مشاوره حقوقی وکیل دات کام

مشاوره حقوقی وکیل دات کام برترین سامانه مشاوره حقوقی کشور در تمامی زمینه های حقوقی آماده خدمت رسانی به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین می باشد.

مشاوره حقوقی وکیل دات کام

مشاوره حقوقی وکیل دات کام برترین سامانه مشاوره حقوقی کشور در تمامی زمینه های حقوقی آماده خدمت رسانی به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین می باشد.

طلاق رجعی | تعریف – شرایط – بررسی آثار حقوقی – حقوق زن و مرد در طلاق رجعی

طلاق یک عامل آسیب زا در اجتماع می‌باشد که تا حد ممکن می‌بایست زوجین از آن امتناع نمایند‌. متاسفانه بسیاری از ازدواج‌ها به علت عدم سازش زوجین با یکدیگر به طلاق ختم می‌شود. طلاق انواع مختلفی دارد و قوانین خاصی دارد که می‌بایست زن و شوهر به آن توجه نمایند. در ادامه قصد داریم در مورد طلاق رجعی توضیحات کاملی را خدمتتان بیان نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

منبع:

طلاق رجعی

 تعریف

 شرایط

 بررسی آثار حقوقی

حقوق زن و مرد در طلاق رجعی

 

 

 

طلاق رجعی چیست ؟

طلاق ر‌جعی به طلاقی گویند که مرد بتواند در مدت زمان عده زن به زندگی زناشویی بازگردد. در‌ این نوع طلاق مرد می‌تواند در مدت زمان عده اعلام کند که قصد رجوع به زندگی خود را دارد و هر گاه که مرد‌ این را اعلام کند قانون زن را موظف به انجام تکالیف زناشویی در قبال مرد می‌نماید. مرد می‌بایست تا یک ماه پس از رجوع به زندگی بازگشت خود را ثبت رسمی کند و در غیر‌ این صورت ممکن است به علت عدم ثبت رجوع محکوم شود.

درخواست طلاق‌هایی که یک جانبه از سمت مرد مطرح می‌گردند ر‌جعی هستند اما زن می‌تواند با بخشش مقدار یا تمامی مهریه خود حق بازگشت به ازدواج را از مرد سلب نماید.

شرایط طلاق رجعی

طلاق ر‌جعی نیز می‌بایست دارای شرایطی باشد تا دادگاه آن را تایید کند. شرایط طلاق ر‌جعی در زیر بیان شده است:

  • زن می‌بایست در طلاق ر‌جعی عده نگه دارد تا مرد بتواند در مدت زمان عده به زندگی مشترک رجوع کند و بازگردد و در طلاق‌هایی که زن هنوز دوشیزه است شرایط برای طلاق ر‌جعی مهیا نیست زیرا‌ این گونه طلاق‌ها عده ندارند.
  • خواست یک طرفه مرد برای رجوع اکتفا می‌کند و همین که در زمان عده آن را به زن اعلام کند یا با اعمال خود قصدش را به زن بفهماند برای رجوع کفایت می‌کند. در طلاق ر‌جعی می‌بایست مرد بتواند بدون‌ اینکه دوباره با زن ازدواج کند به زندگی مشترک بازگردد و در غیر‌ این صورت شرایط طلاق رجعی موجود نیست.

در صورتی که طلاق رجعی اتفاق بیفتد نفقه به زن تعلق می‌گیرد ؟

در صورتی که طلاق رجعی اتفاق افتاده باشد مرد موظف است که نفقه زن را در مدت عده به او بپردازد زیرا در مدت عده زن هنوز تحت تمکین همسر است و پرداخت نفقه او نیز به عهده مرد می‌باشد.

سوالات متدوال

طلاق رجعی جیست ؟

طلاقی که مرد می‌تواند در مدت عده زن به زندگی مشترک برگردد.

اگر مرد بتواند پس از طلاق بدون عقد دوباره به زندگی مشترک بازگردد طلاق رجعی‌محسوب می‌شود ؟

بله.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق ر‌جعی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق ر‌جعی پاسخ دهند.

فنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مجلس خبر‌‌گان پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع:

طلاق رجعی

 تعریف

 شرایط

 بررسی آثار حقوقی

حقوق زن و مرد در طلاق رجعی

حق الزحمه امین | میزان پاداش امین – تعیین حق الزحمه اموال غایب مفقودالاثر

یکی از صفات پسندید‌‌‌‌‌‌‌ه انسانی امانت داری است‌‌‌‌‌‌‌. همواره در شرع مقدس به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این موضوع تاکید شده است‌‌‌‌‌‌‌. امانتداری سیر‌‌‌‌‌‌‌ه امامان و پیامبر است به طوری که یکی از صفاتی که همه حضرت محمد را با آن ‌‌‌‌‌می‌شناسند محمد امین است. در قانون ایران نیز یک فصل از قانون مدنی به مبحث ودیعه و امانتداری پرداخته شده است از جمله کلیات و تعهدات امانتداری. اما یکی از مسائل مهم در زمینه امانتداری حق الزحمه شخصی است که امانت را نگه ‌‌‌‌‌می‌دارد. در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این مطلب سعی در بررسی موضوع حق الزحمه امین داریم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

منبع:

حق الزحمه امین

میزان پاداش امین

تعیین حق الزحمه اموال غایب مفقودالاثر

 

 

 

امانت و امانتداری چیست ؟

امانت سپردن مالی به کسی است و کسی که مال به او سپرده می‌شود را امین می‌نامیم. امانت مترادف با عقد ودیعه در قانون است.

در ماد‌‌‌‌‌‌‌ه 607 قانون مدنی به تعریف امانت پرداخته شده است. این ماده امانت یا عقد ودیعه را عقدی می‌داند که در آن یک نفر مال خود را به دیگری ‌‌‌‌‌می‌سپرد تا آن را نگه دارد. شخصی که امانتدار است مستودع نیز نامیده ‌‌‌‌‌می‌شود.

از نظر عرفی ودیعه و امانت به معنای آن است که شخصی مال خود را ‌‌‌‌‌‌‌به یک شخص دیگر ‌‌‌‌‌می‌دهد و از او می‌خواهد تا موقتا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این مال را نگه دارد. هر زمان که ودیعه گذار مال خود را بخواهد امین باید مال او را برگرداند و در غیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این صورت مرتکب جرم شده است.

برای دریافت اطلاعات تکمیلی در خصوص جرم خیانت در امانت کلیک فرمایید.

حق الزحمه امین چه قدر است ؟

با توجه به تعریفی که در ماد‌‌‌‌‌‌‌ه 607 قانون مدنی در مورد عقد امانت آمده است ‌‌‌‌‌می‌توان به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این نتیجه رسید که برای امین حق الزحمه‌‌‌‌‌‌‌ای وجود ندارد‌‌‌‌‌‌‌. در تعریف ودیعه از قید مجانا استفاده شده است که به معنای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این ‌‌‌‌‌می‌باشد نیازی نیست در مقابل به امانت گذاشتن مال‌‌‌‌‌‌‌، چیزی به امین به عنوان حق الزحمه داده شود.

اما شرط اینکه به امین پاداش تعلق گیرد هیچ منع قانونی ندارد و ممکن است امین برای این نگهداری مبلغی دریافت کند.

پاداش و حق حفاظت برای امین

با‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این که امانت یک عقد مجانی است و نیازی نیست تا امانت گذار در برابر سپردن مال حق الزحمه‌‌‌‌‌‌‌ای به امین بدهد اما افراد ‌‌‌‌‌می‌توانند در مورد تعلق گرفتن پاداش یا حق حفاظت با هم توافق کنند.

به طور مثال آقای الف ماشین خود را به آقای ب ‌‌‌‌‌می‌دهد تا آن را برای مدتی به عنوان امانت نگه دارد. دو طرف با هم توافق می‌کنند که آقای الف در انتها برای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این کار مبلغ یک میلیون تومان پاداش به عنوان تشکر یا حق حفاظت از امانت به آقای ب بدهد.

حق الزحمه امین برای نگهداری از اموال غایب

در صورتی که شخصی برای مدت مدیدی غایب باشد به طوری که هیچ خبری از او نباشد غایب مفقود الاثر محسوب ‌‌‌‌‌می‌شود. بر اساس ماد‌‌‌‌‌‌‌ه 1012 قانون مدنی در صورتی که شخص غایب مفقود الاثر باشد و برای اموال خود تعیین تکلیف نکرده باشد و اصلا کسی نباشد تا از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این اموال نگهداری بکند شخصی به عنوان امین آن اموال تعیین ‌‌‌‌‌می‌شود. شخص امین مسئولیت نگهداری از اموال و دارایی‌‌‌‌‌‌های غایب را بر عهده می‌گیرد تا از بین نرود و ضایع نشود.

در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این صورت است که دادگاه ‌‌‌‌‌می‌تواند بر اساس ماد‌‌‌‌‌‌‌ه 150 قانون امور حسبی مبلغی را به عنوان حق الزحمه برای امین تعیین کند.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این مبلغ باید با توجه به اموالی که به امین سپرده شده است تعیین گردد‌‌‌‌‌‌‌. دادگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این که چه مالی به امین سپرده شده است و شرایط نگهداری از آن چگونه است را نیز در تعیین حق الزحمه در نظر می‌گیرد. قطعا در صورتی که اموال زیاد باشند یا نگهداری از آن‌ها سخت باشد مبلغ بیشتری برای امین تعیین ‌‌‌‌‌می‌شود‌‌‌‌‌‌‌. شما ‌‌‌‌‌می‌توانید برای اطلاع از مبلغ حق الزحمه امین با مشاوران وکیل دات کام در ارتباط باشید.

حق الزحمه امین از خود اموال غایب پرداخته ‌‌‌‌‌می‌شود و هر گونه هزینه جانبی که برای نگهداری از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این اموال لازم است نیز باید از طریق خود اموال شخص غایب تامین شود‌‌‌‌‌‌‌.

سوالات متداول

آیا باید به امین حق الزحمه پرداخت کرد ؟

اصولا خیر اما شرط پاداش امین مجاز است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

حق الزحمه امین چه قدر است ؟

بر اساس توافق طرفین تعیین می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چگونه باید حق الزحمه امین از اموال غایب را تعیین کرد ؟

به طور کلی دادگاه برای تعیین حق الزحمه به معیار‌‌‌‌‌‌های عرفی و شرایط و ویژگی‌‌‌‌‌‌های مال امانتی توجه می‌کند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاور‌‌‌‌‌‌‌ه حقوقی در مورد حق الزحمه امین می‌توانید از خدمات مشاور‌‌‌‌‌‌‌ه آنلاین و تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حق الزحمه امین، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حق الزحمه امین پاسخ دهند.

فنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مجلس خبر‌‌گان پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع:

حق الزحمه امین

میزان پاداش امین

تعیین حق الزحمه اموال غایب مفقودالاثر

قانون مهریه | بررسی اجمالی تمامی قوانین جدید در خصوص مهریه

در حین ازدواج قانون زنان و مردان را ملزم می‌داند که تکالیف خود را پس از عقد به خوبی انجام دهند و از انجام آن‌ها خودداری نکنند. برای مثال مرد می‌بایست هر مقدار مهریه‌‌ای را که در حین عقد برای زن تعیین شده است به طور کامل به او پرداخت نماید. در ادامه قصد داریم تمام قوانین مربوط به مهریه را برای شما عزیزان شرح دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

منبع:

قانون مهریه

 بررسی اجمالی تمامی قوانین جدید در خصوص مهریه

 

 

 

 

مهریه یکی از حقوقی است مرد در حین عقد موظف به پرداخت آن می‌شود. مبلغ مهریه را زن و شوهر معین نموده و پس از عقد زن می‌تواند مهریه‌‌‌اش را مطالبه کند. مهریه می‌بایست با توجه به شرایط زن به او پرداخت شود و مرد نمی‌تواند از پرداخت آن اجتناب نماید.

مطالبه مهریه | قانون مهریه

زن می‌تواند برای مطالبه مهریه خود به دادگاه یا دفتر ثبت ازدواج مراجعه نماید و طی دادخواستی از دادگاه بخواهد که مهریه را برای او وصول نماید. دادگاه نیز مدتی به مرد مهلت می‌دهد که برای پرداخت یا قسط بندی مهریه اقدام کند و سپس مهریه زن به صورت یکجا یا قسط بندی شده به او پرداخت خواهد شد.

نحوه پیگیری دادخواست مهریه در قانون

برای پیگیری دادخواست مهریه و مشاهده روند رسیدگی به آن می‌بایست وارد سامانه ثنا شد. برای ورود به‌‌‌ این سامانه نیازمند یک رمز عبور می‌باشید که با مراجعه به نزدیک‌ترین دفتر خدمات الکترونیک قضایی می‌توانید آن را دریافت کنید. پس از دریافت رمز وارد سامانه ثنا شده و اطلاعات پرونده خود را نیز در فرم‌های مربوطه وارد نمایید تا از حکم صادره دادگاه مطلع شده و دادخواست مهریه خود را پیگیری کنید.

در قانون چه اموالی برای وصول مهریه قابل مصادره نیستند‌‌ ؟

این صحیح است که دادگاه برای وصول مهریه اموال مرد را توقیف می‌کند اما طبق قانون برخی اموال نیز قابل توقیف نیستند. اموال غیرقابل توقیف برای وصول مهریه به شرح زیر هستند:

  • خانه‌‌ای که مرد در آن‌ سکونت دارد قابل توقیف نیست و دادگاه آن را برای وصول مهریه توقیف نمی‌کند.
  • وسیله نقلیه مانند ماشین، موتور و… نیز قابل توقیف نیستند.
  • اثاثیه زندگی مرد که با آن‌ها نیاز‌های ضروری خود را برطرف می‌نماید نیز قابل توقیف نخواهند بود.
  • آذوقه مورد نیاز زندگی نیز برای وصول مهریه توقیف نمی‌شود.
  • کتاب‌ها، وسایل انجام کار و لوازمی که فرد با آن‌ها امرار معاش می‌کند نیز قابل توقیف نخواهند بود.

مهریه زنان با شرایط مختلف | قانون مهریه

مهریه زن ناشزه

زن ناشزه به زنی گفته می‌شود که از تمکین همسر خودداری نموده است و در واقع مرتکب یک عمل غیر قانونی شده است اما‌‌‌ این عمل نمی‌تواند او را از دریافت مهریه‌‌‌اش محروم نماید و در صورت نشوز زن باز هم مهریه به او تعلق گرفته و مرد ملزم به پرداخت آن خواهد بود.

مهریه زن نازا

زنان نازا نیز می‌توانند مهریه خود را به صورت یکجا دریافت نمایند و از آن جایی که قانون نازایی را عیب نمی‌داند زن را مستحق دریافت تمام مهریه می‌داند و مرد نمی‌تواند نازایی او را بهانه کند تا از پرداخت مهریه فرار نماید.

مهریه زن قبل از وقوع رابطه زناشویی

قبل از وقوع رابطه زناشویی زن باکره است و چنانچه پیش از مواقعه طلاق بگیرد و مهریه‌‌‌اش را مطالبه کند دادگاه او را مستحق دریافت نصف مهریه می‌داند و مرد موظف است که نصف مهریه ذکر شده در عقدنامه را به او بپردازد.

مهریه زن بعد از وقوع رابطه زناشویی

پس از وقوع رابطه زناشویی چنانچه زن مهریه‌‌‌اش را مطالبه کند مرد موظف است که تمام مهریه را به او پرداخت کند.

مهریه زن خیانتکار

چنانچه زن اقدام به برقراری رابطه نامشروع با فردی به جز همسر خود نموده باشد باز هم مستحق دریافت مهریه است و‌ مرد می‌بایست کل مهریه را به او پرداخت کند.

انواع مهریه در قانون کدامند‌‌ ؟

مهریه نیز انواع مختلفی دارد که هر کدام با توجه به شرایط زن به او پرداخت می‌شوند. انواع مهریه به شرح زیر می‌باشند:

مهرالمسمی

در‌‌‌ این مورد زن و مرد در حین عقد مبلغی را به عنوان مهریه زن ذکر نموده و پس از عقد مرد موظف است که آن را پرداخت کند. اگر زن باکره باشد مستحق نصف مهریه و چنانچه رابطه زناشویی اتفاق افتاده باشد زن مستحق تمام مهریه است.

مهرالمثل

مهرالمثل نیز یکی از انواع مهریه می‌باشد، چنانچه در حین عقد زن و مرد مهریه‌‌ای تعیین نکرده باشند و مرد بخواهد که زن را طلاق دهد می‌بایست به او مهرالمثل پرداخت کند. مبلغ مهرالمثل با توجه به شرایط خانوادگی زن، سن او، تحصیلاتش و… محاسبه شده و به او پرداخت می‌گردد.

مهرالمتعه

چنانچه زن و شوهر مهریه را تعیین نکرده باشند و مرد بخواهد پیش از وقوع رابطه زناشویی زن را طلاق دهد می‌بایست به او مهرالمتعه پرداخت کند.‌‌‌ این نوع مهریه توسط دادگاه محاسبه می‌گردد.

اگر مرد پیش از پرداخت مهریه زن از دنیا برود تکلیف مهریه در قانون چگونه است‌‌ ؟

چنانچه مرد قبل از‌‌‌ اینکه مهریه زن را پرداخت کند فوت نماید زن می‌تواند مهریه‌‌‌اش را از اموال به جا مانده او وصول نماید. قانون نیز پس از فوت مرد اول مهریه زن را از اموال به جا مانده به او پرداخت می‌کند.

زندان به دلیل عدم پرداخت مهریه

چنانچه زن برای مطالبه مهریه به دادگاه مراجعه کند و دادگاه مدتی را به مرد مهلت دهد تا مهریه را پرداخت کند، اگر مرد هیچ اقدامی نکند و آن مدت زمان سپری گردد دادگاه حکم جلب او را صادر می‌نماید. حتی اگر مهریه زن قسط بندی شود و مرد به مدت چند ‌ماه از پرداخت قسط امتناع کند دادگاه حکم حبس را صادر می‌نماید.

مهریه زن در عقد موقت

در عقد موقت اگر مهریه معین نشود عقد باطل خواهد بود و حتما می‌بایست زن و شوهر مهریه‌‌ای را تعیین نمایند و مرد آن را پرداخت کند. در عقد موقت نیز مانند عقد دائم اگر زن باکره باشد نصف مهریه و اگر رابطه زناشویی اتفاق افتاده باشد زن مستحق دریافت تمام مهریه خواهد بود.

در چه صورتی مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد‌‌ ؟

در برخی موارد نیز مهریه‌‌ای به زن تعلق نخواهد گرفت و زن حق مطالبه مهریه خود را نخواهد داشت و اگر مهریه نیز تعیین شده باشد باز هم زن حق مطالبه هیچ مبلغی را ندارد. مواردی که مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد به شرح زیر است:

۱) چنانچه زن و مرد عقد کنند اما به دلایل مختلف عقد آن‌ها باطل باشد در صورتی که رابطه زناشویی اتفاق نیفتاده باشد زن حق مطالبه مهریه را نخواهد داشت و به او مهریه تعلق نمی‌گیرد. البته اگر زن به بطلان جاهل باشد و مواقعه اتفاق افتاده باشد مهرالمثل می‌گیرد.

۲) اگر زن و مرد بخواهند که عقد نکاح را فسخ نمایند و نزدیکی میان آن دو صورت نگرفته باشد زن مستحق دریافت مهریه نخواهد بود. اما اگر فسخ نکاح به علت ناتوانی مرد در انجام رابطه زناشویی اتفاق بیفتد زن می‌تواند نصف مهریه‌‌‌اش را مطالبه کند.

سوالات متدوال

انواع مهریه کدامند‌‌ ؟

مهرالمسمی، مهرالمثل و مهرالمتعه.

آیا مرد در صورت عدم پرداخت مهریه جلب می‌شود‌‌ ؟

بله.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قانون مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قانون مهریه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام


منبع:

قانون مهریه

 بررسی اجمالی تمامی قوانین جدید در خصوص مهریه

ولی قهری | ولایت قهری پدر و جد پدری – حدود اختیارات – سقوط

همه ما در زمان تولد احساس ضعف و ناتوانی می‌کنیم و نیاز به مراقبت داریم‌. از دیرباز تا کنون‌‌‌‌‌‌‌ این وظیفه والدین بوده است که از فرزند خود مراقبت کنند. شرع مقدس اسلام و قانون ایران هم والدین را موظف ‌‌می‌داند تا از فرزندان خود مراقبت کنند. در بین والدین با وجود جایگاه والایی که مادر دارد اما پدر حکم ستون و اساس خانواده را دارد. حتی ماده 1105 قانون مدنی ریاست خانواده را از خصایص مرد ‌‌می‌داند. به جهت‌‌‌‌‌‌‌ اینکه به طور معمول‌‌‌‌‌‌‌ این مرد خانواده است که نان آور و مدیر خانواده ‌‌می‌باشد و قانون ولایت فرزندان را نیز به پدر داده است. در ادامه به توضیح تفصیلی مفهوم ولی قهری می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

منبع:

ولی قهری

 ولایت قهری پدر و جد پدری

 حدود اختیارات

 سقوط

 

 

 

ولایت چیست ؟

ولایت ریشه عربی دارد و از کلمه ولی است. « ولی» در لغت نامه به معنای یاری دهنده و مددکار است‌.

در اصطلاح ولایت به معنی نگهداری و مراقبت از شخص ضعیف‌‌تر است. ولایت به معنی داشتن اختیار در برخی یا تمام امور شخصی دیگر به حکم قانون است.

ولایت قهری پدر و جد پدری

قانون و شرع مقدس ولایت فرزند را به پدر و جد پدر او داده است‌. بر همین اساس یک باب کامل از کتاب قانون مدنی به موضوع ولایت قهری پدر اختصاص داده شده است. بر اساس ماده 1180 قانون مدنی پدر و جد پدری ولی قهری کودک محسوب ‌‌می‌شوند.‌‌‌‌‌‌‌ این ولایت از‌‌‌‌‌‌‌ این جهت قهری است که قانون آن را تعیین کرده و یک امر اجباری است که نمی‌توان برخلاف آن عمل کرد.‌‌‌‌‌‌‌ این ولایت در مورد کلیه امور حقوقی و مالی کودک است.

با توجه به ماده 1181 قانون مدنی پدر و جد پدری به طور موازی با هم بر فرزند ولایت دارند و تقد‌‌می برای یکی از آن‌ها تعیین نشده است. اما بر اساس آنچه در عرف معمول است تا زمان حضور پدر‌، او مقدم است و جد پدری دخالتی نمی‌کند‌. در صورت اختلاف نظر هم پدر مقدم ‌‌می‌باشد.

اشخاص تحت ولایت

بر اساس ماده 1108 قانون مدنی اشخاصی که تحت ولایت هستند به شرح زیرند:

1/ اشخاص صغیر.

2/ اشخاص غیر رشید یا سفیه.

3/ اشخاص مجنون یا دیوانه.

از منظر قانونی اشخاص سفیه و مجنون تا زمانی که کودک هستند به دلیل صغر تحت ولایت پدر و جد پدری هستند. بعد از بزرگ شدن و رسیدن به سن بلوغ در صورتی که تغییری در وضعیت آن‌ها ایجاد نشود و به اصطلاح‌‌‌‌‌‌‌ این سفاهت و جنون تا بعد بلوغ هم ادامه یابد همچنان پدر و جد پدری ولی هستند. به طور مثال فرزندی دیوانه است و حتی بعد از رسیدن به سن بلوغ باز هم دیوانه باشد در‌‌‌‌‌‌‌ این صورت ولایت پدر و جد پدری باقی است.

حدود اختیارات ولی قهری

بر اساس ماده 1183 قانون مدنی ولی در کلیه امور مربوط به اموال و دارایی و حقوق مالی مولی علیه خود نماینده قانونی او محسوب ‌‌می‌شود. البته ولی حق ندارد از‌‌‌‌‌‌‌ این حقی که قانون برای او قرار داده است سوءاستفاده نماید و اموال طفل را هدر کند بلکه همواره باید مصلحت طفل را در نظر بگیرد‌.

طفل بعد از رسیدن به سن بلوغ و زوال حجر حق فسخ یا ابطال اعمال حقوقی ولی را ندارد مگر‌‌‌‌‌‌‌ اینکه ثابت کند که اقدام ولی بر خلاف مصلحت او بوده است. به طور مثال ولی یک ماشین را ‌‌می‌فروشد‌‌‌‌‌‌‌ این معامله او صحیح است و مولی علیه بعد از بلوغ یا رفع حجر نمی‌تواند‌‌‌‌‌‌‌ این معامله را رد کند‌. اما اگر ثابت کند که‌‌‌‌‌‌‌ این معامله به ضرر او بوده و مصلحتش رعایت نشده ‌‌می‌تواند آن را برهم بزند.

البته علاوه بر امور مالی در مورد دختر باکره پدر و جد پدری نسبت به ازدواج او ولایت دارند و عهده دار تصمیم گیری برای ازدواج او هستند.‌‌‌‌‌‌‌ این موضوع فقط برای دختران باکره است.

برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص اذن پدر برای ازدواج دختر کلیک کنید.

سقوط ولایت قهری

اصلی‌ترین مورد سقوط ولایت رسیدن فرزند به بلوغ است یعنی دختر به نه سال و پسر به پانزده سال برسد. رفع حجر نیز عامل بسیار مهمی است مثلا مجنون عقل خود را باز یابد.

با توجه به ماده 1182 قانون مدنی در صورت محجور شدن پدر و جد پدری یا یکی از آن‌ها ولایت او ساقط ‌‌می‌شود‌. البته به نظر برخی از حقوق دان‌‌‌ها محجور شدن ولی سبب سقوط ولایت نیست و فقط یک مانع است که ولایت را به حالت تعلیق در ‌‌می‌آورد‌. زیرا بعد از زوال حجر دوباره حق ولایت قهری پدر و جد پدری به او برگردانده ‌‌می‌شود.

عزل ولی قهری

قطعا ولی نسبت به مولی علیه خود امین محسوب ‌‌می‌شود و باید مانند یک امانتدار از اموال مولی علیه نگهداری کند. در صورتی که امین در امور مالی مصلحت را رعایت نکند به جرم خیانت در امانت محکوم ‌‌می‌شود و مجازات می‌گردد‌. حتی به دلیل‌‌‌‌‌‌‌ اینکه ولی است مجازات او تشدید می‌گردد.

برای آشنایی با جرم خیانت در امانت و مجازات آن کلیک فرمایید.

بر اساس ماده 1184 قانون مدنی در صورتی که اقدامات ولی سبب ضرر مولی علیه شود‌، دادگاه ولی را عزل ‌‌می‌کند‌. او از تصرف در اموال منع ‌‌می‌شود و برای اداره اموال و دارایی‌‌‌های مولی علیه شخصی به عنوان قیم تعیین می‌گردد تا عهده دار اداره اموال بشود.

این عزل باید به درخواست اقارب مولی علیه باشد اما به دلیل اهمیت مصلحت محجور بر اساس ماده 1185 قانون مدنی به مدعی العموم نیز‌‌‌‌‌‌‌ این حق داده شده است که در صورت مشاهده تخلف، درخواست عزل ولی و انتصاب قیم از حوزه قضایی را بنماید.

ضم امین در کنار ولی قهری

گاهی پیش ‌‌می‌آید که ولی دیگر قادر به اداره اموال مولی علیه نیست. بخش دوم ماده 1184‌‌‌‌‌‌‌ این موارد را مشخص کرده است‌. از جمله مواردی که ولی همچنان در جایگاه خود است و ‌‌می‌تواند تصمیم بگیرد ولی در کنار او شخصی به عنوان امین تعیین ‌‌می‌شود به شرح زیر است:

1/ عدم توانایی به دلیل بیماری یا پیری.

2/ غیبت یا در حبس بودن ولی.

در صورت وجود هر یک از موارد بالا اگر خود ولی شخصی را برای اداره امور تعیین نکند بر اساس ماده 1184 قانون مدنی دادگاه صالح ضم امین ‌‌می‌نماید‌. یعنی شخصی را ضمیمه ‌‌می‌کند تا کمک ولی باشد. در‌‌‌‌‌‌‌ این صورت تصمیمات ولی نافذ است فقط یک شخص به عنوان امین به او در اداره اموال کمک ‌‌می‌کند.

سوالات متداول

ولایت قهری فرزند با چه کسی است ؟

با پدر و جد پدری فرزند است‌ که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

در صورت اختلاف نظر بین پدر و جد پدر نظر کدام اولویت دارد ؟

پدر و جد پدری به صورت هم ارز با هم ولایت دارند ولی در صورت اختلاف از جهت عرفی نظر پدر مقدم است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

پدر و جد پدری در چه مسائلی اختیار دارند ؟

ولایت پدر و جد پدری فقط در امور مالی است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد ولایت قهری پدر و جد پدری می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید. همچنین با عضو شدن در کانال تلگرام وکیل دات کام از جدیدترین مطالب حقوقی مطلع شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ولی قهری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ولی قهری پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع:

ولی قهری

 ولایت قهری پدر و جد پدری

 حدود اختیارات

 سقوط

مهریه ناشزه | حکم تعلق مهریه به زن ناشزه – عقد دائم و عقد موقت

یکی از وظایف زنان در هنگام عقد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این است که از همسر خود تمکین نمایند و زنانی که از همسر خود تمکین نکنند در واقع یک عمل غیرقانونی انجام داده‌‌‌‌‌اند و ممکن است از برخی حقوق خود محروم شوند. در ادامه قصد داریم درباره حکم مهریه چنین زنانی که به آن‌‌‌‌‌‌ها ناشزه گفته می‌شود توضیحاتی را ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

منبع:

مهریه ناشزه

 حکم تعلق مهریه به زن ناشزه

 عقد دائم و عقد موقت

 

 

زن ناشزه کیست ؟

زن ناشزه به زنی گفته ‌‌‌‌می‌شود که مانع از برقراری رابطه زناشویی میان خود و همسر شود و یا در منزل شوهر خود ساکن نباشد و آنجا را ترک نماید. زن ناشزه از برخی حقوق خود محروم ‌‌‌‌می‌شود و طبق قانون اجازه مطالبه آن‌ها را نخواهد داشت. برای مثال اگر در دادگاه ثابت شود که زن مرتکب نشوز شده است دادگاه مرد را ملزم به پرداخت نفقه ‌‌‌‌‌نمی‌داند و مرد ‌‌‌‌می‌تواند نفقه را به او پرداخت نکند.

حکم مهریه زن ناشزه چیست ؟

اکثر مردان تصور ‌‌‌‌می‌کنند که چون زن نا‌شزه است و از آن‌‌‌‌‌‌ها تمکین نکرده است ‌‌‌‌می‌توانند در دادگاه با ثابت کردن نشوز او از پرداخت مهریه امتناع کرده و مهریه را پرداخت نکنند که در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این باره باید بگوییم تصور اشتباهی است و طبق قانون نا‌شزه بودن زن ‌‌‌‌‌نمی‌تواند مانع دریافت مهریه شود. حکم مهریه در مورد زن نا‌شزه به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این شکل است که مرد ‌‌‌‌می‌تواند نفقه را به زن پرداخت نکند اما مهریه او ‌‌‌‌می‌بایست به طور کامل پرداخت گردد. اگر زن نا‌شزه باکره باشد نصف مهریه به او تعلق خواهد گرفت اما‌ اگر رابطه زناشویی اتفاق افتاده باشد زن نا‌شزه مستحق دریافت تمام مهریه خواهد بود.

در صورت عدم پرداخت مهریه زن ناشزه ‌‌‌‌می‌تواند به دادگاه مراجعه نماید ؟

در صورتی که مرد از پرداخت مهریه به زن نا‌شزه خودداری نماید زن ‌‌‌‌می‌تواند با مراجعه به دادگاه خواهان مطالبه مهریه‌اش شود. دادگاه نیز با صدور حکم جلب و یا توقیف اموال مرد مهریه زن را وصول خواهد نمود.

برای آشنایی با راه‌های مطالبه مهریه و پیگیری دادخواست مهریه کلیک فرمایید.

تکلیف مهریه زن ناشزه در صورت فوت همسر

چنانچه مرد در دادگاه از همسر خود به دلیل نشوز شکایت کرده باشد و سپس فوت کند زن باز هم مستحق دریافت مهریه خواهد بود و ‌‌‌‌می‌تواند مهریه خود را از طریق اموال به جا مانده از همسرش وصول نماید.

برای آشنایی کامل با مراحل دریافت مهریه پس از فوت شوهر کلیک نمایید.

مهریه زن ناشزه در عقد موقت و دائم

هیچ فرقی ‌‌‌‌‌نمی‌کند که زن ناشزه با شوهر اقدام به عقد موقت نموده است یا دائم و ‌در هر صورت مهریه به او تعلق خواهد گرفت‌ ولی میزان آن با توجه‌ به باکره بودن یا نبودن ‌او معین ‌‌‌‌می‌شود. اگر باکره باشد نصف مهریه و اگر رابطه زناشویی اتفاق افتاده باشد تمام مهریه را می‌گیرد.

سوالات متدوال

آیا مهریه به زن ناشزه تعلق ‌‌‌‌می‌گیرد ؟

بله ناشزه بودن زن ‌‌‌‌‌نمی‌تواند مهریه‌اش را از بین ببرد.

زن ناشزه باکره مستحق چه مقدار از مهریه‌اش خواهد بود ؟

نصف مهریه.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه مهریه زن ناشزه به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این سایت بهره مند گردید. مرکز وکیل دات کام شما را در به نتیجه رساندن پرونده‌‌‌‌‌‌های حقوقیتان یاری می‌نماید. از بهترین خدمات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این‌ مرکز ‌‌‌‌می‌توان به حل انواع پرونده‌‌‌‌‌‌های حقوقی و ارائه مشاوره حضوری و تلفنی اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهریه ناشزه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهریه ناشزه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع:

مهریه ناشزه

 حکم تعلق مهریه به زن ناشزه

 عقد دائم و عقد موقت