مشاوره حقوقی وکیل دات کام

مشاوره حقوقی وکیل دات کام برترین سامانه مشاوره حقوقی کشور در تمامی زمینه های حقوقی آماده خدمت رسانی به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین می باشد.

مشاوره حقوقی وکیل دات کام

مشاوره حقوقی وکیل دات کام برترین سامانه مشاوره حقوقی کشور در تمامی زمینه های حقوقی آماده خدمت رسانی به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین می باشد.

جواز کسب تالار پذیرایی و سالن عروسی

مرجع صادر کننده جواز کسب تالار پذیرایی و سالن عروسی در هر شهر متفاوت است. برای ورود به عرصه کرایه سالن و تالار برای پذیرایی و هر نوع مراسمی مثل عروسی و … علاوه بر داشتن سرمایه و مهارت باید مجوزهای لازمه را از مراجع ذی صلاح کسب نمود. تمام کسانی که تمایل دارند تا دفتر کار خود را داشته باشند باید در ابتدای امر پروانه کسب بگیرند. در این مطلب به پاسخ این سوال که چگونه باید پروانه کسب تالار پذیرایی و سالن عروسی را گرفت می‌پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر درباره قوانین مربوط به جواز کسب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: جواز کسب تالار پذیرایی و سالن عروسی

جواز کسب تالار پذیرایی و سالن عروسی

پروانه کسب سندی است که نشان می‌دهد فرد صلاحیت ارائه خدمات و کرایه ظروف پذیرایی را دارد. برای هر شخصی ‌که بخواهد به صورت قانونی فعالیت انجام دهد گرفتن پروانه کسب الزامی است. این مجوز نشان دهنده قانونی بودن فعالیت خدماتی است و مرجع صادرکننده آن در تهران اتحادیه صنف تالارهای پذیرایی می‌باشد. به موجب این جواز می‌توانید از امتیازات مربوط به اتحادیه مربوطه بهره مند شده و از حمایت های اتحادیه شامل حالتان شود. برای اطلاع از نحوه تمدید جواز کسب کلیک کنید.

مساحت مورد نیاز برای گرفتن جواز کسب تالار پذیرایی چقدر است؟

چه متقاضی بخواهد ملکی را خریداری کند و چه بخواهد اجاره کند باید واحدی مطابق با مساحت تصویب شده توسط کمیسیون نظارت شهرستان مهیا نماید. اتحادیه مربوط به صنف تالارهای پذیرایی تهران مجوز لازم برای 4 رسته زیر را با مساحت اعلام شده صادر می‌‍کند.

1 – تالارهای پذیرایی: داشتن حداقل 12 متر مربع تجاری جهت دفتر تالار و حداقل 200 متر مربع.

سالن پذیرایی به انضمام پارکینگ مناسب و آشپزخانه و لوازم و اسباب کار برحسب ضرورت و عرف اتحادیه و رعایت کامل موارد بهداشتی.

2 – ظروف کرایه: حداقل مساحت 12 متر مربع جهت دفتر کار و محل انبار مناسب جهت ارائه وسایل پذیرایی.

3 – خونچه ، اسپند و لوازم سفره عقد: حداقل مساحت 12 مترمربع.

4 – ارائه دهندگان حجله : حداقل مساحت لازم 12 متر مربع و داشتن انبار مناسب.

شرایط دریافت پروانه کسب تالار پذیرایی

الف: شرایط عمومی

۱- گواهی صلاحیت یا همان عدم سو پیشینه از نیروی انتظامی

۲- سند مالکیت عین، منفعت و یا منافع از جمله اجاره نامه، صلح نامه، هبه، قرارداد مشارکت، مبایعه نامه و یا هر قراردادی که از منظر قانونی معتبر باشد؛ اعم از رسمی و عادی. در روستاها احراز مالکیت براساس عرف محل می‌باشد. اشخاصی که سند عادی دارند باید تعهدی مبنی بر پذیرش مسئولیت حقوقی ناشی از آن ارائه دهند.

۳- گواهی مالیاتی از اداره مالیات ذی ربط مبنی بر تشکیل پرونده مالیاتی و تصفیه حساب

۴- شناسنامه و کارت ملی برای ایرانیان و گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی

۵- گواهی گذراندن دوره آموزشی احکام تجارت و کسب و کار در قالب دستورالعمل های آموزشی قانون نظام صنفی

۶- کارت پایان خدمت یا معافیت دائم یا پزشکی نظام وظیفه یا گواهی اشتغال به تحصیل برای آقایان کمتر از ۵۰ سال

ب: شرایط اختصاصی

۴- داشتن محلی با کاربری تجاری و اداری که از نظر متراژ مطابق با قانون باشد و از نظر موقعیت مکانی مورد تایید اماکن قرار گیرد.

۵- انتخاب نام متناسب با عفت عمومی

۶- داشتن وسایل و تجهیزات متناسب و لازم

مدارک لازم برای راه اندازی تالار پذیرایی

۱) اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه متقاضی

2) عکس سه در چهار متقاضی

3) شماره تلفن همراه به نام متقاضی

۴) سند ملکی یا اجاره نامه یا مبایعه نامه به نام متقاضی

5) گواهی عدم سوپیشینه

6) کارت بهداشت

7) فیش واریزی مبلغ عضویت به اتحادیه

جهت کسب اطلاع بیشتر درباره مدارک لازم برای جواز کسب کلیک کنید.

مراحل گرفتن مجوز تالار پذیرایی

هر خانم و آقایی برای گرفتن جواز کسب تالار پذیرایی باید مراحل زیر را طی نماید:

۱/ ارسال درخواست جواز کسب تالار پذیرایی از طریق سامانه ایرانیان اصناف به آدرس iranianasnaf.ir. این درخواست می‌تواند به صورت کتبی به اتحادیه صنف تالارهای پذیرایی تهران تحویل گردد. برای ثبت نام در سامانه ایرانیان اصناف کلیک کنید.

۲/ تکمیل فرم‌های اداری مربوطه و تحویل کلیه مدارک لازم کمیسیون بازرسی اتحادیه‌‌ از محل کار دیدن می‌کنند و سپس در خصوص موقعیت مکانی و محیطی و مطابقت آن با قوانین گزارش تهیه می‌کنند.

۳/ هیئت مدیره جلسه‌ای تشکیل می‌دهد و درخواست متقاضی را در این جلسه بررسی می‌نماید. در صورت وجود تمام شرایط تاییده پروانه برای فرد صادر می‌شود.

۴/ فرد حق عضویت خود را پرداخت نموده و پروانه را دریافت می‌کند. جواز کسب هر متقاضی برای یکسال صادر می‌شود در مراحل بعدی این جواز برای پنج سال یا ده سال تمدید می‌شود.

گرفتن مجوز تالار پذیرایی چه قدر هزینه دارد؟

برای دریافت مجوز باید مبالغ زیر پرداخت شود :

هزینه صدور پروانه 2.030.000 ریال

هزینه آموزش های مربوط به کسب و کار و تجارت به مبلغ 800.000 ریال

هزینه صدور کارت اصناف 200.000 ریال

حق عضویت سالیانه اتحادیه 10.000.000 ریال

حق ورودی سال اول به مبلغ 8.000.000 ریال

راه اندازی دفتر تالار پذیرایی چه قدر زمان میبرد؟

از ابتدای شروع درخواست تا دریافت جواز یا پروانه کسب تالار پذیرایی در صورت حاضر بودن استعلامات و مدارک ۳۰ روز زمان خواهد برد، زیرا براساس قانون اتاق اصناف اتحادیه موظف است ظرف مدت ۱۵ روز در خصوص قبول یا رد درخواست متقاضی اعلام نظر کند و در صورت عدم ارائه هیچ پاسخی به منزله تایید درخواست خواهد بود.

در صورت تایید نیز مرجع صدور پروانه کسب باید طی مدت ۱۵ روز پروانه کسب را صادر کند. اما اگر مدارک شخص حاضر نباشد فرد مدت زمان ۳ ماه وقت دارد تا مدارک خود را تکمیل نموده و تحویل دهد. در خصوص استعلامات از ادارات مربوطه نیز هر مرجع حداکثر ۱۵روز زمان برای پاسخگویی دارد. درضمن پاسخ منفی بعد از پایان زمان قانونی قائل پذیرش نیست. برای آشنایی کامل با مراحل دریافت پروانه کسب کلیک کنید.


برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: جواز کسب تالار پذیرایی و سالن عروسی

عدم اجرای تعهد و آثار آن

عدم اجرای تعهد و آثار آن برای هر دو طرف وجود دارد. تعهد همان عهد و پیمان و وعده است. تعهد در واقع قراردادی است که میان حداقل دو نفر ایجاد می‌شود. اگر این تعهد به صورت مشروع و قانونی بسته شود طرفین موظف‌اند به تعهدشان پایبند باشند. در جامعه امروزی با منعقد ساختن قراردادهای متفاوت میان افراد، طرفین نسبت به هم متعهد می‌شوند. این تعهد می‌تواند پرداخت پول، انجام دادن و انجام ندادن یک عمل، انتقال مال به دیگری و… باشد. گاهی ممکن است طرفین در انجام تعهد خود تأخیر نمایند و یا از عمل به آن خودداری کنند. در نتیجه این خلاف وعده‌ها موجب بروز اختلاف میان طرفین می‌شود. در ادامه به توضیح مفهوم عدم اجرای تعهد و آثار آن می‌پردازیم. در صورت بروز هر نوع مساله می‌توانید از خدمات وکیل کار بهره مند بشوید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: عدم اجرای تعهد و آثار آن

عدم اجرای تعهد و آثار آن

عدم اجرای تعهد به معنی عدم اجرای مفاد قرارداد یا ناقص اجرا کردن قرارداد یا اجرای نادرست قرارداد و یا با تأخیر اجرا کردن مفاد قرارداد می‌باشد.

اگر طرفین یک قرارداد بر اساس توافق خودشان متعهد به انجام دادن یا انجام ندادن کاری باشند. اما از انجام تعهد خود شانه خالی کنند در این صورت نسبت به خسارت وارده به طرف مقابل مسئول هستند. بنابراین می‌توان گفت اثر عدم اجرای تعهد ورود خسارت به یکی از طرفین و یا حتی شخص ثالث است که فرد خاطی مسئول جبران این خسارت وارده خواهد بود. طبیعتاً هر کدام از طرفین که از عدم اجرای تعهدات قرارداد متضرر شده است، می‌تواند از طرف مقابل خسارت وارده را مطالبه نماید. جبران خسارت اشکال مختلفی دارد که مطابق با حکم قانون و عرف و یا قرارداد نوع جبران خسارت مشخص می‌گردد. برای آشنایی با طریقه نوشتن عقد و قرارداد کلیک کنید.

الزام به پایبندی به تعهدات قراردادی در قانون ایران

در حقوق ایران پایبندی بر تعهدات قراردادی و وفای به عهد بسیار مورد تأکید و همچنین محترم است. قانون‌گذار در ماده 220 قانون مدنی به این موضوع اشاره می‌نماید. در این ماده آمده است که: «عقود نه فقط متعاملین را به اجرای چیزی که در آن تصریح شده است ملزم می‌نماید بلکه متعاملین به کلیه نتایجی هم که به موجب‌ عرف و عادت یا به موجب قانون از عقد حاصل می‌شود ملزم می‌باشند.» بنابراین بر اساس این ماده طرفین یک معامله علاوه بر مفاد قرارداد نسبت به آثار ناشی از قرارداد نیز مسئول هستند.

موضوع مسئولیت طرفین قرارداد در عدم اجرای تعهد های قراردادی در ماده 221 قانون مدنی آورده شده است. در این ماده آمده است که: «اگر کسی تعهد اقدام به امری را بکند یا تعهد نماید که از انجام امری خودداری کند در صورت تخلف مسئول خسارت طرف مقابل است‌ مشروط بر اینکه جبران خسارت تصریح شده و یا تعهد عرفاً به منزله تصریح باشد و یا برحسب قانون موجب ضمان باشد.» این ماده در واقع مسئولیت قراردادی را توصیف می‌نماید. مسئولیت قراردادی به معنی الزام متعهد برای جبران خسارت وارده بر طرف مقابل در اثر عدم اجرا کردن تعهد می‌باشد. برای آشنایی با مفاد الزام به تعهد کلیک کنید.

مطالبه خسارت ناشی از عدم اجرای تعهد

برای مطالبه خسارت در اثر عدم انجام تعهد شرایطی وجود دارد که به شرح زیر می‌باشند:

  • به شخصی که تعهد به نفع او بوده است ضرر وارد شده باشد. مستند این شرط ماده 221 قانون مدنی است.
  • ورود خسارت در اثر عدم انجام تعهد قابل پیش‌بینی و تشخیص باشد. به عبارتی از نظر عرفی یا از نظر منطقی عدم انجام تعهد به صورت طبیعی باعث بروز یک خسارت شود.
  • در برخی قرارداد‌ها مسئله زمان مطرح است. بنابراین در این قرارداد‌ها در صورتی می‌توان گفت شخص به تعهد خود عمل نکرده که موعد انجام تعهد پایان یافته باشد.
  • جبران خسارت به حکم قانون یا مفاد قرارداد و یا عرف الزام آور شده باشد.
  • میان عدم انجام تعهد و ورود خسارت رابطه سببیت وجود داشته باشد. یعنی به علت عدم انجام تعهد خسارت وارد شده باشد و ورود خسارت علت دیگری نداشته باشد.

افراد برای مطالبه خسارت در اثر عدم انجام تعهد و یا تأخیر در انجام تعهد باید توجه داشته باشند یکی از شرایط ذکر شده در بالا حتماً وجود داشته باشد. تنها در صورت وجود حداقل یکی از شرایط ذکر شده امکان مطالبه خسارت از مرجع قضایی صالح وجود دارد. گاهی ممکن است طرفین قرارداد در مفاد قرارداد وجه التزامی مشخص نمایند. این وجه جهت ضمانت برای اجرای صحیح تعهد در قرارداد عنوان می‌شود. وجه التزام در واقع خسارتی است که طرفین در قرارداد تعیین می‌کنند و تقویم یا ارزیابی میزان خسارت بر اساس قرارداد انجام می‌گیرد. برای دریافت خسارت عدم انجام تعهدات کلیک کنید.


برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سؤالات متداول

عدم اجرای تعهد به چه معناست ؟

عدم اجرای تعهد به معنی عدم اجرای مفاد قرارداد یا ناقص اجرا کردن قرارداد یا اجرای نادرست قرارداد و یا با تأخیر اجرا کردن مفاد قرارداد می‌باشد.

اثر عدم اجرای تعهد چیست ؟

اثر عدم اجرای تعهد ورود خسارت به یکی از طرفین و یا حتی شخص ثالث است که فرد خاطی مسئول جبران این خسارت وارده خواهد بود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: عدم اجرای تعهد و آثار آن

جواز کسب ظروف کرایه و خنچه عقد

مرجع صادر کننده جواز کسب ظروف کرایه در هر شهر متفاوت است. برای ورود به عرصه کرایه ظروف، خنچه عقد، لوازم سفره عقد و … علاوه بر داشتن سرمایه و مهارت باید مجوزهای لازمه را از مراجع ذی صلاح کسب نمود. تمام کسانی که تمایل دارند تا دفتر کار خود را داشته باشند باید در ابتدای امر پروانه کسب بگیرند. در این مطلب به پاسخ این سوال که چگونه باید پروانه کسب ظروف کرایه را گرفت می‌پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر درباره قوانین مربوط به جواز کسب کلیک کنید.


برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: جواز کسب ظروف کرایه و خنچه عقد

جواز کسب ظروف کرایه

پروانه کسب سندی است که نشان می‌دهد فرد صلاحیت ارائه خدمات و کرایه ظروف پذیرایی را دارد. برای هر شخصی ‌که بخواهد به صورت قانونی فعالیت انجام دهد گرفتن پروانه کسب الزامی است. این مجوز نشان دهنده قانونی بودن فعالیت خدماتی است و مرجع صادرکننده آن در تهران اتحادیه صنف تالارهای پذیرایی می‌باشد. به موجب این جواز می‌توانید از امتیازات مربوط به اتحادیه مربوطه بهره مند شده و از حمایت های اتحادیه شامل حالتان شود. برای اطلاع از نحوه تمدید جواز کسب کلیک کنید.

مساحت مورد نیاز برای گرفتن جواز کسب ظروف کرایه چقدر است؟

چه متقاضی بخواهد ملکی را خریداری کند و چه بخواهد اجاره کند باید واحدی مطابق با مساحت تصویب شده توسط کمیسیون نظارت شهرستان مهیا نماید. اتحادیه مربوط به صنف تالارهای پذیرایی تهران مجوز لازم برای 4 رسته زیر را با مساحت اعلام شده صادر می‌‍کند.

1 – تالارهای پذیرایی: داشتن حداقل 12 متر مربع تجاری جهت دفتر تالار و حداقل 200 متر مربع.

سالن پذیرایی به انضمام پارکینگ مناسب و آشپزخانه و لوازم و اسباب کار برحسب ضرورت و عرف اتحادیه و رعایت کامل موارد بهداشتی.

2 – ظروف کرایه: حداقل مساحت 12 متر مربع جهت دفتر کار و محل انبار مناسب جهت ارائه وسایل پذیرایی.

3 – خونچه ، اسپند و لوازم سفره عقد: حداقل مساحت 12 مترمربع.

4 – ارائه دهندگان حجله : حداقل مساحت لازم 12 متر مربع و داشتن انبار مناسب.

شرایط دریافت پروانه کسب ظروف کرایه

الف: شرایط عمومی

۱- گواهی صلاحیت یا همان عدم سو پیشینه از نیروی انتظامی

۲- سند مالکیت عین، منفعت و یا منافع از جمله اجاره نامه، صلح نامه، هبه، قرارداد مشارکت، مبایعه نامه و یا هر قراردادی که از منظر قانونی معتبر باشد؛ اعم از رسمی و عادی. در روستاها احراز مالکیت براساس عرف محل می‌باشد. اشخاصی که سند عادی دارند باید تعهدی مبنی بر پذیرش مسئولیت حقوقی ناشی از آن ارائه دهند.

۳- گواهی مالیاتی از اداره مالیات ذی ربط مبنی بر تشکیل پرونده مالیاتی و تصفیه حساب

۴- شناسنامه و کارت ملی برای ایرانیان و گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی

۵- گواهی گذراندن دوره آموزشی احکام تجارت و کسب و کار در قالب دستورالعمل های آموزشی قانون نظام صنفی

۶- کارت پایان خدمت یا معافیت دائم یا پزشکی نظام وظیفه یا گواهی اشتغال به تحصیل برای آقایان کمتر از ۵۰ سال

ب: شرایط اختصاصی

۴- داشتن محلی با کاربری تجاری و اداری که از نظر متراژ مطابق با قانون باشد و از نظر موقعیت مکانی مورد تایید اماکن قرار گیرد.

۵- انتخاب نام متناسب با عفت عمومی

۶- داشتن وسایل و تجهیزات متناسب و لازم

مدارک لازم برای راه اندازی ظروف کرایه

۱) اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه متقاضی

2) عکس سه در چهار متقاضی

3) شماره تلفن همراه به نام متقاضی

۴) سند ملکی یا اجاره نامه یا مبایعه نامه به نام متقاضی

5) گواهی عدم سوپیشینه

6) کارت بهداشت

7) فیش واریزی مبلغ عضویت به اتحادیه

جهت کسب اطلاع بیشتر درباره مدارک لازم برای جواز کسب کلیک کنید.

مراحل گرفتن مجوز ظروف کرایه

هر خانم و آقایی برای گرفتن جواز کسب ظروف کرایه باید مراحل زیر را طی نماید:

۱/ ارسال درخواست جواز کسب ظروف کرایه از طریق سامانه ایرانیان اصناف به آدرس iranianasnaf.ir. این درخواست می‌تواند به صورت کتبی به اتحادیه صنف تالارهای پذیرایی تهران تحویل گردد. برای ثبت نام در سامانه ایرانیان اصناف کلیک کنید.

۲/ تکمیل فرم‌های اداری مربوطه و تحویل کلیه مدارک لازم کمیسیون بازرسی اتحادیه‌‌ از محل کار دیدن می‌کنند و سپس در خصوص موقعیت مکانی و محیطی و مطابقت آن با قوانین گزارش تهیه می‌کنند.

۳/ هیئت مدیره جلسه‌ای تشکیل می‌دهد و درخواست متقاضی را در این جلسه بررسی می‌نماید. در صورت وجود تمام شرایط تاییده پروانه برای فرد صادر می‌شود.

۴/ فرد حق عضویت خود را پرداخت نموده و پروانه را دریافت می‌کند. جواز کسب هر متقاضی برای یکسال صادر می‌شود در مراحل بعدی این جواز برای پنج سال یا ده سال تمدید می‌شود.

گرفتن مجوز ظروف کرایه چه قدر هزینه دارد؟

برای دریافت مجوز باید مبالغ زیر پرداخت شود :

هزینه صدور پروانه 2.030.000 ریال

هزینه آموزش های مربوط به کسب و کار و تجارت به مبلغ 800.000 ریال

هزینه صدور کارت اصناف 200.000 ریال

حق عضویت سالیانه اتحادیه 10.000.000 ریال

حق ورودی سال اول به مبلغ 8.000.000 ریال

راه اندازی دفتر ظروف کرایه پذیرایی چه قدر زمان میبرد؟

از ابتدای شروع درخواست تا دریافت جواز یا پروانه کسب ظروف کرایه در صورت حاضر بودن استعلامات و مدارک ۳۰ روز زمان خواهد برد، زیرا براساس قانون اتاق اصناف اتحادیه موظف است ظرف مدت ۱۵ روز در خصوص قبول یا رد درخواست متقاضی اعلام نظر کند و در صورت عدم ارائه هیچ پاسخی به منزله تایید درخواست خواهد بود.

در صورت تایید نیز مرجع صدور پروانه کسب باید طی مدت ۱۵ روز پروانه کسب را صادر کند. اما اگر مدارک شخص حاضر نباشد فرد مدت زمان ۳ ماه وقت دارد تا مدارک خود را تکمیل نموده و تحویل دهد. در خصوص استعلامات از ادارات مربوطه نیز هر مرجع حداکثر ۱۵روز زمان برای پاسخگویی دارد. درضمن پاسخ منفی بعد از پایان زمان قانونی قائل پذیرش نیست. برای آشنایی کامل با مراحل دریافت پروانه کسب کلیک کنید.


برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: جواز کسب ظروف کرایه و خنچه عقد

قرارداد کار

همان طور که می‌دانید قرارداد کاری قراردادی است که باید بین کارفرما و کارگر نوشته شود. اما آیا می‌دانید قرارداد کار چه ویژگی‌هایی دارد؟ و در این نوع قرارداد چه چیزهایی باید نوشته شود؟ قرارداد کار موجب می‌شود تا آن چه که بین کارگر و کارفرما هست و باید انجام دهند، مستند باشد تا در صورت تخلف هر یک از آنان بتوان به قرارداد کار استناد کرد. ما در ادامه به بررسی قرارداد کار، ویژگی و بندهای مربوط به آن و همچنین به بررسی مواد قانونی مطابق قانون کار می‌پردازیم. در صورت وجود هر نوع مساله ای می توانید از خدمات وکیل کار بهره مند شوید.


برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: قرارداد کار

قرارداد کاری

قرارداد کار میان کارگر و کارفرما رابطه ایجاد می‌کند و طبق آن کارگر موظف به انجام کار و کارفرما موظف به پرداخت حقوق و مزایای خاصی می‌گردد.

قرارداد کار موجب اثبات رابطه کار می‌شود.

اثبات وجود رابطه کار با کارگر بوده و لازم نیست که کارفرما دلیل بیاورد که این فرد برای من کار نکرده است. توصیه می‌کنیم در همین راستا مقاله نحوه اثبات رابطه کار و نحوه اثبات آن مطالعه نمایید.

کارگر و کارفرما

کارگر فردی است که به دستور کارفرما مشغول به انجام کاری می‌شود و در برابر آن حقوقی دریافت می‌کند.

کارفرما می‌تواند یک فرد حقیقی یا یک شرک ت باشد که افرادی به دستور او مشغول به کارند. مدیر کارگاه هم نماینده کارفرماست و مسئولیت تمام اعمال و گفتار او بر عهده کارفرماست.

انواع قرارداد کاری

الف ) به لحاظ مدت قرارداد کاری

1– قرارداد غیر موقت ( دائم )

این قرارداد در کارهایی استفاده می‌شود که طبیعتا استمرار دارند. برای این نوع قرارداد مدتی در قرارداد ذکر نمی‌شود.

هنگامی که فرد فوت کند یا از کار افتاده شود یا شرایط بازنشستگی‌اش فراهم شود، قرارداد از بین می‌رود.

2– قرارداد موقت ( موقت )

قرارداد موقت در دو مدل کار قابلیت اجرا دارد.

_ در کارهایی که طبیعت مستمر دارند و مدتی در قرارداد کار ذکر شود مثل آبدارچی برای شرکتی که به طور مدت‌دار استخدام شود.

_ کارهایی که طبیعت موقتی دارند مثلا انجام پروژه یک ماهه.

3- قرارداد کار معین در کارهایی که طبیعت غیر مستمر دارند و مدتی هم در قرارداد ذکر نمی‌شود برای مثال ما نیاز داریم که کلاس‌های مدرسه‌ای نقاشی شود که این نیاز هر روز لازم نیست، وقتی مدت ذکر نشود هر وقت که کار تمام شود قرارداد به پایان می‌رسد.

برای اطلاع از نحوه تعلیق قرارداد کار کلیک کنید.

ب ) به لحاظ تدوین قرارداد

ابتدای ماده ۷ قانون کار آمده است که قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی…

پس از این جا می‌فهمیم که قراردادکار به لحاظ تدوین قرارداد به دو دسته تقسیم می‌شود:

1 – کتبی.

2 – شفاهی.

پ ) به لحاظ وجود دوره آزمایشی

1 – قطعی.

2 – غیر قطعی.

اگر قراردادی دوره آزمایشی نداشته باشد یا دوره آزمایشی‌اش سپری و منقضی شده باشد، به آن دوره آزمایشی قطعی می‌گویند.

و اگر قراردادی دوره آزمایشی‌اش هنوز سپری نشده باشد و در حال سپری شدن باشد، دوره آزمایشی غیر قطعی می‌گویند.

مدت دوره آزمایشی با توافق طرفین حاصل می‌شود. طی این مدت هر یک از طرفین می‌تواند‌قرارداد را به هم بزند. اگر کارفرما به هم بزند باید حقوق کل دوره آزمایشی را بپردازد و اگر کارگر به هم بزند فقط در مدت اشتغال مستحق دریافت دستمزد خواهد بود.

تبصره: مدت دوره آزمایشی برای کارگران ساده و نیمه ماهر یک ماه و برای کارگران ماهر و دارای تخصص سطح بالا، سه ماه است.

در قرارداد کار چه چیزهایی باید نوشته شود ؟

1 – مشخصات دقیق طرفین یعنی کارگر و کارفرما.

2 – نوع‌کار یا حرفه‌ای که کارگر باید انجام دهد. این بند تعیین کننده حوزه تبعیت دستوری کارگر از کارفرماست.

3 – حقوق، مزد و مزایا.

4 – ساعات کار ، مرخصی ها و تعطیلات باید مشخص شود.

5 – محل انجام کار.

6 – ذکر دقیق تاریخ انعقاد قرارداد.

7 – مدت قرارداد، چنانچه‌کار برای مدت معین باشد.

8 – موارد دیگری که عرف آن‌کار و کارگاه ایجاد می‌کند هم نوشته شود.

9 – شرایط و نحوه فسخ قرارداد در مواردی که قرارداد مدتی برایش ذکر نشده است، یعنی در قراردادی که دائمی است می‌توان حق فسخ پیش‌بینی کرد ولی به نظر می‌رسد الزامی وجود ندارد و بر خلاف امنیت شغلی است.

توصیه می‌کنیم مقاله نمونه قرارداد کار را مطالعه نمایید.

ویژگی‌های قرارداد کار

اصل بر لزوم قراردادکار است.

قراردادکار جزو عقود رضایی می‌باشد. عقود رضایی فقط به ایجاب درست و قبول درست نیاز دارد و در قراردادکار غیر از ایجاب و قبول هیچ چیز دیگری لازم نیست و الزامات آمده در قانون ناظر بر شروط قرارداد می‌باشد نه اصل قرارداد.

توصیه می‌کنیم مقاله آشنایی با عقد تشریفاتی و رضایی را مطالعه نمایید.

قراردادکار عقدی دو تعهدی می‌باشد یعنی هر یک از طرفین نسبت به یکدیگر تعهد دارند.

قرارداد کار یک عقد غیر تبرعی و مالی است.

شرایط صحت قرارداد کار

شرایط ذیل باید در قرارداد کار رعایت گردد:

1) مشروع بودن مورد قرارداد.

2) تعیُن موضوع قرارداد.

3) ممنوعیت قانونی و شرعی در تصرف اموال یا انجام کار مورد نظر وجود نداشته باشد.

برای مثال فرض کنید که مالک یک کارخانه یعنی کارفرما ورشکسته شده و دوره توقف آن شروع شده است و حال آمده با کارگری قراردادکار منعقد کرده است، در این جا تکلیف چیست؟

توصیه می‌کنیم در همین راستا مقاله شکایت کارگر از کارفرما را مطالعه نمایید.

قراردادش غیر نافذ بوده و با تنفیذ مدیر تصفیه، اداره تصفیه یا طلبکاران صحیح می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قرارداد کار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قراردادکار پاسخ دهند.


برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: قرارداد کار