صادر میشود.
۴/ فرد حق عضویت خود را پرداخت نموده و پروانه را دریافت میکند. جواز کسب هر فروشنده ابتدا برای یکسال صادر میشود در مراحل بعدی این جواز برای پنج سال یا ده سال تمدید میشود.
برای دریافت مجوز باید مبالغ زیر پرداخت شود :
هزینه صدور پروانه 2.030.000 ریال
هزینه آموزش های مربوط به کسب و کار و تجارت به مبلغ 800.000 ریال
هزینه صدور کارت اصناف 200.000 ریال
حق عضویت سالیانه اتحادیه آرایشگران 2.600.000 ریال
حق ورودی سال اول به مبلغ 8.000.000 ریال
از ابتدای شروع درخواست تا دریافت جواز کسب فروش مرغ در صورت حاضر بودن استعلامات و مدارک ۳۰ روز زمان خواهد برد، زیرا براساس قانون اتاق اصناف اتحادیه پرندگان موظف است ظرف مدت ۱۵ روز در خصوص قبول یا رد درخواست متقاضی اعلام نظر کند و در صورت عدم ارائه هیچ پاسخی به منزله تایید درخواست خواهد بود.
در صورت تایید نیز مرجع صدور پروانه کسب باید طی مدت ۱۵ روز پروانه کسب را صادر کند. اما اگر مدارک شخص حاضر نباشد فرد مدت زمان ۳ ماه وقت دارد تا مدارک خود را تکمیل نموده و تحویل دهد. در خصوص استعلامات از ادارات مربوطه نیز هر مرجع حداکثر ۱۵روز زمان برای پاسخگویی دارد. درضمن پاسخ منفی بعد از پایان زمان قانونی قائل پذیرش نیست.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید
تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل
وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما
منبع : جواز مرغ فروشی
برات یکی از اسناد تجاری بوده که از نظر شکلی تابع مقررات مخصوص و سختی است. وجود این سند در دست دارنده نشان دهنده این موضوع است که او به میزان مبلغ مندرج در ورقه سند، از امضا کنندگان سند طلبکار میباشد. برات به عنوان وسیله پرداخت در زمان آینده میباشد. باید توجه داشت که این سند تجاری از چک و سفته کمتر رواج دارد. در ادامه به بررسی دقیق آن و نکات حقوقی مربوط به آن مطابق قانون تجارت میپردازیم. در صورت وجود هر گونه ابهام از وکیل کار مشاوره دریافت کنید.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع : برات چیست
به شخصی که باید وجه برات را در سر رسید معین پرداخت بنماید، محالعلیه و به کسی که باید وجه به او پرداخت گردد، دارنده گفته میشود. گاهی اوقات ممکن است که دارنده و صادر کننده آن یک نفر باشد. برای آشنایی بیشتر با تفاوت برات با سفته، مقاله سفته چیست را بخوانید.
طبق ماده ۲۲۳ قانون تجارت، برات علاوه بر امضا یا مهر باید شرایط ذیل را دارا باشد:
۱ – درج واژه برات در روی ورقه
۲ – تاریخ تحریر و نگارش سند (روز و ماه و سال)
۳ – اسم شخصی که باید مبلغ آن را تادیه کند (پرداخت بنماید)
۴ – تعیین مبلغ
(به شخصی که باید وجه مندرج در برات را پرداخت کند، براتگیر یا محالعلیه گفته میشود. قید نام شخصی که به پرداخت مبلغ سند دعوت میشود، باید توسط صادرکننده انجام گیرد.
سوالی که در این جا مطرح میشود این است که آیا میتوان برات را بر عهده چند براتگیر صادر کرد؟
چون که قانون ایران در این باره تصریحی نکرده است باید آن را صحیح دانست.) در ادامه سایر مندرجات قانونی را شرح دادهایم.
تاریخ تادیه یا سر رسید برات، ممکن است به چهار صورت معین شود:
الف ) با درج یک روز معین در خود سند تجاری.
ب ) با درج مدت مشخصی از تاریخ صدور، برای مثال روی آن نوشته شود ظرف چهار ماه از تاریخ صدور.
ج ) با درج مدت معین از تاریخ رویت، مثل چهار ماه از تاریخ رویت.
د ) با درج این که پرداخت به رویت خواهد بود، به زبان ساده یعنی به محض ارائه، مبلغ مندرج در آن پرداخت شود.
مکان پرداخت برات ممکن است همان مکان صدور باشد.
در قانون تجارت ایران، مکان تادیه میتواند بانک براتگیر و یا هر محل دیگری باشد.
شخص مورد نظری که این سند تجاری در وجه یا حواله کرد او پرداخت میشود، میتواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد.
برات میتواند در چند نسخه صادر شود اما صادر کننده ملزم به انجام این کار نیست.
صدور این سند تجاری در چند نسخه دارای فایده میباشد. اول این که در صورت مفقود شدن یکی از نسخ، نسخه دیگر را میتوان به براتگیر داد و دوم این که بخاطر جلوگیری از مفقود شدن این سند تجاری، دارنده آن یکی از نسخ را برای براتگیر ارسال کرده و دیگری را نگه میدارد تا نسخه قبول شده به وی اعاده گردد.
قانون گذار تاکید میکند که باید در ورقه برات تصریح شود که نسخه موجود، نسخه اول یا دوم یا سوم یا چهارم الخ است.
توصیه میکنیم مقاله اسناد تجاری را مطالعه نمایید.
به این صورت انجام میگیرد که برات از طریق قبض و اقباض بدون امضاء و نوشتن چیزی منتقل میشود.
انتقال سندی که در وجه حامل باشد، از طریق قبض و اقباض صورت میگیرد.
یعنی آنکه شخص از طریق امضاء پشت سند برات، آن را به دیگری منتقل میکند.
انتقال سند تجاری که در وجه شخص معینی صادر شده باشد، از طریق ظهرنویسی صورت میگیرد.
قبول برات عبارت است از تعهد براتگیر به این که وجه مندرج در آن را در سر وعده بپردازد. قبولی برات با امضاء یا مهر براتگیر تحقق پیدا میکند، به همین خاطر این سند تجاری باید به براتگیر ارائه شود.
شخص براتگیر ملزم به قبول سند تجاری نیست یعنی میتواند آن را قبول نکند حتی اگر که به شخص دارنده بدهکار باشد.
منظور از نکول، عدم قبول سند تجاری از سوی براتگیر میباشد.
یکی از آثار نکول، قبولی شخص ثالث میباشد.
طبق ماده ۲۳۹ قانون تجارت هر موقع براتی نکول بشود و اعتراض به عمل آید، شخص ثالثی میتواند آن را به نام برات دهنده یا یکی از ظهرنویسها قبول نماید. قبولی شخص ثالث باید در اعتراض نامه قید شده و به امضای او برسد.
همچنین طبق ماده ۲۴۰ قانون تجارت پس از قبولی شخص ثالث نیز تا مبلغ سند پرداخت نگردیده، کلیه حقوقی که برای دارنده سند تجاری از نکول آن در مقابل برات دهنده و ظهرنویسها در قانون برشمرده شده، محفوظ خواهد ماند.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص برات، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آمادهاند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون برات پاسخ دهند.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید
تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل
وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما
منبع : برات چیست