مشاوره حقوقی وکیل دات کام

مشاوره حقوقی وکیل دات کام برترین سامانه مشاوره حقوقی کشور در تمامی زمینه های حقوقی آماده خدمت رسانی به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین می باشد.

مشاوره حقوقی وکیل دات کام

مشاوره حقوقی وکیل دات کام برترین سامانه مشاوره حقوقی کشور در تمامی زمینه های حقوقی آماده خدمت رسانی به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین می باشد.

باطل کردن شناسنامه متوفی

آیا با مراحل و شرایط باطل کردن شناسنامه متوفی آشنایی دارید؟ هنگامی که یک کودک متولد می‌شود والدین کودک باید با مراجعه به اداره ثبت‌احوال تولد وی را ثبت نمایند و برای کودک مدارک هویتی دریافت کنند. همین‌طور زمانی که یک شخص فوت می‌کند باید وفات وی به ادارات ثبت‌احوال اطلاع داده شود. تا بدین ترتیب گواهی فوت شخص و باطل کردن شناسنامه متوفی انجام گیرد. در ادامه روند و نحوه باطل کردن شناسنامه متوفی و مدارک مورد نیاز آن توضیح داده‌ایم. برای آشنایی با آثار فوت در حقوق کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: باطل کردن شناسنامه متوفی

باطل کردن شناسنامه متوفی

وقتی شخصی فوت می‌کند باید وفات وی به اداره ثبت‌احوال اطلاع داده شود تا برای متوفی گواهی فوت صادر گردد. علاوه بر صدور گواهی فوت باید یک اقدام قانونی دیگر نیز انجام شود که آن باطل‌کردن شناسنامه متوفی است. باطل‌کردن شناسنامه مراحل و مدارک مخصوص به خود را دارد. و در صورتی که خویشاوندان نزدیک و ورثه متوفی اقدام به باطل نمودن شناسنامه متوفی نکنند، مرتکب جرم شده و مجازات می‌شوند. بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که باطل‌کردن شناسنامه متوفی از نظر قانونی بسیار اهمیت دارد.

آیا امکان باطل کردن شناسنامه متوفی به صورت الکترونیکی وجود دارد ؟

ادارات ثبت‌احوال با توجه به سازوکار اخیر دولت ایران مبنی بر دولت الکترونیک یک سامانه به نام درگاه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت‌احوال کشور را راه‌اندازی نموده‌اند. با این وجود باطل کردن شناسنامه متوفی و گذراندن تمام مراحل آن نمی‌تواند بدون مراجعه حضوری به ثبت‌احوال و به صورت الکترونیکی انجام گیرد. اما خویشاوندان نزدیک متوفی می‌توانند برای اعلام فوت و دریافت گواهی فوت متوفی به سامانه درخواست گواهی فوت سازمان ثبت‌احوال کشور مراجعه نمایند و بعضی از مراحل مربوط به باطل کردن شناسنامه متوفی را در این سامانه انجام دهند.

مراحل قابل انجام در سامانه درخواست گواهی فوت سازمان ثبت‌احوال کشور شامل دریافت گواهی فوت به صورت غیرحضوری می‌شود. با دریافت غیرحضوری گواهی فوت اقوام نزدیک متوفی می‌توانند از ضمانت اجراهای قانونی که مربوط به عدم ابطال شناسنامه متوفی و مجازات‌های آن، جلوگیری نمایند. اما به هر حال برای ابطال شناسنامه فرد باید به صورت حضوری به یکی از ادارات ثبت‌احوال مراجعه کنند.

نحوه باطل کردن شناسنامه متوفی و مراحل آن

هنگامی که یک شخص فوت می‌شود وراث وی باید وفات را اعلام نمایند و مراحل باطل کردن شناسنامه متوفی را انجام دهند. در غیر این صورت از نظر قانونی مرتکب جرم شده‌اند، و مشمول مجازات برای عدم ابطال شناسنامه متوفی می‌گردند. جهت ابطال شناسنامه متوفی باید مراحلی طی شود که در ادامه آن‌ها را شرح داده‌ایم.

  • مرحله اول از باطل کردن شناسنامه متوفی ورود به سامانه درخواست گواهی فوت ثبت‌احوال می‌باشد. به این صورت که شما وارد مرورگر کامپیوتر یا هر دستگاه دیگری که دارید می‌شوید و عنوان سامانه درخواست گواهی فوت ثبت‌احوال را جستجو می‌نمایید. و سپس وارد صفحه‌ای که آدرس آن death.sabteahval.ir است می‌شوید.
  • سپس در مرحله بعدی بعد از ورود به سامانه مذکور بر روی گزینه درخواست صدور گواهی فوت کلیک می‌کنید. و طبق دستورات سایت مراحل مربوطه را انجام داده هزینه لازم را به صورت اینترنتی پرداخت می‌کنید تا گواهی فوت متوفی توسط اداره ثبت‌احوال صادر شود. البته دریافت گواهی فوت و ارائه مدارک و هزینه لازم برای دریافت آن به صورت مراجعه حضوری به ادارات ثبت‌احوال نیز انجام می‌شود.
  • پس از گذراندن مراحل قبل و دریافت گواهی فوت در مرحله پایانی، متقاضی باید شناسنامه متوفی را باطل کند. بدین صورت که شما با داشتن گواهی فوت و مدارک لازم و شناسنامه متوفی به اداره ثبت‌احوال مراجعه می‌کنید و درخواست باطل کردن شناسنامه متوفی را می‌نماید. با انجام این مراحل شما وظیفه قانونی خود را برای اطلاع دادن وفات شخص مذکور انجام داده‌اید. و دیگر مشمول مجازات جرم عدم ابطال شناسنامه متوفی نخواهید شد.

مدارک لازم برای ابطال شناسنامه متوفی

خویشاوندان نزدیک متوفی و ورثه او موظف هستند که فوت وی را به اداره ثبت‌احوال اعلام نموده و شناسنامه متوفی را باطل کنند. در غیر این صورت مرتکب جرم شده‌اند و از نظر قانونی مشمول مجازات می‌شوند. برای ابطال شناسنامه متوفی لازم است که مدارکی به اداره ثبت‌احوال ارائه داده شود. مدارک لازم برای ابطال شناسنامه متوفی عبارت هستند از:

  • شناسنامه شخصی که فوت‌شده است.
  • کارت ملی شخص فوت‌شده.
  • یک گواهی از جانب پزشک یا بیمارستان یا مسئولین آرامگاهی که محل دفن متوفی است. در صورتی که امکان ارائه گواهی مذکور وجود نداشته باشد خویشاوندان متوفی می‌توانند دو شاهد را معرفی نمایند. که این دو شاهد باید همراه با مدارک شناسایی در اداره ثبت‌احوال حضور یابند.
  • برای افراد غایب مفقودالاثر نیز حکم قطعی فوت فرضی دادگاه جهت ابطال شناسنامه متوفی لازم است.


برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا اطلاع وفات شخص و باطل کردن شناسنامه وی الزامی است ؟

بله قانوناً الزامی است و در صورتی که خویشاوندان نزدیک و ورثه متوفی اقدام به باطل نمودن شناسنامه متوفی نکنند مرتکب جرم شده و مجازات می‌شوند.

مدارک لازم برای ابطال شناسنامه متوفی چیست ؟

شناسنامه و کارت ملی متوفی، گواهی از پزشک، بیمارستان یا مسئول آرمگاه و… که در متن توضیح داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: باطل کردن شناسنامه متوفی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد