مشاوره حقوقی وکیل دات کام

مشاوره حقوقی وکیل دات کام برترین سامانه مشاوره حقوقی کشور در تمامی زمینه های حقوقی آماده خدمت رسانی به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین می باشد.

مشاوره حقوقی وکیل دات کام

مشاوره حقوقی وکیل دات کام برترین سامانه مشاوره حقوقی کشور در تمامی زمینه های حقوقی آماده خدمت رسانی به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین می باشد.

فروش حریم رودخانه

آیا از قوانین مربوط به فروش حریم رودخانه اطلاع دارید؟ وقتی رودخانه‌ها دچار سیل یا انحراف از مسیر اصلی خود می‌شوند اصطلاحاتی مانند بستر رودخانه و حریم رودخانه زیاد شنیده می‌شود. عرفاً به مسیر گذر آب و نهر‌ها و برکه‌های طبیعی رودخانه و اطراف آن بستر و حریم رودخانه می‌گویند. در معنای حقوقی بستر رودخانه همان پهنه سیلابی رودخانه است و حریم رودخانه دو طرف بستر رودخانه تا عرض خاصی است که قابل محاسبه می‌باشد. پرسش این است که آیا حریم رودخانه مانند سایر اراضی قابل خرید و فروش است؟ در ادامه مقاله به توضیح مسئله فروش حریم رودخانه می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: فروش حریم رودخانه

فروش حریم رودخانه

خرید و فروش بستر و حریم رودخانه‌ها ممنوع است. حریم رودخانه شامل اموال عمومی می‌شوند و جز املاک خصوصی محسوب نمی‌گردند. یعنی حریم و بستر رودخانه متعلق به شخص خاصی نیست لذا هیچ کس نمی‌تواند حریم رودخانه را بفروشد. اراضی بستر و حریم رودخانه‌ها طبق ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب متعلق به دولت می‌باشد و بهره‌برداری از حریم رودخانه‌ها در اختیار وزارت نیرو و اداره آبیاری می‌باشد.

همچنین در تبصره 3 ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب آمده است که هرگونه دخل و تصرف در بستر و حریم رودخانه‌ها باید با اجازه وزارت نیرو باشد در غیر این صورت تصرف در این اراضی ممنوع است. خرید و فروش املاک و زمین‌ها به معنی تصرف در آن‌ها است. لذا فروش اراضی که طبق قانون جز حریم رودخانه محسوب می‌شوند بدون اجازه دستگاه‌های دولتی مصداق تصرف در این اراضی است و امکان پذیر نمی‌باشد. در صورت فروش زمین‌های در حریم رودخانه این اقدام غیر قانونی محسوب می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با قوانین مربوط به ساخت و ساز حریم رودخانه کلیک کنید.

قانون توزیع عادلانه آب

بر اساس این ماده بستر رودخانه و اراضی اطراف آن با عنوان حریم رودخانه در مالکیت دولت و در اختیار وزارت نیرو است. لذا هرگونه دخل و تصرفی در این اراضی بدون اجازه دولتی غیرقانونی است. ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب آورده است که: « بستر انهار طبیعی و کانال‌های عمومی و رودخانه‌ها اعم از این‌که دائماً فصلی داشته باشند و مسیل‌ها و بستر مرداب‌ها و برکه‌های طبیعی در اختیار حکومت جمهوری اسلامی ایران است و همچنین است اراضی ساحلی و اراضی مستحدثه که در اثر پایین رفتن سطح آب دریاها و دریاچه‌ها و با خشک شدن مرداب‌ها و باتلاق‌ها پدید آمده باشد در صورت عدم احیاء قبل از تصویب قانون نحوه احیاء اراضی در حکومت جمهوری اسلامی.»

تبصره 3 ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب در خصوص ممنوعیت تصرف در اراضی حریم رودخانه‌ها آورده است که: «ایجاد هر نوع اعیانی و حفاری و دخل و تصرف در بستر رودخانه‌ها و انهار طبیعی و کانال‌های عمومی و مسیل‌ها و مرداب و برکه‌های طبیعی و همچنین در حریم قانونی سواحل دریاها و دریاچه‌ها اعم از طبیعی و یا مخزنی ممنوع است مگر با اجازه وزارت نیرو.»

مجازات فروش غیر قانونی حریم رودخانه

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم حریم رودخانه طبق قانون ایران جز اموال دولت و درنتیجه جز اموال عمومی می‌باشد. لذا حریم مالکیت شخص خاصی قرار ندارد و کسی حق فروش آن را نیز نخواهد داشت. مطابق قانون توزیع عادلانه آب دخل و تصرف در اراضی حریم رودخانه بدون اجازه دولت ممنوع است.

بنابراین اگر کسی زمین حریم رودخانه را بفروشد می‌توان از وی شکایت کرد. در صورتی که فرد زمینی را به شخص دیگری بفروشد، ممکن است پس از خرید خریدار متوجه شود که زمین در حریم رودخانه قرار دارد. بنابراین خریدار می‌تواند معامله فروش را فسخ نماید و مبلغ پرداختی برای خرید زمین را از فروشنده طلب کند. در صورتی که فروشنده اثبات کند که نمی‌دانسته ملک وی در حریم رودخانه قرارداد مسئولیتی متوجه وی نمی‌شود. اما اگر با علم به این که ملک وی در حریم رودخانه قرار گرفته است و با این وجود باز هم اقدام به فروش ملک نماید باید در برابر قانون و خریدار زمین پاسخگو باشد. برای گرفتن مجوز ساخت حریم رودخانه کلیک کنید.

جریمه بستر رودخانه چگونه تعیین می‌شود؟

حد بستر و حریم رودخانه توسط وزارت نیرو اعلام می‌شود. کسانی که پیش از اعلام این حد توسط مأمورین دولت در حریم رودخانه ملکی ساخته‌اند یا دخل و تصرفی کرده باشند اقدامشان قانونی محسوب می‌شود. پس از این که حد بستر و حریم رودخانه اعلام شد دولت موظف است به این افراد خسارت بپردازد. اما اگر افراد پس از اعلام حد بستر و حریم رودخانه اقدام به دخل و تصرف در اراضی حریم نمایند هیچ گونه خسارتی از جانب دولت به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. در نهایت به مالک یا متصرف حریم رودخانه اعلام می‌شود که ظرف مدت معینی اقدام به تخلیه حریم رودخانه و همچنین تخریب ساختمان‌های احداث شده در حریم رودخانه نمایند. در صورت عدم تخلیه با دستور قضایی برای آزادسازی حریم رودخانه و با نظارت نیروی انتظامی تخلیه و تخریب انجام می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا خرید و فروش حریم رودخانه امکان پذیر است ؟

خیر خرید و فروش بستر و حریم رودخانه‌ها ممنوع است زیرا حریم رودخانه شامل اموال عمومی می‌شوند و جز املاک خصوصی محسوب نمی‌گردند.

خریدار زمین حریم رودخانه چه اقدامی علیه فروشنده زمین انجام دهد ؟

خریدار می‌تواند معامله فروش را فسخ نماید و مبلغ پرداختی برای خرید زمین را از فروشنده طلب کند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: فروش حریم رودخانه

موعد قانونی و قضایی

یکی از مقرراتی که رعایت کردن آن بسیار مهم و در سرنوشت پرونده حقوقی تاثیرگذار است بحث مواعد است. موعد قانونی در واقع بازه زمانی مشخصی است که در طی آن باید یک عمل معین انجام شود که اگر رعایت نشود قطعا تاثیر مخربی بر روی پرونده خواهد داشت و چه بسا یک صاحب حق را از گرفتن حقش محروم کند. در این مقاله به این موضوع پرداخته‌ایم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: موعد قانونی و قضایی

موعد یا مواعد قانونی

منظور از موعد، مدت زمانی است که برای اقدامی قضایی به اصحاب دعوا یا سایر اشخاص مرتبط با دعوا، مانند کارشناس داده می‌شود.

مواعد به قانونی و قضایی تقسیم می‌شوند:

۱- مواعد قانونی: در این مواعد، میزان موعد در قانون مشخص شده یعنی مخاطب، مدت مشخصی از تاریخ ابلاغ اخطاریه، فرصت دارد تا اقدام خاصی را انجام دهد.

۲- مواعد قضایی: در این مواعد، میزان موعد بسته به نظر قاضی است.

مواعد قضایی به یکی از دو صورت ذیل تعیین می‌شود:

الف) قاضی مدت مشخصی را از تاریخ ابلاغ اخطاریه، تعیین می‌کند تا اقدامی در آن مهلت مشخص انجام شود.

ب) قاضی تاریخ مشخصی را به عنوان تاریخ انقضای موعد ذکر می‌کند.

احکام مواعد

۱- در مواعد قانونی و مواعد قضایی، روز ابلاغ و روز اقدام جزو موعد محاسبه نمی‌شود.

۲- در مواعد قضایی، موعد در همان روز تعیین شده تمام می‌شود مگر آن‌که آن روز تعطیل رسمی باشد که در این صورت، آخرین روز موعد، روز بعد از تعطیلی خواهد بود.

۳- تعطیلات نیز جزو موعد محاسبه می‌شود.

۴- از حیث مواعد، ماه ۳۰ روز و سال ۱۲ ماه است (۳۶۵ روز) محاسبه می‌گردد.

مواعد قانونی نسبت به اشخاص مقیم خارج از کشور

۱- مواعد قانونی کمتر از ۲ ماه نسبت به اشخاص مقیم خارج از کشور، به دو ماه افزایش می‌یابد چه ایشان خواهان دعوا باشند و چه خوانده دعوا باشند.

۲- این افزایش ناظر به مواعد قانونی است و مواعد قضایی در هر صورت بسته به نظر قاضی است.

۳- اگر شخصی که مقیم خارج از کشور است در ایران نماینده داشته باشد با توجه به اینکه اوراق به نماینده او ابلاغ می‌شود، مواعد قانونی به ۲ ماه افزایش نمی‌یابد.

۴- اگر شخصی که مقیم خارج از کشور است دارای وکیلی در داخل کشور باشد در اینصورت نسبت به ابلاغ‌هایی که خطاب به وکیل صورت می‌گیرد مواعد قانونی به نحو عادی محاسبه می‌شود اما نسبت به ابلاغ‌هایی که خطاب به موکل صورت می‌گیرد، مواعد قانونی به ۲ ماه افزایش می‌یابد.

۵- عکس قاعده فوق نیز جاری است یعنی اگر موکل مقیم داخل و وکیل او مقیم خارج باشد، نسبت به ابلاغ‌هایی که به وکیل صورت می‌گیرد مواعد قانونی به دو ماه افزایش می‌یابد اما نسبت به ابلاغ‌هایی که به موکل انجام می‌شود مواعد قانونی به همان نحوی که بود محاسبه می‌شود.

۶- اگر برخی از خواندگان، مقیم ایران و برخی دیگر مقیم خارج از کشور باشند چون مواعد قانونی نسبت به مقیمان خارج از کشور به ۲ ماه افزایش می‌یابد، مواعد قانونی نسبت به مقیمان داخل نیز به دو ماه افزایش می‌یابد.

۷- قاعده مقرر در بند فوق در خصوص خواهان‌ها جاری نیست. یعنی اگر برخی از خواهان مقیم داخل و برخی مقیم خارج باشند مواعد نسبت به مقیمین داخل افزایش نمی‌یابد.

تجدید موعد قانونی

۱- تجدید مواعد قضایی:

الف) برای یکبار: بدون اینکه نیاز به دلیل خاصی داشته باشد، در صورت صلاح‌دید قاضی مجاز است.

ب) برای بیش از یکبار: اگر متقاضی اثبات کند با مانع قهری مواجه شده است یا در اعلام موعد سهو و خطایی روی داده باشد امکان‌پذیر است.

۲- تجدید مواعد قانونی:

در تمام مواردی که مهلت قانونی تجدید می‌شود مهلت جدید نباید از مهلت قانونی بیشتر باشد. یعنی در صورت تمدید موعد، مهلت جدید ممکن است کمتر یا مساوی با مهلت قانونی باشد.

در خصوص موجبات تجدید موعد، باید بین شکایت از رای با سایر مواعد قانونی قائل به تفصیل شویم بدین نحو که:

تجدید مواعد شکایت از رای فقط در صورت وجود و اثبات معاذیر ۴ گانه قانونی مذکور در ماده ۳۰۶ آیین دادرسی مدنی ممکن است.

تجدید سایر مواعد قانون هم در صورت وجود معاذیر ۴ گانه مذکور در ماده ۳۰۶ مجاز است و هم در صورتی که در اعلام موعد سهو یا خطایی شده باشد مجاز است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مواعد قانونی و قضایی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مواعد قانونی و قضایی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: موعد قانونی و قضایی

بیع شرط

آنچه را که قصد داریم در این مطلب مورد بررسی قرار دهیم بحث بیع شرط می‌باشد که از اقسام بیع به شمار می‌رود و اگر بخواهیم معنای آن را به زبان ساده بیان کنیم باید بگوییم که بایع یعنی همان فروشنده در جریان بیع شرط کالایی را به فروش می‌رساند و در مقابل ثمن را از مشتری دریافت می‌کند سپس شرط می‌شود که اگر در یک مدت معین تمام ثمن توسط بایع به مشتری پس داده شود بیع فسخ شود. همچنین این امکان وجود دارد که شرط شود که نصف ثمن توسط بایع بازگردانده شود و معادل آن مقدار که بازگردانده می‌شود بایع این اختیار را پیدا کند که عقد را فسخ نماید. در ادامه به بررسی نکات بیع شر‌ط می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: بیع شرط

تفاوت بیع شرط با خیار شرط

اگر بخواهیم ماهیت و ذات این دو را با هم مقایسه کنیم باید بگوییم که تفاوتی وجود ندارد. اما با دقت متوجه می‌شویم که می‌توان دو تفاوت را برای آن‌ها متصور شد.

اولین تفاوت این است که خیار شرط یک خیار مشترک می‌باشد و به عبارت دیگر این خیار هم متعلق به بایع است و هم متعلق به مشتری و حتی می‌تواند برای ثالث در نظر گرفته بشود. این در حالی است که بیع شر‌‍ط تنها متعلق به بایع می‌باشد. تفاوت دوم از این قرار است که در خصوص خیار شرط ما نمی‌گوییم که اعمال آن مشروط است به پرداخت ثمن و یا اینکه اعمال آن منوط است به تسلیم مبیع. ولی در خصوص بیع شر‌ط بیان می‌کنیم که تنها زمانی بایع می‌تواند بیع شرط را فسخ کند که تمام ثمن و یا آن قسمت از ثمن که شرط شده است را پرداخت کند. بنابراین برای اعمال خیار در بیع شر‌ط شرایطی وجود دارد که این شرایط را در خیار شرط ملاحظه نمی‌کنیم.

تاریخچه بیع شرط

موقعیتی را تصور کنید که در آن افرادی به پول نیاز دارند و در مقابل افرادی وجود دارند که پول مورد نیاز آن‌ها را در اختیار داشتند و می‌توانستند به آن‌ها قرض بدهند اما این کار را انجام نمی‌دادند مگر اینکه افراد نیازمند به پول، ملک خود را از طریق عقد بیع که بیع شرط نام داشت به افرادی که صاحب پول بودند منتقل می‌کردند. به این ترتیب در ضمن بیع شر‌ط قید می‌کردند که در صورتی که بایع تمام ثمن را پرداخت کرد می‌تواند عقد را فسخ کند.

بررسی مفهوم ربا در بیع شر‌ط

همانطور که می‌دانید در شرع ربا حرام است همچنین در قانون برای شخصی که ربا می‌دهد و شخصی که ربا دریافت می‌کند مجازات تعیین شده است. به همین دلیل در تدوین قانون به این موضوع توجه شد و بیان شد که مالکیتی برای مشتری در جریان بیع شرط ایجاد نمی‌شود و تنها مال به صورت یک رهن در نظر گرفته می‌شود. اما بعد از مدتی این قانون هم کنار رفت و بیع شر‌ط ایجاد مالکیت نمود.
باید به این نکته توجه شود که مالکیت بیع شر‌ط به این شکل است که برای مشتری ایجاد مالکیت می‌کند اما در عین حال برای بایع هم در عین حال خیار در نظر می‌گیرد.

ممکن است تصور کنید که در اینجا یک حیله قانونی اتفاق می‌افتد. باید بیان کنیم که حیله دو نوع دارد و آنچه که در اینجا محقق می‌شود در واقع انطباق یک عمل با قانون می‌باشد.
باید توجه کنیم در جایی که قصد ربا وجود دارد عقد صوری در نظر گرفته می‌شود و همان طور که می‌دانیم عقد صوری یک عقد باطل است و دلیل بطلان عقد صوری وجود نداشتن قصد واقعی در زمان انعقاد عقد می‌باشد. بنابراین باید قصد واقعی در زمان انعقاد عقد بیع وجود داشته باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بیع شر‌ط، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون بیع شر‌ط پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: بیع شرط

جواز کسب آبکاری انواع فلزات

مرجع صادر کننده جواز کسب آبکاری انواع فلزات در هر شهر متفاوت است. برای ورود به عرصه آبکاری انواع فلزات علاوه بر داشتن مهارت فنی باید مجوزهای لازمه را از مراجع ذی صلاح کسب نمود. تمام کسانی که تمایل دارند تا واحد فروش خود را داشته باشند باید در ابتدای امر پروانه کسب بگیرند. در این مطلب به پاسخ این سوال که چگونه باید پروانه کسب آبکاری انواع فلزات را گرفت می‌پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر درباره قوانین مربوط به جواز کسب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: جواز کسب آبکاری انواع فلزات

آیا گرفتن جواز کسب آبکاری انواع فلزات الزامی است؟

پروانه کسب سندی است که نشان می‌دهد فرد صلاحیت ارائه خدمات پخت و عرضه در آبکاری انواع فلزات را دارد. برای هر شخصی ‌که بخواهد به صورت قانونی فعالیت فروش انجام دهد گرفتن پروانه کسب الزامی است. این مجوز نشان دهنده قانونی بودن فعالیت فروشنده است و مرجع صادرکننده آن در تهران اتحادیه صنف جگر ، دل و قلوه شده می‌باشد. به موجب این جواز می‌توانید از امتیازات مربوط به اتحادیه مربوطه بهره مند شده و از حمایت های اتحادیه شامل حالتان شود. برای اطلاع از نحوه تمدید جواز کسب کلیک کنید.

مساحت مورد نیاز برای گرفتن جواز کسب آبکاری انواع فلزات چقدر است؟

چه متقاضی بخواهد ملکی را خریداری کند و چه بخواهد اجاره کند باید واحدی مطابق با مساحت تصویب شده توسط کمیسیون نظارت شهرستان مهیا نماید. اتحادیه مربوط به جگر دل و قلوه در تهران مجوز لازم برای 8 رسته زیر را با مساحت اعلام شده در زیر صادر می‌‍کند.

1 – آبکار فلزات شامل : نیکل، کرم، برنز، طلا ، نقره، گالوانیزه و آنادایز (با حداقل مساحت لازم 150 متر مربع)

2 – پرداختکار (با حداقل مساحت لازم 30 متر مربع)

3 – گیلانس دور (با حداقل مساحت لازم 50 متر مربع)

4 – واکس ساز صنعتی مخصوص آبکاری (با حداقل مساحت لازم 100 متر مربع)

5 – سازندگان وانهای آبکاری پوشش پلاستیکی (با حداقل مساحت لازم 200 متر مربع)

6 – لعاب کار (با حداقل مساحت لازم 200 متر مربع)

7 – فروشندگان لوازم اختصاصی آبکاری  (با حداقل مساحت لازم 20 متر مربع)

8 – دفتر قبول سفارشات آبکاری (با حداقل مساحت لازم 9 متر مربع)

شرایط دریافت پروانه کسب آبکاری انواع فلزات

الف: شرایط عمومی

۱- گواهی صلاحیت یا همان عدم سو پیشینه از نیروی انتظامی

۲- سند مالکیت عین، منفعت و یا منافع از جمله اجاره نامه، صلح نامه، هبه، قرارداد مشارکت، مبایعه نامه و یا هر قراردادی که از منظر قانونی معتبر باشد؛ اعم از رسمی و عادی. در روستاها احراز مالکیت براساس عرف محل می‌باشد. اشخاصی که سند عادی دارند باید تعهدی مبنی بر پذیرش مسئولیت حقوقی ناشی از آن ارائه دهند.

۳- گواهی مالیاتی از اداره مالیات ذی ربط مبنی بر تشکیل پرونده مالیاتی و تصفیه حساب

۴- شناسنامه و کارت ملی برای ایرانیان و گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی

۵- گواهی گذراندن دوره آموزشی احکام تجارت و کسب و کار در قالب دستورالعمل های آموزشی قانون نظام صنفی

۶- کارت پایان خدمت یا معافیت دائم یا پزشکی نظام وظیفه یا گواهی اشتغال به تحصیل برای آقایان کمتر از ۵۰ سال

ب: شرایط اختصاصی

۴- داشتن محلی با کاربری تجاری و اداری که از نظر متراژ مطابق با قانون باشد و از نظر موقعیت مکانی مورد تایید اماکن قرار گیرد.

۵- انتخاب نام متناسب با عفت عمومی

۶- داشتن وسایل و تجهیزات متناسب و لازم

مدارک لازم برای راه اندازی آبکاری انواع فلزات

۱) اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه متقاضی

2) عکس سه در چهار متقاضی

3) شماره تلفن همراه به نام متقاضی

۴) سند ملکی یا اجاره نامه یا مبایعه نامه به نام متقاضی

5) گواهی عدم سوپیشینه

6) کارت بهداشت

7) فیش واریزی مبلغ عضویت به اتحادیه

جهت کسب اطلاع بیشتر درباره مدارک لازم برای جواز کسب کلیک کنید.

مراحل گرفتن مجوز آبکاری انواع‌فلزات

هر خانم و آقایی برای گرفتن جواز کسب آبکاری انواع فلزات باید مراحل زیر را طی نماید:

۱/ ارسال درخواست جواز کسب آبکاری انواع فلزات از طریق سامانه ایرانیان اصناف به آدرس iranianasnaf.ir. این درخواست می‌تواند به صورت کتبی به اتحادیه صنف طباخان کله پاچه سیرابی طبخ شده و خام تهران تحویل گردد. برای ثبت نام در سامانه ایرانیان اصناف کلیک کنید.

۲/ تکمیل فرم‌های اداری مربوطه و تحویل کلیه مدارک لازم کمیسیون بازرسی اتحادیه‌‌ از محل فروش دیدن می‌کنند و سپس در خصوص موقعیت مکانی و محیطی و مطابقت آن با قوانین گزارش تهیه می‌کنند.

۳/ هیئت مدیره جلسه‌ای تشکیل می‌دهد و درخواست متقاضی را در این جلسه بررسی می‌نماید. در صورت وجود تمام شرایط تاییده پروانه فروش مایحتاج روزانه مصرف کننده برای فرد صادر می‌شود.

۴/ فرد حق عضویت خود را پرداخت نموده و پروانه را دریافت می‌کند. جواز کسب هر متقاضی برای یکسال صادر می‌شود در مراحل بعدی این جواز برای پنج سال یا ده سال تمدید می‌شود.

گرفتن مجوز آبکاری‌انواع فلزات چه قدر هزینه دارد؟

برای دریافت مجوز باید مبالغ زیر پرداخت شود :

هزینه صدور پروانه 2.030.000 ریال

هزینه آموزش های مربوط به کسب و کار و تجارت به مبلغ 800.000 ریال

هزینه صدور کارت اصناف 200.000 ریال

حق عضویت سالیانه اتحادیه 4.200.000 ریال

حق ورودی سال اول به مبلغ 8.000.000 ریال

راه اندازی آبکاری انواع فلزات چه قدر زمان میبرد؟

از ابتدای شروع درخواست تا دریافت جواز یا پروانه کسب آبکاری انواع فلزات در صورت حاضر بودن استعلامات و مدارک ۳۰ روز زمان خواهد برد، زیرا براساس قانون اتاق اصناف اتحادیه موظف است ظرف مدت ۱۵ روز در خصوص قبول یا رد درخواست متقاضی اعلام نظر کند و در صورت عدم ارائه هیچ پاسخی به منزله تایید درخواست خواهد بود.

در صورت تایید نیز مرجع صدور پروانه کسب باید طی مدت ۱۵ روز پروانه کسب را صادر کند. اما اگر مدارک شخص حاضر نباشد فرد مدت زمان ۳ ماه وقت دارد تا مدارک خود را تکمیل نموده و تحویل دهد. در خصوص استعلامات از ادارات مربوطه نیز هر مرجع حداکثر ۱۵روز زمان برای پاسخگویی دارد. درضمن پاسخ منفی بعد از پایان زمان قانونی قائل پذیرش نیست. برای آشنایی کامل با مراحل دریافت پروانه کسب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: جواز کسب آبکاری انواع فلزات

رضایت شرکا برای اخذ پروانه کسب

آیا رضایت شرکا برای اخذ پروانه کسب الزامی است؟ پروانه کسب در واقع سندی است که به واسطه آن افراد می‌توانند به طور قانونی اقدام به تاسیس کسب و کار خود نمایند. این پروانه‌های کسب توسط اتحادیه صنف مربوط به حرفه متقاضی صادر می‌گردد. اما دریافت پروانه کسب شرایط خاصی دارد. از جمله اینکه متقاضی باید در زمینه حرفه‌ای که قصد راه‌اندازی آن را دارد مهارت لازم داشته باشد. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که آیا می‌توان پروانه کسب را به صورت شراکتی دریافت کرد؟ رضایت شرکا برای دریافت پروانه کسب چگونه است؟ برای دریافت جواز کسب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: رضایت شرکا برای اخذ پروانه کسب

رضایت شرکا برای اخذ پروانه کسب

گاهی ممکن است چند نفر با هم به صورت اشتراکی اقدام به راه‌اندازی یک کسب و کار نمایند. همان‌طور که اشاره کردیم افراد برای راه‌اندازی قانونی یک کسب و کار و شروع فعالیت تجاری باید طبق قانون پروانه کسب دریافت نمایند. بنابراین در حالتی که افراد قصد راه‌اندازی کسب و کار شراکتی داشته باشند نیز باید طبق قانون پروانه کسب دریافت نمایند. صدور جواز کسب شراکتی برای راه‌اندازی کسب و کاری است که توسط بیش از یک نفر اداره می‌گردد لازم است.

پروانه کسب شراکتی تنها به نام یکی از شرکا صادر می‌شود. لذا شرکا برای دریافت پروانه کسب شراکتی حتماً باید رضایت خود را طی یک رضایت‌نامه محضری اعلام کنند. پروانه کسب شراکتی همان‌طور که با تنها با رضایت شرکا صادر می‌گردد صرفاً با رضایت همین شرکا امکان ابطال و یا انتقال پروانه کسب وجود دارد. لازم به ذکر است این رضایت‌نامه شرکا حتما باید به صورت محضری و رسمی شود. برای اشنایی با مراحل دریافت پروانه کسب کلیک کنید.

پروانه کسب شراکتی چیست ؟

پروانه کسب شراکتی برای کسب و کارهایی صادر می‌شود که صاحبان و مدیریت آن بیش از یک نفر چه حقوقی و چه حقیقی باشند. تاسیس و راه‌اندازی برخی از فعالیت‌های تجاری توسط یک نفر امکان‌پذیر نیست. در چنین شرایطی افراد متخصص و مطلع در حوزه کسب و کار مذکور به صورت مشارکتی اقدام به راه‌اندازی یک فعالیت تجاری می‌نمایند. اشخاص در کسب و کار مشارکتی، برخی ایده پرداز، برخی دارای توانایی عملیاتی و فنی و برخی صاحب سرمایه هستند. در مجموع فعالیت تجاری مشارکتی بر اساس خرد جمعی همه این افراد راه‌اندازی می‌گردد.

یکی از روش‌هایی که باعث ارتقا کسب و کار‌ مشارکتی می‌گردد تبدیل شدن کسب کار به یک شخصیت حقوقی است.این کار که موجب اعتبار دهی قانونی می‌شود تنها از طریق اخذ پروانه کسب مشارکتی امکان‌پذیر است. هنگامی که یک فرد با شریک خود اقدام به شروع یک فعالیت تجاری می‌نماید حتماً باید دادن جنبه قانونی به کسب خود پروانه کسب مشارکتی دریافت نمایند. پروانه کسب مشارکتی برای گروهی از افراد یعنی همان شرکاست بنابراین متعلق به شخص خاصی نمی‌باشد.

البته پروانه کسب شراکتی صرفاً به نام یک نفر صادر می‌شود. به این معنی که اگر شرکا قصد دریافت پروانه کسب به صورت مشارکتی را دارند باید طی قراردادی رضایت خود را جهت صدور پروانه کسب به نام یکی از شرکا اعلام نمایند. این رضایت‌نامه همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم باید رسمی و محضری باشد. شرکا با مراجعه به دفتر ثبت اسناد می‌توانند رضایت‌نامه را رسمی کنند. برای اطلاع از مدارک لازم برای جواز کسب کلیک کنید.

رضایت شرکا و شرایط دریافت پروانه کسب مشارکتی چیست ؟

کسانی که به صورت شراکتی اقدام به راه‌اندازی یک کسب و کار می‌کنند باید پروانه کسب شراکتی دریافت نمایند. اخذ پروانه کسب شراکتی شرایطی دارد که به شرح زیر می‌باشد:

  • متقاضیان دریافت پروانه کسب شراکتی باید تابعیت ایران داشته باشند. در صورتی که تبعه ایران نیستند باید برای راه‌اندازی کسب و کار شراکتی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پروانه کسب شراکتی را دریافت نمایند.
  • اگر متقاضیان اخذ پروانه کسب شراکتی قصد راه‌اندازی کسب و کار در شهر تهران را داشته باشند باید اثبات کنند حداقل 5 سال در تهران سکونت دارند. جهت راه‌اندازی کسب و کار شراکتی در سایر استان‌ها هم باید از اتحادیه صنف مربوطه خود در مورد شرایط و مدارک لازم را مطلع شوند.
  • افراد متقاضی برای اخذ پروانه کسب شراکتی باید گواهی عدم سوءپیشینه که بیش از 30 روز از تاریخ صدور آن نگذشته باشد ارائه دهند (البته برای بسیاری از ارگان ها این روند سیستماتیک شده است). آخرین مدرک تحصیلی متقاضیان نیز جزء مدارکی است که جهت دریافت پروانه کسب باید به مرجع مربوطه ارائه شود. برگه سلامت بهداشت شخصی متقاضیان و بهداشت محل کسب نیز باید از وزارت بهداشت دریافت گردد.
  • از مدارک لازم برای آقایان متقاضی جهت دریافت اخذ پروانه کسب ارائه گواهی پایان خدمت و یا گواهی معافیت دائمی می‌باشد.
  • اخذ موافقت اداره اماکن نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بسیار اهمیت دارد. بدون صدور این موافقت‌نامه امکان تاسیس هیچ مغازه یا کسب و کاری وجود ندارد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

پروانه کسب شراکتی چیست ؟

پروانه کسب شراکتی برای کسب و کارهایی صادر می‌شود که صاحبان و مدیریت آن بیش از یک نفر چه حقوقی و چه حقیقی می‌باشند.

لزوم رضایت شرکا برای اخذ پروانه کسب به چه منظور است ؟

پروانه کسب شراکتی صرفاً به نام یک نفر صادر می‌شود. بنابراین اگر شرکا قصد دریافت پروانه کسب به صورت مشارکتی را دارند باید طی قراردادی رضایت خود را جهت صدور پروانه کسب به نام یکی از شرکا اعلام نمایند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: رضایت شرکا برای اخذ پروانه کسب