مشاوره حقوقی وکیل دات کام

مشاوره حقوقی وکیل دات کام برترین سامانه مشاوره حقوقی کشور در تمامی زمینه های حقوقی آماده خدمت رسانی به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین می باشد.

مشاوره حقوقی وکیل دات کام

مشاوره حقوقی وکیل دات کام برترین سامانه مشاوره حقوقی کشور در تمامی زمینه های حقوقی آماده خدمت رسانی به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین می باشد.

قانون توبه | توبه مجرم

توبه مفهومی است که از شرع برداشت شده است و در لغت به معنای ابراز پشیمانی می‌باشد. حال ما در این مقاله به دنبال این هستیم که نقش توبه‌ را در سقوط  و تخفیف مجازات بررسی کنیم و پیش از اینکه وارد جزئیات این بحث بشویم باید بیان کنیم که زمان اظهار ‌توبه‌ و نوع جرائمی که شخص مرتکب می‌شود و مواردی از این قبیل از اهمیت بسیاری برخوردار است. در ادامه به بررسی قانون توبه خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : قانون توبه | توبه مجرم

جرایم مشمول توبه | قانون توبه

جرائم ارتکابی از سوی مجرم در دو گروه حدی و تعزیری قرار دارد و در صورتی که توبه‌ توسط مجرم محقق شود هر گروه سرنوشت متفاوتی خواهند داشت.
مجازات‌ جرائم حدی در شرع تعیین شده است و مجازات‌ جرائم تعزیری در قانون.
بنابراین شخص مجرم که مرتکب هر یک از جرائم حدی و یا تعزیری شده است می‌تواند در شرایطی توبه‌ کند و مجازاتش را مشمول تخفیف یا اسقاط نماید.

توصیه می‌کنیم مقاله انواع حد را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله حبس تعزیری را مطالعه نمایید.

تخفیف مجازات و معافیت از کیفر با توبه

مطابق قانون مجازات اسلامی اگر شخص متهم قبل از این که دستگیر شود و قبل از اینکه جرمش اثبات گردد توبه کند در این صورت مجازات از بین خواهد رفت.
لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم اگر جرایم حدی با اقرار ثابت شده باشند در صورتی که شخص مجرم بعد از اثبات جرم توبه‌ کند و قاضی نیز توبه‌ او را احراز نماید در این صورت مجازات حد ساقط می‌گردد.

توصیه می‌کنیم مقاله اقرار را مطالعه نمایید.
اما در خصوص جرائم تعزیری در صورتی که مجازات درجه پنج تا درجه یک باشد و مجرم از جرمی که انجام داده است توبه‌ کند قاضی می‌تواند در مجازات او تخفیف قائل شود.

اما در مجازات‌های درجه ۶ تا درجه ۸ به سبب اینکه مجازات‌های سبک‌تری هستند در حالتی که شخص مجرم توبه کند موجب می‌شود تا مجازاتش از بین برود.

توصیه می‌کنیم مقاله جرایم تعزیری درجه 7 و 8 را مطالعه نمایید.

به طور خلاصه اگر جرم ارتکابی جزء جرائم تعزیری باشد باید به درجه جرائم توجه کنیم. اگر جرم درجه شش، هفت و هشت باشد و شخصی که مرتکب جرم شده است تو‌به‌ کند و صحت توبه‌ او و سایر شرایط برای قاضی احراز شود در این صورت توبه سبب سقوط مجازت است و اگر جرم ارتکابی در درجه‌هایی غیر از موارد ذکر شده قرار داشته باشد توبه سبب تخفیف مجازات می شود نه سقوط آن.

جرائمی که مشمول توبه‌ نمی‌شوند

همان طور که در مقدمه اشاره شد تعدادی از جرائم هستند که مشمول توبه‌ نمی‌شوند به عنوان مثال جرائمی که مستوجب قصاص و دیه هستند. اگر بخواهیم علتی برای این امر در نظر بگیریم باید بیان کنیم که این جرائم، جرائمی هستند که مربوط به حق‌الناس می‌باشند و به همین دلیل مجازاتشان از طریق اظهار توبه‌ ساقط نمی‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله دیه چیست را مطالعه نمایید.

حد قذف هم شرایط مشابهی دارد و از آن دسته از جرائم محسوب می‌شود که حتی اگر شخص مرتکب توبه‌ کند مجازاتش ساقط نمی‌شود.

حد محاربه زمانی مشمول توبه‌ می‌شود که شخص قبل از دستگیر شدن توبه‌ کند. تنها در این صورت است که توبه‌ سبب سقوط مجازات می‌شود.

در بحث حدود زمانی توبه‌ اثر دارد که قبل از اثبات جرم و قبل از قطعی شدن حکم توبه‌ اظهار شود یعنی تنها در این صورت است که مجازات ساقط می‌شود.

ممکن است این سوال مطرح شود که در بحث حدود اگر بعد از اثبات جرم و بعد از صدور حکم قطعی توبه اظهار شود چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا این توبه دارای اثر است یا خیر؟

اگر جرم جزو حدود باشد و بعد از اثبات جرم شخص مرتکب اظهار توبه‌ کند تنها در صورتی توبه دارای اثر می‌شود که جرمی که از آن صحبت می‌کنیم از طریق اقرار خود متهم اثبات شده باشد. در این صورت دیگر احراز صحت توبه و سایر شرایط توسط قاضی انجام نمی‌شود بلکه دادگاه درخواستی را مطرح می‌کند و رئیس قوه قضائیه این درخواست را به عالی‌ترین مقام رسمی کشور یعنی رهبری پیشنهاد می‌کند و کسی که این عفو را اعمال می‌کند شخص رهبری است.

توصیه می‌کنیم مقاله عفو را مطالعه نمایید.

تعزیرات منصوص شرعی | قانون توبه

نکته قابل ذکر این است که توبه شامل جرائم تعزیری منصوص شرعی نمی‌شود.

در خصوص جرایم تعزیری با دو استثنا روبه‌رو هستیم. استثناء اول مربوط می‌شود به تعزیرات منصوص شرعی که در این مورد توبه شخص مجرم اثری نخواهد داشت و منظور ما از تعزیرات منصوص شرعی جرایمی است که بدون اینکه در گروه جرائم حدی قرار بگیرند نصوص شرعی آن‌ها را قابل تعزیر دانسته‌اند. همچنین اگر جرم تعزیری مشمول قاعده تکرار شود توبه موثر نخواهد بود.

توبه باید نزد چه مقامی اظهار شود ؟

این امکان وجود دارد که شخصی که مرتکب یک جرم می‌شود در دادسرا و یا نزد مامور نیروی انتظامی و بازپرس اظهار ندامت و پشیمانی یا توبه کند باید توجه کنیم که توبه تنها زمانی می‌تواند دارای اثر باشد که نزد قاضی و در دادگاه اظهار شود در غیر این صورت اثری ندارد.

زمانی که توبه نزد قاضی و در دادگاه اظهار می‌شود قاضی وظیفه دارد که صحت آن را احراز کند و مطمئن شود که این توبه بیان کننده ندامت و پشیمانی شخص است تنها در این صورت است که توبه موجب سقوط مجازات می‌شود.

اعتراض دادستان| قانون توبه

شخص دادستان می‌تواند به تصمیم قاضی در خصوص پذیرش توبه از شخصی که مرتکب جرم شده است اعتراض کند به عبارت دیگر ممکن است قاضی صحت توبه شخص مرتکب را احراز کند و پذیرش توبه او موجب سقوط مجازات شود اما دادستان به تصمیم قاضی اعتراض داشته باشد در این صورت او می‌تواند اعتراض خود را در مرجع تجدیدنظر بیان کند.

فلسفه چنین اختیاری برای دادستان محدود کردن اختیارات قاضی در این خصوص است. به عبارت دیگر اگر این اختیار مطلق برای قاضی در نظر گرفته می‌شد و هیچ کسی هم حق اعتراض به تصمیم قاضی را نداشت ممکن بود مشکلاتی ایجاد شود.

همچنین گاهی اوقات این امکان وجود دارد که شخصی به دروغ اظهار توبه و ندامت از جرم ارتکابی کرده باشد. اگر ظاهری بودن توبه احراز شود و جرمی که واقع شده تعزیری باشد در این صورت حداکثر مجازات برای مرتکب در نظر گرفته می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص توبه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون توبه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

منبع : قانون توبه | توبه مجرم

سفته ضمانت انجام کار

سفته یکی از اسناد تجاری بوده که بر اساس آن صادر کننده متعهد می‌شود که مبلغ درج شده در روی سفته را به دارنده سفته بپردازد. سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار نوع دیگری از سفته می‌باشد که کارگران هنگام استخدام برای تضمین حسن انجام کار به کارفرمایان می‌دهند. در ادامه به بررسی سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار می‌پردازیم و نکات مربوطه را توضیح می‌دهیم.


برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


منبع : سفته ضمانت انجام کار

سفته ضمانت انجام کار

همانطور که در بالا توضیح دادیم سفته حسن انجام کار به سفته‌ای گفته می‌شود که در هنگام استخدام، کارفرمایان برای اطمینان و پایبندی به قرارداد از کارمندان خود دریافت می‌نمایند.

ممکن است برای خودتان اتفاق افتاده و یا از جایی شنیده باشید که شخصی برای استخدام به شرکتی رفته و کارفرما از آن شخص درخواست سفته می‌کند این همان سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت می‌باشد.

نحوه صدور این سفته از درج مبلغ و درج اسم گیرنده با انواع دیگر متفاوت بوده و قوانین خاص مربوط به خود را دارد.

توصیه می‌کنیم مقاله سفته چیست را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله قانون سفته را مطالعه نمایید.

مندرجات الزامی سفته ضمانت انجام کار

ذکر نام گیرنده در سفته حسن انجام کار

در این نوع سفته حتما باید نام گیرنده سفته در آن ذکر شود یعنی حتما باید نام کسی که این سفته برای او یا نام شرکتی که سفته به نفع او صادر شده نوشته شود. توجه داشته باشید که اگر نام گیرنده در سفته ذکر نشود آن سفته در وجه حامل بوده که به این معناست: هر کسی که سفته در دست او باشد دارنده سفته می‌باشد.

کارمندان و کارگران باید قبل از تحویل سفته به کارفرمایان خود ته برگ سفته را جدا نموده و نزد خود نگهداری کنند زیرا این به عنوان رسید نزد آنان می‌باشد.

اگر کارفرما بعد از پایان کار سفته را مسترد نکند کارگر می‌تواند با طرح دادخواست استرداد سفته از طریق مراجع قانونی اقدام کند.

کلمه “به حواله کرد” در بخش گیرنده را خط بزنید تا سند قابلیت نقل و انتقال را از دست بدهد. این بخش بسیار مهم است چرا که سفته یکی از اسناد تجاری مورد حمایت قانون‌گذار است و اگر کارفرما آن را به شخص ثالثی منتقل نماید شما ملزم به پرداخت مبلغ سفته به آن فرد خواهید شد. پس از پرداخت به فرد ثالث می‌توانید علیه کارفرما اقامه دعوا نموده و مبلغ پرداختی را مطالبه کنید اما روشن است که در پروسه دادگاه و دوندگی خواهید افتاد.

توصیه می‌کنیم مقاله دادگاه سفته را مطالعه نمایید.

ذکر تاریخ در سفته حسن انجام کار

در صدور سفته باید تاریخ پرداخت آن ذکر شود ولی در این نوع سفته چون برای ضمانت داده می‌شود دلیلی برای ذکر تاریخ در آن وجود ندارد. بنابراین در هنگام صدور سفته اگر برای حسن انجام کار می‌باشد بهتر است در قسمت تاریخ پرداخت نوشته شود که این سفته برای حسن انجام کار داده می‌شود.

پس در این نوع سفته لزومی به درج تاریخ نیست.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید: سفته‌هایی که برای ضمانت یا حسن انجام کار داده می‌شوند، تا زمانی که کارگر به طور کامل در آنجا استخدام نشده قابل مطالبه نمی‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله قیمت سفته را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سفته حسن انجام کار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سفته حسن انجام کار پاسخ دهند.


برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.



سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021




وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما




منبع : سفته ضمانت انجام کار



ضمانت اجرای عدم تمکین

در این مقاله قصد داریم در خصوص ضمانت اجرای عدم تمکین صحبت کنیم. در ابتدا باید اشاره کنیم که دو نوع تمکین داریم: تمکین عام و تمکین خاص. منظور از تمکین عام این است که زن ریاست مرد در خانواده را بپذیرد و منظور از تمکین خاص برقراری رابطه زناشویی متعارف می‌باشد. حال اگر زوجه از وظیفه تمکین تخلف کند با مسائلی روبه‌رو می‌شود که در ادامه به بررسی مفصل آن می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله تمکین و عدم تمکین چیست و تمکین و نشوز را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : ضمانت اجرای عدم تمکین

عدم استحقاق نفقه در صورت عدم تمکین | ضمانت اجرای عدم تمکین

مطابق آنچه در ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی آمده است اگر زوجه وظایف زوجیت خود را انجام ندهد دیگر استحقاق دریافت نفقه را ندارد.
اما در مواردی زوجه برای عدم تمکین عذر موجه‌ای دارد به عنوان مثال این امکان وجود دارد که زوجه بخواهد از حق حبس خود استفاده کند و به منظور دریافت مهریه از تمکین خودداری نماید در این صورت همچنان مستحق دریافت نفقه می‌باشد.
ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که آیا زوج می‌تواند در صورت عدم تمکین زوجه با تشخیص خودش زوجه را مستحق دریافت نفقه نداند؟
نکته بسیار مهمی که در پاسخ به این سوال باید به آن توجه کرد این است که پرداخت کردن نفقه به طور مستمر انجام می‌شود بنابراین به نظر می‌رسد که این امکان برای زوج وجود دارد. برای کسب اطلاعات دقیق از انواع تمکین کلیک نمایید.

بیشتر بخوانید : تمکین و نفقه 

دعوای الزام به تمکین | ضمانت اجرای عدم تمکین

این امکان برای زوج وجود دارد که در صورت عدم تمکین زوجه دعوای الزام به تمکین را طرح کند و دادگاه‌ها بر اساس رویه چنین دعوایی را می‌پذیرند اما حکم منجر به نتیجه خاصی نخواهد شد چراکه اجبار زن به انجام رابطه جنسی از طریق دادگاه عملا ممکن نیست.

بیشتر بخوانید : دعوای الزام به تمکین زن

دادخواست الزام به تمکین | ضمانت اجرای عدم تمکین

در صورت عدم تمکین زوجه، زوج یا وکیل او می‌توانند به دادگاه خانواده محل اقامت زوجه مراجعه کنند و این دعوا را اقامه نمایند.
آنچه که به عنوان رویه در دادگاه مطرح است زوج را الزام می‌کند که فراهم کردن مقدمات تمکین مثل تهیه مسکن را ثابت نماید.

بیشتر بخوانید : نحوه و پیگیری دادخواست تمکین در سامانه ثنا

الزام به تمکین در دوران عقد |ضمانت اجرای عدم تمکین

در صورتی که زوجه باکره باشد می‌تواند به حق حبس خود در مقابل دادخواست الزام به تمکین زوج استناد کند. منظور از حق حبس این است که تا زمانی که تمام مهریه را دریافت نکرده است تمکین نمی‌کند.
بعد از این‌که دادگاه رای می‌دهد هر کدام از زوج و زوجه ۲۰ روز پس از ابلاغ رای فرصت دارند که تقاضای تجدیدنظر خواهی کنند.
آنچه که باید به آن توجه کنیم این نکته است که اگر زوجه در این پرونده محکوم شود و رای دادگاه را اجرا نکند ناشزه در نظر گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید : تمکین در دوران عقد 

ضمانت اجرای عدم تمکین | صدور اجازه ازدواج دوم در صورت عدم تمکین

این ضمانت اجرا زمانی در نظر گرفته می‌شود که امکان الزام زوجه به تمکین به عنوان یکی از وظایف زوجیت وجود نداشته باشد. در این صورت است که دادگاه اجازه ازدواج دوم را به مرد می‌دهد.

عدم استحقاق اجرت المثل و نحله در صورت عدم تمکین 

در مواردی زوجه کارهایی را انجام می‌دهد که شرعاً بر عهده او نمی‌باشد اما عرف برای انجام دادن آن کارها اجرتی را تعیین می‌کند. نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که شرط دریافت اجرت المثل و نحله تمکین زوجه و حسن اخلاق اوست. بنابراین در صورتی که زوجه تمکین نکند مستحق دریافت اجرت المثل و نحله نمی‌باشد.

بیشتر بخوانید : اجرت المثل | شرایط و نحوه محاسبه و مطالبه اجرت المثل  

بار اثبات دادخواست تمکین از جانب زوج بر عهده چه کسی است ؟

برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا باید به قانون مراجعه کنیم؛ در قانون مدنی بیان شده است که به محض انعقاد عقد نکاح روابط زوجیت برقرار می‌شود و به تبع آن طرفین باید حقوق و تکالیف را به طور کامل انجام دهند. بنابراین زمانی که زوج در جایگاه خواهان قرار می‌گیرد باید امتناع زن از انجام دادن وظائف زناشویی را اثبات کند که در این صورت زن مستحق دریافت نفقه نمی‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عدم تمکین، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عدم تمکین پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

منبع : ضمانت اجرای عدم تمکین

پروانه کسب

آیا می‌دانید پروانه کسب چیست و برای دریافت آن چه مراحلی را باید طی کنید؟ هر شخصی برای به وجود آوردن یک واحد صنفی باید برای گرفتن مجوز لازم به اتحادیه مربوط مراجعه کرده و با طی کردن مراحلی پروانه‌ کسب خود را دریافت نماید. بنابراین برای راه اندازی یک شغل یا کسب و کار شما نیاز به داشتن مجوزهایی دارید که یکی از مهم‌ترین آنان پروانه‌ کسب می‌باشد. در ادامه به بررسی کامل پاسخ سوال اول یا همان مراحل دریافت پروانه کسب می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : پروانه کسب

پروانه‌ کسب

همانطور که در بالا توضیح دادیم برای به وجود آوردن هر نوع محل کسب و واحد صنفی و اشتغال به حرفه یا شغل، داشتن پروانه از اتحادیه صنفی الزامی می‌باشد.

در واقع می‌توان گفت پروانه کسب به معنای مجوزی می‌باشد که داشتن آن برای ایجاد یک واحد صنفی ضروری است.

مراحل دریافت پروانه کسب

برای اینکه پروانه‌ کسب خود را دریافت کنید باید مراحلی را طی کنید که در ادامه توضیح می‌دهیم:

برای بررسی و پیگیری تشریفات اداری این کار به اتحادیه مربوط مراجعه کرده و درخواست خود را برای دریافت پروانه کسب به طور کتبی ارائه دهید.

پس از ارائه دادن درخواست خود، رسید آن را دریافت نمایید.

بعد از آن مرحله بازدید و کارشناسی از محل کسب و کار واحد صنفی توسط کمیسیون بازرسی واحد صنفی مربوط آغاز می‌شود.

طی 15 روز کاری، اتحادیه نظر خود مبنی بر رد یا قبول درخواست شما برای پروانه‌ کسب به طور کتبی اعلام می‌کند.

بعد از آن شما باید مدارک خود را کامل کرده و به اتحادیه تسلیم نمایید.

بعد از انجام تمام مراحل بالا در صورت قبول کردن درخواست شما، پروانه‌ کسب شما صادر می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت پروانه کسب

. داشتن تابعیت ایرانی

. سند یا اجاره نامه رسمی یا عادی، مبایعه نامه به نام متقاضی

. ارائه کارت پایان خدمت و در صورت معافیت، ارائه گواهی معافیت

. گواهی عدم سوء پیشینه

. ارائه آخرین مدرک تحصیلی

. گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر

. رزومه کاری

. کارت معاینه پزشکی و صلاحیت بهداشتی

. گواهی برای تجاری بودن محل کسب

. دارا بودن صلاحیت فنی برای مشاغل خاص

. ارائه گوهی موافق بودن اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی

. عکس پرسنلی 12 عدد

. فتوکپی شناسنامه عکس‌دار

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پروانه کسب، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون پروانه کسب پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

منبع : پروانه کسب

اصول حاکم بر استخدام ادارات دولتی

بحث امروز در خصوص اصول حاکم بر استخدام می‌باشد. نظام استخدامی در صورتی قابل قبول است که دارای اصولی باشد و این اصول به طور کامل بر آن حاکم باشد. در ادامه به بررسی مفصل این موضوع می‌پردازیم. آنچه بیش از همه اصول اهمیت دارد اصل حاکمیت قانون است ولی اصول دیگر نیز بر این نظام استخدامی حاکم هستند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : اصول حاکم بر استخدام ادارات دولتی

اصل برابری فرصت شغلی

در اعلامیه جهانی حقوق بشر بیان شده است که هر کس حق دارد با تساوی شرایط به مشاغل عمومی کشور خود دست یابد. همچنین در میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی اجتماعی و فرهنگی بیان شده است که تساوی فرصت برای هر کسی باید فراهم باشد که بتواند در خدمت خود به مدارج و مناسب عالی ارتقا یابد بدون در نظر گرفتن هیچ گونه ملاحظات دیگری جز طول خدمت و لیاقت فردی. مواردی که ذکر گشت به عنوان حق هر کس بیان شده است. مطابق مواردی که بیان شد در می‌یابیم که در جامعه مشاغل عمومی وجود دارد و این مشاغل عمومی متعلق به تمام افرادی است که در جامعه حضور دارند فارغ از جنسیت و قومیت و مذهب آن‌ها و تمام این افراد باید در دستیابی به این مشاغل فرصتی برابر داشته باشند.

توصیه می‌کنیم مقاله اصول سازمان های اداری را مطالعه نمایید.

اصل حقوق مساوی برای کار مساوی | اصول حاکم بر استخدام

این اصل موجب از بین رفتن تبعیض می‌گردد. در اعلامیه جهانی حقوق بشر بیان شده است که همه حق دارند که بدون هیچ تبعیضی در مقابل کار مساوی اجرت مساوی دریافت نمایند. اگر این اصل رعایت نشود تفاوت میان حقوق و مزایا بسیار زیاد خواهد شد.

اصل شایسته سالاری

هدف یک جامعه در خصوص یک نظام اداری این است که آن نظام به کارآمدی و شایستگی نزدیک شود و این امر زمانی محقق می‌شود که آن نظام اداری بتواند افرادی را که دارای لیاقت و شایستگی هستند به عنوان مثال نخبگان را جذب کند. به همین منظور نظام اداری باید ملاک‌های مناسبی را برای جذب افراد در نظر بگیرد. به عنوان مثال تخصص داشتن و برخوردار بودن از خلاقیت از جمله این ملاک‌ها می‌باشد.

اصل وجود امنیت شغلی | اصول حام بر استخدام

داشتن امنیت شغلی به این معنا می‌باشد که شخصی که مشغول به اشتغال در یک سمت می‌باشد باید از ثبات سمت خود اطمینان داشته باشد. در این صورت شخص دارای امنیت شغلی می‌باشد. وجود امنیت شغلی یکی از ملاک‌هایی است که افراد شایسته و متخصص به عنوان ملاک انتخاب یک شغل در نظر می‌گیرند.

اصل تامین رفاه کارکنان دولت

یک نظام اداری در یک جامعه زمانی به شایسته سالاری و کارآمدی نزدیک می‌شود که به تامین نیازهای متعارف کارکنان خود بپردازد. اگر این کار را انجام ندهد ممکن است در شرایطی فساد اداری محقق شود. وقتی از نیازهای متعارف صحبت می‌کنیم منظور ما علاوه بر وجود حقوق منصفانه برای هر شخص و خانواده او، وجود استراحت و فراغت نیز می‌باشد. به طور کلی منظور تمام نیازهای متعارف یک شخص است.

اصل حق دفاع از حقوق شغلی | اصول حاکم بر استخدام

داشتن یک شغل و همچنین داشتن حقوق معین برای یک شخص کافی نمی‌باشد. آن چیزی که این ترکیب را کامل می‌کند این است که شخص بتواند از حقوق خود دفاع کند. در اعلامیه جهانی حقوق بشر بیان شده است که هر شخص حق دارد که برای دفاع از منافع خود با دیگران اتحادیه تشکیل دهد و در اتحادیه نیز شرکت کند. همچنین در میثاق حقوق اقتصادی اجتماعی و فرهنگی این امر مورد تاکید قرار گرفته است و این حق را دارای  هیچ محدودیتی ندانسته است مگر در صورتی که بر اساس قانون یک جامعه دموکرات برای مصالح امنیت ملی یا نظم عمومی یا حفظ حقوق و آزادی‌های افراد دیگر ضرورت داشته باشد.

همچنین در این خصوص باید به حق اعتصاب اشاره کنیم که برای همه افراد محترم شمرده شده است. این نکته حائز اهمیت است که حق اعتصاب مشروط است به رعایت مقررات کشور مربوطه.

اصل انضباط اداری | اصول حاکم بر استخدام

تا اینجا اصولی را بیان کردیم که به نفع مستخدمین عمل می‌کردند. آنچه اهمیت دارد این است که وجود این اصول به این معنی نمی‌باشد که مستخدمین می‌توانند انضباط اداری را زیر پا بگذارند بلکه در یک نظام اداری کارآمد مستخدمین انضباط اداری را رعایت می‌کنند.

اصل استمرار و توسعه آموزش کارکنان

نظام اداری شایسته نظامی است که کارکنان خود را مطابق متدهای روز آموزش دهد و یافته‌های جدید را در اختیار آنان قرار دهد. در این صورت نظام اداری به کارآمدی خاصی می‌رسد.

توصیه می‌کنیم مقاله شرایط استخدام دولتی را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله حالات استخدامی را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اصول حاکم بر استخدام، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اصول حاکم بر استخدام پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.