سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید
تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل
زمان دریافت دستمزد در جعاله چه زمانی است؟ امروزه اگر فردی در انجام کاری ناتوان باشد و یا وقت انجام آن کار را نداشته باشد میتواند از دیگران کمک بگیرد. برای مثال او میتواند به دیگران دستمزدی پرداخت کند و از آنها بخواهد که کار مورد نظرش را برای او به انجام برسانند. در ادامه قصد داریم درباره زمان و میزان دریافت دستمزد در جعاله توضیحات کاملتری را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.
جعاله به عملی گفته میشود که طی انجام آن فردی از فرد دیگر میخواهد که کاری را برای او انجام دهد و در ازای آن کار به او دستمزدی را پرداخت مینماید. جعاله دارای سه رکن زیر میباشد:
جاعل فردی است که در ازای انجام کاری به دیگران دستمزد میدهد.
عامل به کسی گفته میشود که کار مورد نظر جاعل را به انجام میرساند و دستمزد دریافت میکند.
جعل در واقع همان دستمزدی است که جاعل به عامل پرداخت مینماید.
زمان دریافت دستمزد جعاله پس از انجام کار میباشد. برای مثال اگر فردی بگوید که برای پیدا کردن کیف گم شدهام به شما ۱۰۰ هزار تومان مژدگانی میدهم منظورش این است که بعد از اینکه کیف را پیدا کردید و به من تحویل دادید به شما مژدگانی میدهم، پس به این صورت زمان دریافت دستمزد جعاله پس از انجام کار میباشد.
میزان دستمزد در جعاله برای یک یا چند نفر | زمان دریافت
در قانون کشور ما دستمزد معینی برای جعاله در نظر گرفته نشده است و جاعل نیز موظف به ذکر میزان دستمزد در آگهی نخواهد بود. جاعل میتواند مبلغی پول یا بخشی از مال گم شده را به عامل پرداخت نماید و آن دو میبایست بر سر این موضوع به توافق برسند. اگر عامل یک نفر باشد تمام مژدگانی به او تعلق میگیرد اما اگر عامل چندین نفر باشند مژدگانی میان آنها تقسیم میشود.
واضح است که جاعل میتواند مبلغ دستمزد را از قبل هم مشخص کند مثلا یک میلیون تومان.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص زمان دریافت دستمزد در جعاله، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آمادهاند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون زمان دریافت دستمزد در جعاله پاسخ دهند.
جعاله به عملی گفته میشود که طی انجام آن فردی در ازای انجام کار به فرد دیگر دستمزد میدهد.
بعد از انجام کار.
بله.
عقد تملیکی و عقد عهدی به چه معناست؟ هرگاه افراد میخواهند با هم معاملهای انجام دهند و یا کاری را برای هم انجام دهند میبایست قراردادی را مبنی بر انعقاد عقد امضا نمایند. عقود انواع مختلفی دارند و هر کدام با توجه به شرایط افراد و انگیزه آنها انجام میشوند. در ادامه قصد داریم توضیحات مفیدی را در مورد عقد تملیکی و عقد عهدی در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.
عقد تملیکی به عقدی گفته میشود که طی انجام آن یکی از طرفین یا هردوی آنها مالک میشوند. برای مثال فردی پولی به کسی میدهد تا در عوض مالک خانه او شود که در این صورت میتوان گفت عقد تملیکی صورت گرفته است.
نکته مهم عقد تملیکی این است که برای انجام این نوع عقد نیاز نیست که حتما افراد مالکیت دائمی داشته باشند و حتی اگر مالکیت آنها موقتی باشد نیز عقد تملیکی است. برای مثال در عقد اجاره فرد به صورت موقتی مالک منافع خانه فردی میشود و عقد اجاره نیز جزو عقدهای تملیکی به حساب میآید.
عقد عهدی چه نوع عقدی است ؟
عقد عهدی عقدی است که طی انجام آن یک یا هر دوی طرفین موظف به انجام کاری میشوند. برای مثال وکیل در قبال دریافت حق الوکاله موظف میشود که پرونده فرد را به نتیجه برساند و یا کسی چکی صادر میکند و موظف میشود که مبلغ چک را بپردازد.
تفاوتهای عقد تملیکی و عقد عهدی
عقد تملیکی و عقد عهدی دارای دو تفاوت بسیار مهم میباشند که در زیر آنها را نام بردهایم:
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عقد تملیکی و عقد عهدی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آمادهاند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عقد تملیکی و عقد عهدی پاسخ دهند.
انتقال مالکیت.
تعهد و انجام کار.
در هر شهر تعداد زیادی ساختمان و ویلا ساخته میشود تا اهالی آن شهر بتوانند در آنها زندگی کنند. اما امروزه شهرداری هر شهر با دقت بیشتری به ساختمانها مجوز ساخت میدهد تا بتواند تراکم ساختمانهای شهر را کنترل کند و جمعیت شهر را در سطحی نگه دارد که با تعداد ساختمانهای آن شهر متناسب باشد. در ادامه قصد داریم در مورد تراکم ساختمانی توضیحات مختصری را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.
منبع: تراکم ساختمانی | نحوه محاسبه – شاخصهای کنترل – عوامل موثر – قوانین
همانطور که در بالا گفته شد امروزه برای کنترل جمعیت هر شهر، شهرداری به دقت میزان ساخت و ساز را در آن شهر میسنجد و در مناطقی مجوز ساخت میدهد که فضای خالی وجود داشته باشد.
به تعدد انواع ساختمانهای هر شهر تراکم ساختمان در آن شهر گفته میشود که اگر تعداد این ساختمانها بیش از حد معمول باشد میگویند که ساختمانهای آن شهر متراکم هستند اما اگر تعدادشان کم باشد نیز میگویند ساختمانهای آن شهر کم تراکم هستند. شهرداریها برای تراکم ساختمانها در شهر مجوز ساخت زمینهای زیر را صادر مینمایند.
زمینهای مسکونی
در مرحله اول توجه میکنند که در زمینهای مسکونی که برای ساخت و ساز ساختمانهای مسکونی آماده هستند چقدر فضای خالی وجود دارد. در بعضی از مناطق به سازنده اجازه میدهند فقط تا شش طبقه ساختمان بسازد اما در برخی مناطق دیگر نیز به سازنده اجازه بلند مرتبه سازی میدهند که این موارد با توجه به متراکم بودن یا کم تراکم بودن آن منطقه مسکونی تعیین میشوند. در زمینهای آماده برای ساخت و سازهای مسکونی بیشتر مجوز ساخت برای ساختمانهای مسکونی داده میشود و معمولا کمتر میتوان ساختمانهای دیگر را در این مناطق مشاهده کرد.
این زمینها برای ساخت و سازهای تجاری و اداری بسیار مناسب میباشند و معمولا ساختمانهای مسکونی در این مناطق دیده نمیشود. شهرداریها دقت میکنند که در زمینهای تجاری این مناطق چه تعداد ساختمان تجاری و چه تعداد ساختمان مسکونی ساخته شود و رعایت میکنند که این تعداد با مساحت شهر متناسب باشد.
این زمینها برای ساخت و سازهای تجاری و مسکونی مناسب میباشند و شهرداری به سازندهها اجازه ساخت زمینهای تجاری و اداری در این مناطق را خواهد داد. البته توجه داشته باشید که زمینهای مختلط ابتدا زمینهای مسکونی بودهاند که با گذشت زمان ساختمانهای تجاری نیز در آنها ساخته شده است و شهرداری با توجه به تراکم ساختمانها اجازه ساخت هر دو ساختمانهای تجاری و اداری در این زمینها را صادر میکند.
زمینهای مخصوص ساخت فضای سبز از جمله زمینهایی هستند که از آنها برای محافظت از فضای سبز شهر استفاده میشود. در این زمینها پارک، تفریحگاه، اماکن گردشگری و… ساخته میشود و ساختمانهای تجاری و مسکونی در این مناطق ساخته نخواهند شد.
شهرداری میبایست برای کنترل تراکم ساختمان و همچنین کنترل جمعیت آن منطقه به شاخصهای کنترل تراکم ساختمان توجه نماید. این شاخصها در زیر شرح داده شدهاند:
شهرداری میبایست زیربنای هر ساختمان را محاسبه کند و بر اساس آن ساختمان اجازه ساخت دهد. برای مثال برای یک ساختمان سه طبقه نیاز به حداقل ۱۵۰ متر زمین میباشد و اگر زمین کمتر باشد ممکن است تراکم جمعیت نیز کمتر شود.
شهرداری دقت مینماید که در برخی مناطق پرجمعیت ساختمانها تا نهایتا شش طبقه ساخته شود و در برخی مناطق کم جمعیت اجازه بلند مرتبه سازی به سازنده میدهد تا تراکم ساختمانهای آن شهر حفظ و کنترل شود.
نوع ساختمان نیز بسیار مهم است و از شاخصهای اصلی به حساب میآید. برای مثال در برخی مناطق اجازه داده میشود که ویلا ساخته شود زیرا جمعیت آن منطقه زیادتر است اما در برخی مناطق فقط مجوز ساختمان داده میشود تا جمعیت آنجا افزایش یابد.
عوامل بسیار زیادی بر تراکم ساختمانی در شهر موثر هستند که در زیر آنها را بیان نمودهایم:
قیمت زمین
قیمت مسکن
کاربرد ساختمان
جمعیت
هزینه ساخت
عرض معبر.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تراکم ساختمان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آمادهاند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تراکم ساختمان پاسخ دهند.
به آن، شهر دارای ساختمانهای متراکم گفته میشود.
شاخصهای کنترل تراکم ساختمان نوع ساختمان، طبقات مجاز ساختمان و سطح زیربنای ساختمان میباشند.
سامانه استعلام مدرک تحصیلی با کد ملی کدام آدرس است؟ کسانی که قصد دریافت استعلام از مدارک تحصیلی خود را دارند. در حال حاضر میتوانند به صورت الکترونیکی استعلام مدارک خود را دریافت کنند. از این پس شما میتوانید با مراجعه به سامانه استعلام مدارک تحصیلی وزارت علوم اقدام به دریافت استعلام مدرک خود نمایید. و به این وسیله به تمامی اطلاعات تحصیلی خود دسترسی خواهید داشت. در ادامه این مطلب به معرفی سامانه استعلام مدرک تحصیلی وزارت علوم میپردازیم.
پس از همهگیری ویروس کرونا، وزارت علوم با همکاری آموزشوپرورش و وزارت ارتباطات، اقدام به تأسیس سامانه الکترونیکی استعلام مدرک تحصیلی به نشانی اینترنتی estelam.msrt.ir نمود. تا از مراجعه حضوری بسیاری از متقاضیان جهت دریافت استعلام از مدارک تحصیلیشان جلوگیری کند.
اکنون داوطلبان تنها با مراجعه به سامانه استعلام مدرک تحصیلی و با درج کد ملی و سایر اطلاعات فردی میتوانند به تمامی اطلاعات تحصیلی خود دسترسی داشته باشند. متقاضیان دریافت استعلام بعد از تکمیل اطلاعات خود در سامانه، یک کد رهگیری دریافت مینمایند. با استفاده از این کد رهگیری داوطلب میتواند وارد سیستم شود و استعلام مدارک تحصیلی خود را دریافت نماید.
ورود به سامانه استعلام مدرک تحصیلی وزارت علوم
در مطلب بالا اشاره کردیم که در سالهای اخیر و پس از شیوع بیماری کرونا، سامانه استعلام مدارک تحصیلی وزارت علوم راهاندازی شد. بدین ترتیب دانشآموزان و داوطلبان دانشگاهی از این پس میتوانند بدون مراجعه حضوری و تنها با استفاده از سامانه الکترونیکی وزارت علوم، اقدام به دریافت استعلام مدارک تحصیلی خود نمایند.
نحوه دریافت استعلام از مدارک تحصیلی با استفاده از این سامانه چندان پیچیده و سخت نیست. و شما دسترسی به استعلام مدارک تنها به اطلاعات هویتی و شخصی داوطلب نیازمند هستید. گام اول برای دریافت استعلام مدرک تحصیلی از وزارت علوم جستجوی نشانی اینترنتی estelam.msrt.ir و ورود به سامانه استعلام مدرک تحصیلی است.
گفتیم که گام اول برای دریافت استعلام مدرک تحصیلی ورود به سامانه استعلام مدرک تحصیلی وزارت علوم است. بعد از ورود مرحله تکمیل فرم و درج اطلاعات خواستهشده در سایت است. هنگامی که اطلاعات به درستی درج شوند سایت به شما یک کد رهگیری میدهد. بنابراین میتوانیم مراحل دریافت استعلام مدارک تحصیلی را به سه بخش تقسیم کنیم.
اول؛ مراجعه به سامانه استعلام مدرک تحصیلی به نشانی estelam.msrt.ir و تکمیل فرم مورد نظر. این فرم از شما اطلاعات هویتی نظیر نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی و شماره شناسنامه و شماره موبایل میخواهد.
دوم، پس از تکمیل فرم در سامانه گزینه صدور کد رهگیری را در پایین صفحه فرم انتخاب نمایید. بدین ترتیب کد رهگیری به شماره موبایل شما ارسال میشود.
سوم؛ بعد از ارسال کد رهگیری به شما، یک صفحه جدید برای مشاهده استعلام مدرک تحصیلی در سامانه به شما نشان داده میشود. که در این صفحه کد رهگیری خود را وارد مینمایید. و گزینه استعلام مدرک تحصیلی را انتخاب میکنید. تا بدین ترتیب از مدارک تحصیلی خود به صورت اینترنتی و غیرحضوری استعلام دریافت نمایید. البته توجه داشته باشید گاهی ممکن است این صفحه جدید چند روز بعد از ثبت اطلاعات و تکمیل فرم به شما نشان داده شود.
ویرایش اطلاعات تحصیلی در سامانه استعلام مدرک تحصیلی
در این مطلب اشاره کردیم که متقاضیان میتوانند بدون مراجعه حضوری به وزارت علوم و با سامانه استعلام مدارک تحصیلی به تمامی اطلاعات تحصیلی خود دسترسی یابند. اما آیا با استفاده از این سامانه امکان ویرایش اطلاعات تحصیلی نیز وجود دارد یا خیر؟
در پاسخ باید بگوییم که بله؛ متقاضیان که به طریقی که در این مقاله ذکر شد وارد سامانه شدند و کد رهگیری دریافت کردند. هنگامی که متوجه مغایرت برخی از اطلاعات تحصیلی خود در سامانه و اطلاعات صحیح شدند. میتوانند با انتخاب گزینه ویرایش اطلاعات فردی، اطلاعات نادرست را اصلاح نمایند.
ابتدا به سامانه estelam.msrt.ir وارد میشوید. سپس اطلاعات هویتی خود را وارد مینمایید. و درنهایت گزینه صدور کد رهگیری را انتخاب میکنید. کد رهگیری توسط سامانه به شماره موبایل شما ارسال میشود.
با دریافت کد رهگیری، آن را در کادر مربوطه در سامانه وارد مینمایید. و سپس گزینه استعلام مدرک تحصیلی را انتخاب میکنید.
در صورت مشاهده اطلاعات نادرست در این صفحه گزینه ویرایش اطلاعات شخصی را انتخاب کنید. و اطلاعات ناصحیح را اصلاح نمایید.
به این نکته توجه داشته باشید. که پیش از ایجاد تغییرات ابتدا اطلاعات هویتی بر اساس کارت ملی خود را با اطلاعات درون سامانه تطابق دهید. اگر هرگونه مغایرتی در اطلاعات هویتی شما وجود داشت بهجز نام و نام خانوادگی، پرونده خود را ثبت ننمایید و ویرایش اطلاعات را انجام ندهید.
وزارت علوم با همکاری آموزشوپرورش و وزارت ارتباطات، اقدام به تأسیس سامانه الکترونیکی استعلام مدرک تحصیلی به نشانی اینترنتی estelam.msrt.ir نمود.
ورود به سامانه estelam.msrt.ir و درج اطلاعات هویتی خواستهشده، صدور و ارسال کد رهگیری به شماره تلفن شما و درنهایت وارد نمودن کد رهگیری در سایت و دریافت استعلام از مدارک تحصیلی.
عیدی کارگران چیست؟ در قانون ایران قواعد و مقررات برای روابط کارگران و کارفرمایان در قانون کار بیانشده است. قواعد مهمی در قانون کار در خصوص رابطه میان کارگر و کارفرما وجود دارد. یکی از این قواعد مهم، که در جهت حمایت از کارگران تصویب شد. قانون مربوط به عیدیکارگرها و تعیین میزان آن است. در قانون کار کارفرمایان وظیفه دارند. هرسال پیش از عید نوروز به میزان معینی به کارگران خود عیدی بپردازند. در ادامه این مطلب قصد داریم به مسئله عیدی کارگران به طور مفصل بپردازیم.
منبع: عیدی کارگران در سال 99 | محاسبه، حداقل و حداکثر مبلغ عیدی کارگر
قانون کار در ایران جهت تعیین قواعد و مقررات روابط میان کارگران و کارفرمایان تصویب و اجرا میشود. یکی از مقررات مهم تعیینشده در قانون کار که در جهت حمایت از کارگران تصویب شد. قانون پرداخت عیدی به کارگران توسط کارفرمایان است. بر اساس این قانون کارفرمایان موظف هستند هرسال پیش از عید نوروز به میزان معینشده به کارگران خود عیدی پرداخت کنند.
البته زمان پرداخت عیدیکارگران بر اساس قانون، هرساله در اواسط ماه اسفند است. لذا با این توصیف کارگران هرسال تنها یکبار میتوانند عیدی دریافت نمایند.تمامی کارگرانی که مشمول قانون کار میشوند مستحق دریافت این عیدی هستند. و میتوانند از کارفرمایان خود این عیدی را مطالبه نمایند. به این ترتیب همه کارفرمایان موظف به پرداخت مبلغ عیدی هستند.
قبلتر اشاره کردیم که بر اساس قانون کار و برای حمایت از حقوق کارگران، هرساله کارفرمایان موظف به پرداخت عیدی به کارگران خود هستند. زمان پرداخت عیدی به کارگران بر اساس قانون پیش از عید نوروز و در اواسط ماه اسفند میباشد. اما پرسش این است که میزان و مبلغ عیدی سالانهی کارگران چه قدر است؟ آیا مقدار این عیدی در قانون تعیینشده است؟
در پاسخ به این سوا باید بگوییم که بر اساس قانون کار، میزان عیدی هر کارگر مطابق با دستمزد شصت روز کار او است. همچنین ممکن است در شرایطی مبلغ عیدیکارگران، مطابق با دستمزد نود روز کار، کارگر باشد. البته توجه داشته باشید که مبلغ دستمزد روزانه و ماهانه کارگران هرسال و بر اساس نرخ تورم تغییر میکند.
هرسال قانونگذار و افراد مسئول طی برگزاری یک نشست با توجه به شرایط و تورم سالانه میزان دستمزد کارگران را تصویب میکنند. در حال حاضر حداقل دستمزد کارگران در سال 1402 روزانه در حدود 176 هزار تومان است.
در خصوص تعیین مبلغ عیدی کارگران دو قاعده مهم وجود دارد. این دو قاعده عبارتاند از:
اول؛ اگر تعداد روزهایی که کارگر در خدمت کارفرما مشغول به کار است. کمتر از یک سال باشد. در این صورت کارفرما باید مطابق با روزهایی که کارگر، کار کرده است به او عیدی بپردازد.
دوم؛ با وجود اینکه حداکثر میزان عیدیبرای کارگران در قانون معادل با دستمزد 90 روز کاری است. اما در صورتی که کارفرما بخواهد میزان بیشتری به عنوان عیدیبه کارگر دهد از نظر قانونی ایرادی ندارد.
در مطلب بالا گفتیم که میزان عیدی کارگران معادل با دستمزد شصت روز کار ایشان و یا در برخی موارد معادل با دستمزد نود روز کار، کارگران میشود. بنابراین برای محاسبه عیدیسالانه کارگران باید دستمزد روزانه کارگر را در شصت یا نود ضرب کنیم.
به عنوان مثال اگر دستمزد کارگر روزانه شصت هزار تومان باشد. در این صورت معادل شصت روز کاری یعنی سه میلیون و ششصد هراز تومان و یا در برخی موارد معادل نود روز کاری یعنی پنج میلیون و چهارصد هزار تومان باید از کارفرمای خود عیدی دریافت نماید.
حال با توجه به اینکه هرسال دستمزد کارگران به صورت قانونی تغییر میکند. و در سال 1402 مبلغ دستمزد کارگران به روزی حدود 176 هزار تومان رسید. همچنین با این توصیف که مبلغ عیدی کارگران مطابق دستمزد شصت روز کار ایشان و در برخی موارد نود روز کاری ایشان است.
با ضرب 176 هزار تومان در شصت و در نود درمییابیم. که حداقل میزان عیدیکارگران در سال 1402، عبارت از ده میلیون و پانصد و شصت هزار تومان است. همچنین حداکثر میزان عیدیبرابر با پانزده میلیون و هشتصد و چهل هزار تومان است.
عدم پرداخت عیدی کارگر توسط کارفرما
گاهی ممکن است برخی از کارفرمایان از پرداخت عیدی کارگران امتناع ورزند. در این صورت کارگران برای احقاق حق خود چه اقدامی میتوانند بکند؟ کارگران در چنین شرایطی برای دریافت حق قانونی خود و عیدی سالانه میتوانند. به شورای حل اختلاف و یا به اداره کار مراجعه نمایند. و سپس عیدیخود را در این مراجع مطالبه نمایند.
همانطور که قبلاً اشاره کردیم پرداخت عیدی به کارگر توسط کارفرما در قانون کار ذکرشده است. لذا کارگر موظف است که عیدی کارگر خود را بپردازد. و در صورت عدم پرداخت عیدی به کارگران، مرجع قضایی کارفرما را موظف به پرداخت عیدیبه کارگران مینماید.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عیدی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آمادهاند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عیدیدر پاسخ دهند.
بر اساس قانون کار، میزان عیدی هر کارگر مطابق با دستمزد شصت روز کار او است. همچنین ممکن است در شرایطی مبلغ عیدی کارگران، مطابق با دستمزد نود روز کار، کارگر باشد.
در چنین شرایطی برای دریافت حق قانونی خود و عیدی سالانه میتوانند. به شورای حل اختلاف و یا به اداره کار مراجعه نمایند. و سپس عیدی خود را در این مراجع مطالبه نمایند.